Sojamjöl!

Sv: Sojamjöl!

KL

Jag ger lite soja åt min häst, han är extremt kräsen och detta äter han, köpte en säck då det behövdes mot förra hösilaget, nu äter han lite för att jag har, men ska se om det bara går att ge lucern i framtiden!

Det är egentligen inte min jag frågade för. Visst han har haft fång men tänkte mest på en stackars miniatyr ponny som står med min som haft anfall minst 3 gånger i år :( Hon känns lite känsligare än vad min gör...
Är det den vars hästägare du tänkte anmäla för att den fått upprepad fång?

Om så ska man nog städa bakom sin egen dörr först. Vara fläckfri.

Vad är det för grovfoder som är så uselt att inte ens en miniatyrponny klarar sitt proteinbehov på det :confused:? Finns analys?

Typ allt grovfoder som en större häst riskerar att få proteinbrist av (kvot lägre än ca 6). Kvoten blir inte högre för att hästen är liten och behöver lite av maten.

Fast en yttepytte ponny är ju svår att motionera o lägga vikt på.

de flesta uträttar inget jobb alls, utan finns mest för att de är gulliga att ha.

Så de ska ha lika mkt procentuell protein som en hobbyriden häst?

Det svåra är väl att acceptera att om hästen väger 100 kg så behöver den inte lika mkt som ponnyn som väger 300. Det tror jag iallafall.

Hur mycket en häst arbetas beror långt ifrån enbart på storlek, en liten häst behöver samma kvot vid samma typ av arbete. Man kan inte utgå från att alla stora hästar jobbar och alla små är maskottar. Grundbehovet av protein skiljer sig för övrigt inte (med reservation för individuella och rasmässiga variationer).

Hur mycket en häst arbetas beror långt ifrån enbart på storlek, en liten häst behöver samma kvot vid samma typ av arbete. Man kan inte utgå från att alla stora hästar jobbar och alla små är maskottar. Grundbehovet av protein skiljer sig för övrigt inte (med reservation för individuella och rasmässiga variationer).
Samma typ av arbete- du skojar nu va:confused:

O jo. Man har sett att vissa raser kan utvinna varje uns av näringsämnen mkt bättre än andra, så nej proteinbehovet behöver inte alls vara proportionerligt.

En miniponny rör sig inte genom kroppen som en gångartshäst, har samma kondition, utan rör sig oftast enrgisnålt.

O jo. Man har sett att vissa raser kan utvinna varje uns av näringsämnen mkt bättre än andra, så nej proteinbehovet behöver inte alls vara proportionerligt.

En miniponny rör sig inte genom kroppen som en gångartshäst, har samma kondition, utan rör sig oftast enrgisnålt.

Men det står ju "rasmässiga variationer".

Just det o dt ingår att den inte gör av med samma energi eller kommer till samma arbete.

Just det o dt ingår att den inte gör av med samma energi eller kommer till samma arbete.

Den kan ju för det göra av med samma energi utifrån sin storlek. Att småponnyer utför lika tufft arbete är nog ovanligt men det finns ju tex russ-travare som tränar rätt mkt för att ta ett ex.

En minihäst kan ha precis samma kondition som en tävlingshäst, visserligen ovanligt men knappast omöjligt, även om deras behov av mat snarare bör jämföras med exempelvis russ och inte fullblod. Flertalet hästar i Sverige är inte fullblod i tävlingskondition, det är mer vanligt med inget till lätt arbete.

Det är en tråkig attityd som jag ofta möter angående vissa raser, att de inte behöver protein i normal omfattning utan kan leva på i stort sett vad som helst. Visst överlever gör de flesta, men ofta bukiga och muskelfattiga.

Senast ändrad:

Bukiga o muskelfattiga kan de oxå vara av att inte idka ngn som helst muskelträning- står vid hötappen hela dagarna. Ett runt kors är inte alls synonymt med välmusklad

En tung häst rör sig ogärna- precis som med hund o människa.

Visst finns det några enstaka småponnies som används, men som regel när de har korta ben så kan de heller inte röra sig genom kroppen. Tripp tripp...energisnålt. Har de dessutom en stor mage som småhästar ofta har så har de aldrig någonsin använt sina bukmuskler.

Ädla B-ponnies i kondition har mer en stor hästs nerv o energi.

Bukiga o muskelfattiga kan de oxå vara av att inte idka ngn som helst muskelträning- står vid hötappen hela dagarna. Ett runt kors är inte alls synonymt med välmusklad

En tung häst rör sig ogärna- precis som med hund o människa.

Visst finns det några enstaka småponnies som används, men som regel när de har korta ben så kan de heller inte röra sig genom kroppen. Tripp tripp...energisnålt. Har de dessutom en stor mage som småhästar ofta har så har de aldrig någonsin använt sina bukmuskler.

Ädla B-ponnies i kondition har mer en stor hästs nerv o energi.

Nu kom jag in på det här spåret utifrån det här uttalandet:

Vad är det för grovfoder som är så uselt att inte ens en miniatyrponny klarar sitt proteinbehov på det :confused:? Finns analys?

Jag menar att det finns gott om grovfoder som inte ger en kvot uppemot 6 (eller ens 4-5) som även en liten ponny kan få proteinbrist av.

Du menar alltså att allt (eller åtminstone näst intill allt) hö är okej för småponnyer för att merparten inte jobbar? Och oavsett om de jobbar eller inte.

Eller missuppfattar jag dig?

Nej jag menar att när hästen..ponnyn har ett så pass litet TSbehov är det fortfarande noga med att inte ge för mkt energi o o har man inte ett pissigt hö så torde proteininnehållet i höt räcka för den individen samt att den inte uträttar ngt:angel:

Man vill ge de små stackarna mat 16-20h/ dygn o vad händer då? Jo de ser ut som hängbukssvin o en del tolkar detta som att de lider av proteinbrist;)

Fölmärrar är en annan sak. Tänker nu på ston som ska ha depåer o val. som inte har samma hormonella status o därmed inte är så på G. -undantag finnes.

Just att knatten behöver så lite torrsubstans och energi är det som gör det knepigt. Har man inte en bra kvot på höet utan en medelmåttigt eller halvtaskigt hö så får den lille för mycket energi och för lite protein. Storhästarna klarar det mycket bättre då flertalet får något- några kg kraft som kompenserar proteinbristen.

Din syn är allt för vanlig även om det börjar bli bättre, jag vet inte hur många gånger jag hört att Islandhästar inte behöver protein utan kan klara sig bra på lite hö, de gör de ju på Island. Jag antar att Shettisar får ännu mer av den varan.

Flertalet hästar klarar sig utmärkt om de enbart fodras med ett bra hö så även minishettisar givetvis.

Senast ändrad:

Ofta behöver kvoten ligga högre faktiskt, för är det något vissa raser inte behöver mycket av så är det Mj men kan komma att kräva mycket protein.

Jodå, jag förstår att dessa små hästar behöver sitt grundbehov att protein täckt. Däremot minns jag från en annan tråd att dessa hästar inte utför något arbete alls (här får TS gärna rätta mig om jag minns fel). Vet inte riktigt vad dessa minihästar väger, men max 150 kg kanske? Det skulle vara intressant om TS ville tala om hur analysen ser ut, för om höet är något sånär "normalt" bör de väl klara sitt proteinbehov på ungefär 3 kg hö? Och ändå inte skena iväg alldeles för mycket vad det gäller energin? Om höet däremot ligger väldigt, väldigt lågt då kan jag förstå om det finns behov av någon ytterligare proteinkälla.

Grundbehovet för en ponny på 150 kg är ungefär 130 g smbr rp och 21 MJ så om du vill ge 3 kg hö så måste höet innehålla ca 43 g smrp per kg foder och ha en energi på 7 MJ. Det är väl tämligen normalt, men många har betydligt lägre värde på proteinet och högre på energi och då är risken att hästen får proteinbrist om man tror att det mesta duger i höväg. Exakt vad en pålle behöver är individuellt så man får testa sig fram, men vill man inte chansa så är det ett bra hö alternativt proteintillskott ett måste om man inte vill att hästen ska bli fet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka