Sojamjöl!

Sv: Sojamjöl!

Soja är överlag ett tveksamt foder att ge, främst pga den miljöförstöring det leder till i odlingsländerna, men även för att det ger lite för lättsmälta proteiner för hästar, så man måste begränsa givan och vissa tål det inte alls.

Men vill man ändå ge det så är det inte extra dåligt för en fånghäst, sas. :) Det är ju främst snabba kolhydrater man vill akta sig för där.

Soja är inte ett bra foder öht. Det är oftast genmodifierat och har dessutom en negativ inverkan på hormonsystemet pga den höga halten av phytoöstrogen. En fångbenägen häst har redan problem med sitt hormonsystem.

Om du har extremt dåliga proteinvärden i höet så är det isf bättre att ge lusern, melassfri då såklart.

Min lättfödda ponny åt det under en längre tid och varit extremt fin på det! Nu ger jag annat foder på grund
av att det knappt går att få tag i soja som ej är genmodifierat. Lucern är det för mycket energi i så jag ger
kraffts muskel nu. Det fungerar helt ok men hon är inte lika fin på det som hon var på sojamjöl.

Har den fått fång nu.:crazy:

Det viktigaste är inte sojan utan nu verkligen ta itu med vikten.
Den ska bantas snälla du.

Okej då får jag nog försöka hitta proteinet någon annan stans då....

axel
Jaså har du sett bild på min häst nu och vet att den är tjock fortfarande....konstigt att veterinär, hovslagare, fd ägare och sadelutprovare inte ser det då. Utan som säger att han är fin nu :confused:

Men då tål den inte gräs om den blir sjuk/ stel var vår.
tänk på det nästa vår o ha som mål att den ska vara slankare innan.

Du är jätteduktig o engagerad i din, men har den depåer o blir den ståendes av ngn anledning samtidigt som vårbete kommer fång som ett brev på Posten.
Det blir värre när hästen blir äldre- som hos människan.

Men då tål den inte gräs om den blir sjuk/ stel var vår.
tänk på det nästa vår o ha som mål att den ska vara slankare innan.

Du är jätteduktig o engagerad i din, men har den depåer o blir den ståendes av ngn anledning samtidigt som vårbete kommer fång som ett brev på Posten.
Det blir värre när hästen blir äldre- som hos människan.

Jaha är det så...

nej verkligen inte då soja innehåller vääääldigt högt protein värde. och om hästen haft fång så klarar den ju inte av för mycket protein så då är de inget bra foder att ge :]

Det är en gammal myt som säger att protein i stora mängder ger fång. Det finns ingen sanning i den.

Jaha är det så...

Du har haft åtskilliga trådar om din hästs hull o den har haft fång flera gånger.

Du behöver ett hö med mindre energi o får nog med de proteiner den behöver.

Soja kan behövas om den fodras med mkt halm bara o inte släpps på bete vart år.

Du har haft åtskilliga trådar om din hästs hull o den har haft fång flera gånger.

Du behöver ett hö med mindre energi o får nog med de proteiner den behöver.

Soja kan behövas om den fodras med mkt halm bara o inte släpps på bete vart år.

du tror att du kan mycket om oss du :crazy:

Nej, men jag unnar varken hästen eller dig ett fånganfall till.

Det är egentligen inte min jag frågade för. Visst han har haft fång men tänkte mest på en stackars miniatyr ponny som står med min som haft anfall minst 3 gånger i år :( Hon känns lite känsligare än vad min gör...

Vad är det för grovfoder som är så uselt att inte ens en miniatyrponny klarar sitt proteinbehov på det :confused:? Finns analys?

En häst ska inte behöva få fång flera gånger i samma år. En radikal förändring krävs i hela hästhanteringen, misstänker jag.

Japp analys finns...
Vet inte om dom behöver något mer än det för jag har inte räknat nå på dom små än.

Anledningen till att jag frågade om fånget var för att en sadelprovare var ut här i veckan. Vi pratade lite foder på slutet. Hon sa att Sojamjöl var inte bra foder för hästar. Allra helst inte fång hästar.

Så då tänkte jag att jag frågar väl här se vad buke folket säger om det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka