Sojamjöl!

Sv: Sojamjöl!

Just att knatten behöver så lite torrsubstans och energi är det som gör det knepigt. Har man inte en bra kvot på höet utan en medelmåttigt eller halvtaskigt hö så får den lille för mycket energi och för lite protein. Storhästarna klarar det mycket bättre då flertalet får något- några kg kraft som kompenserar proteinbristen.

Din syn är allt för vanlig även om det börjar bli bättre, jag vet inte hur många gånger jag hört att Islandhästar inte behöver protein utan kan klara sig bra på lite hö, de gör de ju på Island. Jag antar att Shettisar får ännu mer av den varan.

Flertalet hästar klarar sig utmärkt om de enbart fodras med ett bra hö så även minishettisar givetvis.
Nej jag tänker på hö i den klass du nämner- bra normalhö. Ger den di eller på ngt sätt jobbar lite kan den få lite mer blötlagt hö.

Mitt hö ligger på högre energihalt, men det rider vi bort. Den ena får NOG 20 kg.

Just det, småknattarna behöver också bra hö, vilket var det jag ville komma fram till. Som du kanske minns så gav jag mig in i diskussionen som också var början på den här grenen av diskussionen med att protestera mot att i stort sett vilket hö som helst duger och menade på att även små hästar behöver bra mat och ingenstans har jag skrivit att det behöver extremt höga proteinvärden.

Grundbehovet för en ponny på 150 kg är ungefär 130 g smbr rp och 21 MJ så om du vill ge 3 kg hö så måste höet innehålla ca 43 g smrp per kg foder och ha en energi på 7 MJ. Det är väl tämligen normalt, men många har betydligt lägre värde på proteinet och högre på energi och då är risken att hästen får proteinbrist om man tror att det mesta duger i höväg. Exakt vad en pålle behöver är individuellt så man får testa sig fram, men vill man inte chansa så är det ett bra hö alternativt proteintillskott ett måste om man inte vill att hästen ska bli fet.

Japp, samma siffror som jag hittade på Freefarm, och det var precis det jag menade med att det borde räcka med ett "normalhö". Men självklart måste det till mer protein om höet visar sig innehålla ovanligt lite. Så vi menade nog precis samma sak... :)

Varför frågar du mig det? Är det de värden som TS hö innehåller?

Det hö (torrhö) som jag köper innehåller i år 41 g smrp och 8,3 MJ. Det anser jag vara ungefär "normalt". Torrhö ligger väl i stort sett alltid runt 8 MJ. Visst kunde smrp få vara lite högre, men jag är rätt nöjd. Man kan inte få allt, har jag lärt mig. Svårt nog att hitta torrhö i Skåne, vilket jag absolut vill ha, och detta hö håller dessutom toppklass hygienmässigt. Det enda, om jag ska klaga på något, är att det gärna hade fått ligga lite lägre i socker.

Ska du inte ge på pappret för mycket energi med ditt hö (,3 MJ) så kan du endast ge 2,5 kg till en ponny på 150 kg, detta ger 104 gr smbr rp ett underskott på ca 20% eller 26 gr.

Jag frågar eftersom även hö som klart kan räknas som normalt, t.ex ditt skulle ge antingen proteinbrist eller energi överskott. Exemplet ovan som också är att beteckna som normalt skulle ge liknade problem.

Torrhö har samma variation på energimängden som silage/hösilage, den enda skillnaden är torrsubstansen. torkar bara gräset längre.

Soja ger nog inte mera fång än något annat foder! Men Soja kan vara dödligt om man ger för mycket. Är något som händer i hästens kropp om dom får för mycket, har hört detta av en hästveterinär som själv ger sina hästar Soja, har aldrig behövt ge soja till någon av mina och är glad så länge jag slipper :)

Soja är ett proteinkoncentrat och är inte farligare än alla andra koncentrerade foder som tex spannmål, potatisprotein osv. Man kan inte ge för mkt av ngt av dessa foder för då hinner inte hästens matspjälkningssystem ta hand om det på rätt sätt och då blir det farligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden