Söka medryttare/delfodervärd

M

Moej

Nu är det snart dags för mig att söka medryttare/delfodervärd igen.
Medryttaren som ridit min häst i två år ska söka egen häst, och jag pluggar ju så jag kan inte ta min häst varje dag.

Medryttaren har ridit och skött gratis, men denna gång tänker jag ta någon som betalar. Vad skriver jag i annonsen då? Medryttare eller delfodervärd?

Jag vill ju helst att så många som möjligt provrider henne.
Hur säger man bäst åt de andra som inte kanske passar med henne och så, att de inte kan ta henne? Om de nu blivit intresserade.

Vad bör de få testa göra med henne? Rida dressyr, ut, sköta, vad?
Hon är rätt svår. Inte så att hon bockar och sticker, hon är bara svår att rida, svårt att få henne att gå rätt och att koncentrera sig på ryttaren och hon är väldigt smart och har överlistat många.

Sv: Söka medryttare/delfodervärd

Du kan ju skriva medryttare och så kan du väl skriva att priset diskuterar vi eller skriva en fast summa som du vill ha per månad. Priset tycker jag är beroende lite på vad möjligheterna är och vad man får göra. Får man ta lektioner och ha det ganska fritt med vad man gör på sina dagar som medryttare, givetvis i samråd med ägaren så att hästen inte behöver göra samma sak flera dagar i rad, så tycker jag att man kan betala lite mer. Men gäller det att ägaren bestämmer allt så kanske avgiften bör vara lite lägre.

Vad gäller första gångerna så tycker jag som medryttare alltid det är bra om ägaren är med. Första gången jag rider en häst så tycker jag det är en fördel om man kan rida i paddock eller manege så att man kan få känna på hästen i de olika gångarterna o.s.v. Då kan ju även du som ägare se hur det går. Att få göra iordning hästen inför ridningen är bra, eventuellt också hämta i hagen är bra om det är möjligt. Då ser ju även du som ägare hur det går, om ryttaren verkar van och du har också möjlighet att tala om hur du brukar göra med olika saker så att det inte blir för ovant för hästen. När du bestämt dig för vem som blir medryttare så ta en uteritt ihop. Har du möjlighet att låna en annan häst och rida med medryttaren som rider din häst är det jättebra, du ser hur det går och medryttaren får chansen att lära sig lite ridvägar. Annars kanske du kan gå med medans medryttaren rider och ta en tur i lugnt tempo.

Om du får flera svar så var helt öppen mot de som provrider att det kommer att vara fler som provrider hästen och tala om att du hör av dig ett visst datum om vem som kommer att bli medryttare. Tala om hur många som ska provrida. Då behöver det inte uppstå några oklarheter gentemot de som har svarat på annonsen. Du kan ju också vara tydlig med att det inte beror på skickligheten hos den som provrider utan att du vill hitta någon som passar ihop med din häst så bra som möjligt.

Tack för svaret :bow:
Dressyr / western (eller kanske rättare sagt paddockridning :D) kommer de få testa första gången, andra gången skickar jag iväg dem själv på en liten uteritt. Det går en stig här som är jättefin att rida på, hela stigen ser man från stallet så då kan jag ha koll på dem :)

Var väldigt tydlig i annonsen säg att du letar efter en långvarig medryttare som verkligen passar ihop med hästen och att du har stora krav på din medryttare.
Annonserar du på Bukes annonssida så skriv bara vad du vill ha per gång eller per månad i prisrutan så blir det inga missförstånd.
Ett tips är att be alla som svarar maila och berätta om sig själva så slipper du bli nerringd och du kan i lugn och ro sortera bland svaren.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 021
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar