Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Per dag, 1 hg per 100 kg kroppsvikt.
Jag minns inte på rak arm, men man bör nog dela upp givan på 2 ggr. ½ kg soja är mycket för hästen att bryta ner på en gång.
Är du säker på att du måste ge så mycket som 5 hg? Eller tänkte du på maxgivan till din häst? Jag ger 100 g till min 500-kiloshäst för lite extra muskler, och det märks redan i den mängden tycker jag.Tack för ditt svar.
Kan man ge hela dagsgivan vid ett mål, i mitt fall upp till 5 hg, ger bara kraftfoder på kvällen.
/Lizzie
Är du säker på att du måste ge så mycket som 5 hg? Eller tänkte du på maxgivan till din häst? Jag ger 100 g till min 500-kiloshäst för lite extra muskler, och det märks redan i den mängden tycker jag.
Börja med ½dl i några dagar. Öka sedan försiktigt till 1 eller 2 dl.
Sojan brukar göra att upptaget av det övriga proteinet blir effektivare så du borde inte behöva ge mer än ett par dl (något hg) för att märka stor skillnad. Dessa mängder kan du ge 1 gång/dag.
Behöver du ge mer än 3 dl skulle jag absolut dela upp det på 2 givor/dag.
Brukar bli ännu bättre effekt om du kompletterar med 1-2 dl matolja.
Oki doki Ta det lugnt med ökningen bara, både med sojan och lucernen (min kille blev ruskigt dålig av för snabb ökning av lucern nämligen, sojan har han dock inte reagerat på över huvud taget. Då ger jag honom ändå rätt mycket, 200 g för en 325 ca-kilos häst) Om man bortser från miljökonsekvenserna iom odlingen av soja så är jag faktiskt mer nöjd med resultatet av den om man jämför med lucern, och det gäller alla mina kusar (ung som gammal)Det är apdåliga värden på höt och mitt halvblod behöver ligga på en kvot på 7. Ska fodra med lucern också, men kommer behöva ge minst 300 g soja.
Ville bara få kolla på vad maxgivan var så att jag inte trycker i henne för mycket.
/Lizzie
100g/ per 100kg häst per utfodringstillfälle, inte per dag.
Ja, enligt böckerna bör det gå.
Jag skulle dock inte ge så mycket.
Max vad jag givit är 250g morgon och kväll till 500 kg en period till ett fullblod i FT-träning.
De allra flesta hästar behöver inte så mycket för att svara bra på soja.