• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ad_hoc_80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 200
A

ad_hoc_80

Jag har just köpt sojamjöl (fast det är som granulat!) för att mitt hö är så dåligt.
Jag har aldrig använt sojamjöl tidigare så jag undrar :

Hur mycket sojamjöl kan man ge per dag? (En häst behöver ha 1/2 kilo per dag för att få tillräckligt protein)
Ska man vara ännu försiktigare när man vänjer till hästen vid det, eller funkar det som vilket foder som helst?

Jag är lite rädd för så "starka" foder, så jag behöver lite tips och hjälp! :bow:

Sv: Sojamjöl

Först och främst:
(En häst behöver ha 1/2 kilo per dag för att få tillräckligt protein)
Inte nödvändigtvis, eller menar du att du har räknat fram att du behöver ge din häst så mycket?

Maxgivan för soja är 100 gram per 100 kg häst och dygn. En nättare häst eller ponny kan du alltså inte ge så mycket som 500 g.

Börja med att ge någon msk under några dagar, och öka sedan på sakta.

Inte nödvändigtvis, eller menar du att du har räknat fram att du behöver ge din häst så mycket?

Ja, det är klart att det är jag som räknat ut det. Jag sitter inte bara och gissar ... ;)

Jag tycker att det låter lite mycket, men jag får inte ihop proteinbehovet på annat sätt. :cry:
Jag har redan tre kilo lucern per dag, 1,5 kilo müsli och så mycket hö som hon hinner tugga i sig. Så kvar finns bara sojamjöl som jag ser det.

Det är en stor halvblodshäst förretsten.

Om din hästs normalvikt är över 500kg så går ju 0.5kg soja bra!

Men ja, man ska vara extra försiktig vid introducering av soja. Börja med en matsked i ett par dagar, sen 0.5dl, sen 1dl... Kan vara lite överdrivet försiktigt men bättre det än att man går för fort fram.

1dl sojagranulat väger, om jag minns rätt, ca 60gram. Så du behöver ge ca 8.5dl för att komma upp i 0.5kg...

Vad gäller andra val som du skulle kanske kunna använda istälelt för så mycket soja så finns ju t ex bryggerijäst (ren bryggerijäst är så gott som lika proteinrikt som soja och bättre för magen) och Krafft Protein (den har ju lite lägre kvot dock). Krafft Proteins protein kommer mest ifrån potatisprotein och den är därmed mer skonsam också - dock blir det ju dyrt med KP. Men kanske en DEL av proteingivan skulle kunna komma från KP, bryggerijäst och sen resten soja? Bara lite tips...
Bryggerijästen är inget man heller brukar ge mer än max 100g/100kg häst... om inte annat så är det inte så gott med hur mycket som helst av sånt MJÖL liksom. (det är ju i form av rent "pulvermjöl").

Det finns på Granngården! ;) kostar ca 180kr för 30kg om jag minns rätt... det var visserligen ett par år sen jag köpte en sån säck sist.

Men du - eftersom jag vet att du inte har analyserat hö (och alltså inte vet säkert att mer protein behövs) så kan det vara dumt att ge soja, inte bra om det blir överskott från det... Men 1-2dl kanske man vågar ge ändå. Vet faktiskt inte.

Det måste verkligen vara dåliga värden på det höt. Hade aldrig vågat ge så mkt som ½kg soja. Går det inte o ge Lusern o få en vettig foderstat?

nej, jag vet ju inte huruvida höet är tyvärr :(
och jag har kollat om det går att få tag på annat hö. men de flesta kör ju ensilage nu... så får se hur jag gör när det blir kallare.

men jag tror att det är lite protein i höet eftersom dom är så tunna i överlinjen, (och bukiga) trots lusernet som visserligen hjälpt så tror jag de behöver mer.
men, man vet ju inte :confused:

fy vad svårt det är när man inte vet vad som fattas..

(för er som undrar varför jag ej gör analys så ligger höet blandat på skullen från 5 olika gärden)

Och du ger redan ganska mycket lusern va? Hmm... Det bästa är förstås att öka det ännu mera men förstår att det handlar om ekonomiska val också. Soja är ju mer ekonomiskt (dock ej miljövänligt!) man behöver bara ge ett par dl så ger det lika mycket protein som 0.5kg lusern...

ja, de äter 2kg lusern var/dag nu. det blir ca 5 säckar varje månad :(

Maxgivan för soja är 100 gram per 100 kg häst och dygn. En nättare häst eller ponny kan du alltså inte ge så mycket som 500 g.

Börja med att ge någon msk under några dagar, och öka sedan på sakta.

Det finns ingen maxdos för proteinkoncentrat per dygn. Utan per utfodringstillfälle så att aminosyrorna ska hinna tas upp i tunntarmen i så stor utsträckning som möjligt. Det gäller alla koncentret inte bara soja. Jag ser inget problem med 500 gram soja men jag skulle dela upp det på ett par tillfällen. HH

Intressant! Hur mycket är en maxgiva per gång? Man vill ju inte pyttsa i hästen dyra proteinfodermedel om den inte kan ta upp det!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka