Söka tillstånd mm? Hjälp!

Grandezza

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp av er kunniga bukare:laugh:
Vi ska på tisdag titta på en gård, och jag undrar lite hur man ska göra, när man ska bygga om ladugården, det är en gammal sådan, antagligen med ko-bås. Jag vet att man måste ansöka om att ändra användningsområdet(?) el vad det heter, samt att någon måste komma ut och godkänna, men vart vänder man sig?

Meningen är att det ska bli boxar för ca 5-7hästar el mer.

Någon som vet hur man gör på ett enkelt sätt?

Sedan är där ca 5ha åker till, hur ansöker man om bidrag till det? (till nästa år då förstås)

Vad kostar allt detta?

Mkt tacksam för svar:bow:
 
Sv: Söka tillstånd mm? Hjälp!

För att bygga om ladugården måste du förpröva och det är hos länsstyrelsen. Man ska fylla i några blanketter och skicka in ritningar mm. Det är numera avgiftsfritt!

För att få EU-bidrag så behöver du köpa stödrätter om du inte har såna. Ofta följer de med när man köper gården, men inte alltid - kolla detta med mäklaren! Att köpa kostar ca 1-några tusen per hektar.

Sedan skaffar man ett kundnummer hos länsstyrelsen och sen på våren får man några kg broschyrer i brevlådan som talar om hur man ansöker om EU-bidragen... Men det är inte så krångligt. Man loggar in på internet och där finns kartor över din mark, så fyller man i på dem vad man odlar (lite förenklad förklaring)

För båda grejerna är det alltså Länsstyrelsen du behöver prata med :)
 
Sv: Söka tillstånd mm? Hjälp!

Gäller det oavsett, att man måste anmäla förändrat användningsområde??
 
Sv: Söka tillstånd mm? Hjälp!

Det beror på hur många djur som ska bo där... Om man bygger nytt eller bygger om och anläggningen (totalt på gården) efter detta rymmer fler än fyra djurenheter så ska man förpröva!

1 djurenhet = 1 häst eller 1 ko eller 3 grisar eller 10 får eller 100 hönor eller ... :)
 
Sv: Söka tillstånd mm? Hjälp!

Ang eu stöd. Kolla upp att marken räcker till. Vet ej om dom har infört än men det har varit tal om att det skulle begränsas hur liten areal man får söka på som minst. Kolla med jordbruksverket.
 
Sv: Söka tillstånd mm? Hjälp!

Ok skiljer det sig från kommun till kommun eller är det samma regler för hela riket? För det ska väl räknas som verksamhet antar jag. Eller just det, det var länsstyrelsen man ansökte hos?
 
Sv: Söka tillstånd mm? Hjälp!

Det är samma regler överallt och det är länsstyrelsen man ansöker hos. Det har inget att göra med om man driver verksamhet eller inte.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 999
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 684
Senast: Korven
·
Relationer (Herregud så långt det blev O_o - och egentligen är det ju bara trams, men mina tankar nonetheless) Jag hoppas kunna få lite perspektiv...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 969
Senast: Petruska
·
Anläggning Hej! Svårt för mig att förklara då jag inte kan så mycket om ämnet! Har en stor gård där hästarna står i renoverat föredetta...
Svar
4
· Visningar
5 490
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa råttgiftet?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp