Sojafråga

Sv: Sojafråga

Jag minns inte på rak arm, men man bör nog dela upp givan på 2 ggr. ½ kg soja är mycket för hästen att bryta ner på en gång.

Tack för ditt svar.

Kan man ge hela dagsgivan vid ett mål, i mitt fall upp till 5 hg, ger bara kraftfoder på kvällen.

/Lizzie
Är du säker på att du måste ge så mycket som 5 hg? Eller tänkte du på maxgivan till din häst? Jag ger 100 g till min 500-kiloshäst för lite extra muskler, och det märks redan i den mängden tycker jag.

Börja med ½dl i några dagar. Öka sedan försiktigt till 1 eller 2 dl.
Sojan brukar göra att upptaget av det övriga proteinet blir effektivare så du borde inte behöva ge mer än ett par dl (något hg) för att märka stor skillnad. Dessa mängder kan du ge 1 gång/dag.
Behöver du ge mer än 3 dl skulle jag absolut dela upp det på 2 givor/dag.

Brukar bli ännu bättre effekt om du kompletterar med 1-2 dl matolja.

Är du säker på att du måste ge så mycket som 5 hg? Eller tänkte du på maxgivan till din häst? Jag ger 100 g till min 500-kiloshäst för lite extra muskler, och det märks redan i den mängden tycker jag.

Det är apdåliga värden på höt och mitt halvblod behöver ligga på en kvot på 7. Ska fodra med lucern också, men kommer behöva ge minst 300 g soja.

Ville bara få kolla på vad maxgivan var så att jag inte trycker i henne för mycket.

/Lizzie

Börja med ½dl i några dagar. Öka sedan försiktigt till 1 eller 2 dl.
Sojan brukar göra att upptaget av det övriga proteinet blir effektivare så du borde inte behöva ge mer än ett par dl (något hg) för att märka stor skillnad. Dessa mängder kan du ge 1 gång/dag.
Behöver du ge mer än 3 dl skulle jag absolut dela upp det på 2 givor/dag.

Brukar bli ännu bättre effekt om du kompletterar med 1-2 dl matolja.

Kommer att vänja in sojan försiktigt och ha kolla på hur pållan reagerar på det. Hon har högre behov av protein än vad "tabellvärdena" säger, så jag brukar prova mig fram och se hur hon reagerar foderstatet blir bra för henne.

/Lizzie

Det är apdåliga värden på höt och mitt halvblod behöver ligga på en kvot på 7. Ska fodra med lucern också, men kommer behöva ge minst 300 g soja.

Ville bara få kolla på vad maxgivan var så att jag inte trycker i henne för mycket.

/Lizzie
Oki doki :) Ta det lugnt med ökningen bara, både med sojan och lucernen (min kille blev ruskigt dålig av för snabb ökning av lucern nämligen, sojan har han dock inte reagerat på över huvud taget. Då ger jag honom ändå rätt mycket, 200 g för en 325 ca-kilos häst) Om man bortser från miljökonsekvenserna iom odlingen av soja så är jag faktiskt mer nöjd med resultatet av den om man jämför med lucern, och det gäller alla mina kusar (ung som gammal)

Hej
Jag kollade med Lantmännens rådgivare och de rek inte mer än 300g per dag. Har fodrat med soja i många år, minst 10år till min häst på stallsäsongen som komplement till ens, spm å betfor beroende på årets grfanalys. 300g motsvarar ca 5d i pelletsform. Ge en liten giva 2-3v innan du ger full dagsgiva. Jag har gett det 2ggr/dag för att fördela proteintillförseln. Hästrådgivarna rek inte soja egentligen pga att det är lättlösligt protein som hästen inte mår bra av i stora mängder. Lusern är skonsammare för magen. Det beror på vad du har i foderstaten i övrigt. Olja, för att ha effekt bör du ge flera dl per dag annars kan det kvitta. Räkna en foderstat på hippocampus.slu.se för att se om din häst får tillräckligt.

Lycka till!

Du kan köpa soja på Lantmännen, Svenska foder mm. Fråga efter värmebehandlat, för att det inte ska vara risk för salmonella men jag tror inte det säljs obehandlat i sverige.

100g/ per 100kg häst per utfodringstillfälle, inte per dag.

Så man skulle kunna ge 5 hg x 2 ggr till kusen (hon väger cirka 500 kg).

Nu behöver jag inte ge så stora mängder soja, utan bara undrar om det inte finns någon gräns för hur mycket man kan ge per dag.

/Lizzie

Ja, enligt böckerna bör det gå.
Jag skulle dock inte ge så mycket.
Max vad jag givit är 250g morgon och kväll till 500 kg en period till ett fullblod i FT-träning.
De allra flesta hästar behöver inte så mycket för att svara bra på soja.

Ja, enligt böckerna bör det gå.
Jag skulle dock inte ge så mycket.
Max vad jag givit är 250g morgon och kväll till 500 kg en period till ett fullblod i FT-träning.
De allra flesta hästar behöver inte så mycket för att svara bra på soja.

Om man nu har ett hö med lite protein, kvoten hamnar på 4. Är det då bättre att kanske enbart ge soja som proteintillskott och då ge vad som behövs. Eller ska man pussla ihop kvoten med flera olika krafftfodermedel? Mitt halvblod behöver en kvot på 7 för att behålla överlinjen.

Funderar annars på att ge både soja och krafft pluss grön, men det kanske är att krångla till det...

/Lizzie

Jag har en halvblodsåring som jag ska utfodra ett hösilage med kvot på 4,8.

Jag har lagt till lucern samt soja för att få upp kvoten till 8, som hon behöver.

Fodrade ett tag med Krafft Protein, som egentligen är att föredra, men det är helt enkelt inte hållbart ekonomiskt. Dessutom orkar inte lillskruttan äta upp allt, då det blir rätt bra mängder mat.
Hon ska upp i 400g soja/ dag, fördelat på tre mål kraft. (Grovfoder får hon i princip fri tillgång på)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp