Sojafråga

Sv: Sojafråga

Jag brukar blanda.
Soja, havre, betfor, olja, kli och lin får alla mina i olika doser.
Unghästar och smala tillridningshästar som jag vill ha upp hyfsat snabbt i hull får även ett tiull flera kg lusern.
Då har vi bra hösilage. Kvot runt 6.
Häst som svarar bra på korn kan man även komplettera med korn.

Jag använder soja och tycker det är ett bra fodermedel, med bra effekt på muskler, upptagning av resten i foderstaten samt får hästarna fina överlinjer.
MEN man ska ha respekt för dessa foder. En bekant förlorade nyligen en häst i Barom Gruff... ( just den åt inte soja)

Jag har en halvblodsåring som jag ska utfodra ett hösilage med kvot på 4,8.

Jag har lagt till lucern samt soja för att få upp kvoten till 8, som hon behöver.

Fodrade ett tag med Krafft Protein, som egentligen är att föredra, men det är helt enkelt inte hållbart ekonomiskt. Dessutom orkar inte lillskruttan äta upp allt, då det blir rätt bra mängder mat.
Hon ska upp i 400g soja/ dag, fördelat på tre mål kraft. (Grovfoder får hon i princip fri tillgång på)

Jag skulle inte våg ge så mycket soja till en åring.
Mycket lusern är ok, men de brukar ändå inte kunna leva på det.
Finns ingen möjliget att ge bättre hösilage/hö??

Om man nu har ett hö med lite protein, kvoten hamnar på 4. Är det då bättre att kanske enbart ge soja som proteintillskott och då ge vad som behövs. Eller ska man pussla ihop kvoten med flera olika krafftfodermedel? Mitt halvblod behöver en kvot på 7 för att behålla överlinjen.

Funderar annars på att ge både soja och krafft pluss grön, men det kanske är att krångla till det...

/Lizzie

Jag har som flera andra hört 100g/100kg häst.

Om du vill blanda, tänk på att Pluss Grön är baserat på mest soja, (även lite sojaolja). Nu hittade jag inte hur mycket på säcken, men har hört förut att det är 33% soja.

Jag valde iår att ge bara +grön till mina hästar, för att det var ett prisvärt alternativ när jag räknade med "mest protein för pengarna", och tog med mineral och vitamin i beräkningen. Är enkelt med "allt i ett".

Om du väljer att ge soja, utgå från det och blanda bara med det du behöver för att få rätt kvoter (protein och mineraler).

Jag har som flera andra hört 100g/100kg häst.

Om du vill blanda, tänk på att Pluss Grön är baserat på mest soja, (även lite sojaolja). Nu hittade jag inte hur mycket på säcken, men har hört förut att det är 33% soja.

Jag valde iår att ge bara +grön till mina hästar, för att det var ett prisvärt alternativ när jag räknade med "mest protein för pengarna", och tog med mineral och vitamin i beräkningen. Är enkelt med "allt i ett".

Om du väljer att ge soja, utgå från det och blanda bara med det du behöver för att få rätt kvoter (protein och mineraler).

Om jag ger både pluss grön och soja så blir 3 hg soja och 8 hg pluss grön per dag. Behöver då inte ge några mineraler, behoven uppfylls och kvoterna stämmer.

Ska köpa soja i dag och börja vänja in det lite försiktigt, så tar jag plusset senare.

/Lizzie

Undrar jag också....? har inga som helst erfarenheter av någon som helst nackdel av att fodra föl/åringar/dr ston el tävlingshästar m sojamjöl om man har lågt protein innehåll i grovfodret! Har fodrat upp till 12dl/häst/dag utan neg konsekvenser.

Om man ger 1-2dl soja, hur många gram blir det då ungefär?

Hmmm, kan jag inte svara på så här på rak arm. :)

Jag har ett dl/mått i stallet där jag vägt upp sojamjöl och gjord en markering med tuschpenna hur många dl det motsvarar. Tyvärr är jag inte i stallet nu. :)

Men om ingen annan hinner svara dig så kan du kolla här igen i kväll så ska jag ha tittat på skopan.

Okej tack!

Jag var och köpte soja igår, och fodertjejen sa att jag borde max ge 1dl till min lilla storhäst.

Då är hon okunnig. Om hon samtidigt säljer ett proteinkoncentrat från Krafft eller ngt annat företag kan jag ge mig den på att hon tycker din häst kan få ngt kilo om dagen?!

Det är inget specifikt för soja att överdosering per fodertillfälle är olämpligt. Det gäller alla proteinkoncentrat vare sig det står foderjäst, soja, Krafft eller Hippo eller den lokala kvarnens namn på påsen.

Jag tycker inte trådskaparens tilltänkta dos verkar riskabel. Ett halvt kg soja skulle jag låta det ta 1 vecka att uppnå. HH

Jag tycker inte trådskaparens tilltänkta dos verkar riskabel. Ett halvt kg soja skulle jag låta det ta 1 vecka att uppnå. HH

Tack för det inlägget! :) Skulle just lägga ut en fråga om hur lång tid det tar att vänja in soja.

Tänker ta ett fodermedel i taget i alla fall. Nu håller jag på att vänja in sojan, har kvar av Krafft Groov 125 som jag gör slut på och sedan så kommer jag vänja in Pluss Grön.

Till alla:

Tack för alla tips!

/Lizzie

Då är hon okunnig. Om hon samtidigt säljer ett proteinkoncentrat från Krafft eller ngt annat företag kan jag ge mig den på att hon tycker din häst kan få ngt kilo om dagen?!

Men det är väl ändå skillnad på ren protein (soja) än te.x lucern? :S Soja är väl kraftigt fodermedel, och vissa rekomenderar väl att inte ens ge det till hästar?

Tänker ta ett fodermedel i taget i alla fall. Nu håller jag på att vänja in sojan, har kvar av Krafft Groov 125 som jag gör slut på och sedan så kommer jag vänja in Pluss Grön.

/Lizzie

OBS dock att det är den totala mängden proteinkoncentrat som bör begränsas till 100 g/ 100 kg häst och fodertillfälle oberoende av vilket namn det har. KPG innehåller om jag minns rätt proteinkoncentrat uppemot 40 %. Så upp du ska ge både soja och sen soja igen + potatisproteinkoncentrat från KPG så får du ju räkna ihop dem.

HH

Lusern är inte ett proteinkoncentrat. Soja är det, liksom foderjäst, rapsmjöl, potatisprotein mm mm. varför skulle inte soja ges till hästar? Det är ett utmärkt fodermedel. Den enda invändningen kan vara miljöaspekter, långa transporter mm. Men det gäller ju mkt annat också.
HH

Senast ändrad av en moderator:

OBS dock att det är den totala mängden proteinkoncentrat som bör begränsas till 100 g/ 100 kg häst och fodertillfälle oberoende av vilket namn det har. KPG innehåller om jag minns rätt proteinkoncentrat uppemot 40 %. Så upp du ska ge både soja och sen soja igen + potatisproteinkoncentrat från KPG så får du ju räkna ihop dem.

HH

Jodå, det har jag förstått eftersom Plussen också innehåller soja. Kommer ge 0,3 kg Pluss och 0,5 kg soja - per DAG. I nuläget får pållan bara kraftfoder på kvällen eftersom hon tidigare klarat sig med 0,5 kg Groov 125. Kommer att dela upp givan så det blir morgon och kväll nu istället.

/Lizzie

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp