Sv: Soja?

Nej, så är det inte. Tvärtom faktiskt. Koncentrerat protein som sojamjöl (och raps och andra fodermedel som upphettas och malts så att fibrerna går sönder) är väldigt lättillgängligt.

Grovfoder, dit lusern hör, har inte alls samma tillgänglighet på sina aminosyror. Man får dra bort ungefär 15 % för hästar. Alltså om du har en mängd soja som innehåller 5 gram lysin så tar hästen upp 5 gram lysin. Av en mängd lusern som innehåller 5 gram lysin kommer som bäst 4,25 gram hästen till godo.
Däremot inget ont om potatisproteinet i KRAFT protein. Det är säkert utmärkt. Men man ska inte tro på allt som står i reklamen.

Du är säkert mera insatt i de här detaljerna än jag, det märks.
Jag har pratat med foderrådgivare angående vad jag skrev. (Inte läst reklam.) Enligt dem är soja något som ges till grisar, höns, kor och andra djurslag. Inte anpassat till något speciellt djurslag alltså.
Proteinet i Krafft protein (och andra anpassade foder) ska enligt dem vara anpassat för att vara lättupptagligt för just häst. Jag är ingen expert själv, men har fodrat med både soja, lusern och krafft protein. Det har varit stor skillnad på hur hästarna reagerat på fodren. Med soja blev det lite effekt. Hästen fick lite lättare att hålla hull. Med lusern fick vi i stort sett ingen effekt alls. Med krafft protein har det blivit stor skillnad. Hästarna har behållit/utvecklat muskulaturen mycket bra. Därför väljer jag krafft protein om jag behöver lägga till protein i foderstaten. Jag har bäst erfarenhet av det helt enkelt.:)

Potatisprotein i Krafft protein är säkert utmärkt. Jag har bara en svår mental allergi mot sådana tvärsäkra och obelagda påståenden som företaget ofta gör. Typ: krafft olja (=soja) är speciellt anpassad till hästar, potatis protein är spec ampassat till hästar osv.

Jag tror inte Gud skapade potatisen spec för hästar och sojan speciellt för grisar och kor. Inte heller har människan kunnat påvisa att det ena är bättre för den ena eller den andra arten.
Vad som funkar bäst är att ge en tillräcklig dos av det som fattas den speciella hästen. HH

Knapplån
Raps är en ur alla synpunkter miljövänlig proteinkälla som odlas här och inte behöver åka båt i flera veckor. Den har litet mindre lysin än soja men annars likvärdig. Om hästägare efterfrågar den mer så blir rapsen mer tillgänglig. Nu finns det bara på gris- och nötfoder hyllorna. Dit hittar sällan hästägare.
Enda nackdelen är att raps inte smakar jättegott utan får förkläs i ngt – betfor t ex.

Och nej, för att mota en ny rapsdebatt i grinden, moderna rapssorter är inte olämpliga för husdjur. HH

men de går som står på gris- och nötfoder hyllorna går alltså att använda till hästar också?

Du är säkert mera insatt i de här detaljerna än jag, det märks.
Jag har pratat med foderrådgivare angående vad jag skrev. (Inte läst reklam.) Enligt dem är soja något som ges till grisar, höns, kor och andra djurslag. Inte anpassat till något speciellt djurslag alltså.
Proteinet i Krafft protein (och andra anpassade foder) ska enligt dem vara anpassat för att vara lättupptagligt för just häst. Jag är ingen expert själv, men har fodrat med både soja, lusern och krafft protein. Det har varit stor skillnad på hur hästarna reagerat på fodren. Med soja blev det lite effekt. Hästen fick lite lättare att hålla hull. Med lusern fick vi i stort sett ingen effekt alls. Med krafft protein har det blivit stor skillnad. Hästarna har behållit/utvecklat muskulaturen mycket bra. Därför väljer jag krafft protein om jag behöver lägga till protein i foderstaten. Jag har bäst erfarenhet av det helt enkelt.:)

och Krafft protein ger man i mindre mängd, som t.ex. soja?

Kapar tråden lite..
Krafft protein ges alltså som tillskott?
Vet du vad det kostar, jämfört med lusern?

Potatisprotein i Krafft protein är säkert utmärkt. Jag har bara en svår mental allergi mot sådana tvärsäkra och obelagda påståenden som företaget ofta gör. Typ: krafft olja (=soja) är speciellt anpassad till hästar, potatis protein är spec ampassat till hästar osv.

Jag tror inte Gud skapade potatisen spec för hästar och sojan speciellt för grisar och kor. Inte heller har människan kunnat påvisa att det ena är bättre för den ena eller den andra arten.
Vad som funkar bäst är att ge en tillräcklig dos av det som fattas den speciella hästen. HH

Det är inte företaget som informerat mig om fodret, men det spelar mindre roll. Nu var det ingen som sade att sojan var till bara för grisar och kor. Bara att sojan är till för många djurslag och att proteinet i krafft protein liksom i lusern är lättare att ta upp för hästar. Du är betydligt kunnigare i ämnet än jag, men min erfarenhet har jag dock med mig och med den i ryggen väljer jag inte varken soja eller lusern när jag vill höja proteinkvoten i hästens foderstat. Det har helt enkelt inte alls varit lika bra.

Minns inte riktigt, men en säck kostar nog 250-300 kr eller nåt sånt. Det är dock så proteinrikt att man inte behöver fodra så mycket med det. När jag har använt det har jag fodrat från 100 g till som mest 300 g om dagen, så en säck räcker ett tag.

Hur mycket protein saknas i foderstaten för att kvoten MJ och SRP ska stämma? Utgå först från hur mycket du behöver och sen lägger du till det fodermedel som passar bäst i förhållande till vad foderstaten behöver.

jag har inte fått analysen ännu men vet att jga kommer behöva lägga till extra protein.. min häst är väldigt svår att hålla i hull..
har tidigare gett lusern men funderade bara över om det kanske blir bättre med krafft protein..
men precis som du säger så kommer jag att fundera närmare på det här när jag får analysen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
327
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?