Sojaskrå?

Bellafjella

Trådstartare
Hej hej.

Jag skulle köpa sojamjöl i lösvikt på en kvarn här i närheten men de kallade det för "sojaskrå". Är det samma sak?

Sen undrar jag över tillvänjningen: Jag har räknat ut att pålle behöver i alla fall ca 300 gram, kanske lite mer. Men man bör ju vara försiktig vid tillvänjning av soja så jag undrar hur försiktig?

Hur mycket vågar man ge om dagen i början?

Vet att det kan vara olika hur känsligt det är men hur har ni gjort? :)

Sv: Sojaskrå?

Vad sa de på kvarnen då? Eller du frågade inte? De själva borde ju veta om det är mjöl eller inte.

I min foderbutik blev en anställd lite vilsen när jag sa sojamjöl och svarade att de enb hade sojakross. Jag tog en sådan och det var precis samma som jag alltid brukar köpa, dvs det jag kallar mjöl (vilket ju eg är lite missvisande eftersom att fodret inte är speciellt finmalt utan mer som kross).

När jag var barn kallades den sorten som är mer som små klumpar än mjöl för skrå. Men jag vet inte om det är rätt. Vi använde det i vart fall på samma sätt som mjölet och jag har inte sett det på länge nu.

Normalt sett brukar de kunna svara på frågor om produkterna men just den dagen var det sonen till ägaren som hade hoppat in för att jobba och han var inte så insatt. :)

Jo, det där med att bli förvirrad känner jag igen, åtminstonde är jag förvirrad - en del säger mjöl, en del bara sojaprotein etc :)

Men du har rätt, det ser mer ut som kross än som mjöl.

Ja, det ser verkligen ut som små blekgula klumpar. :)

På denna kvarnen öppnar de en säck och säljer i lösvikt om man vill men jag såg att det stod Kvarnbys på 40 kg säcken och det stod också Sojaskrå. Så det finns fortfarande :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: Karoliten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 070
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka