Sv: Soja?
Nej, så är det inte. Tvärtom faktiskt. Koncentrerat protein som sojamjöl (och raps och andra fodermedel som upphettas och malts så att fibrerna går sönder) är väldigt lättillgängligt.
Grovfoder, dit lusern hör, har inte alls samma tillgänglighet på sina aminosyror. Man får dra bort ungefär 15 % för hästar. Alltså om du har en mängd soja som innehåller 5 gram lysin så tar hästen upp 5 gram lysin. Av en mängd lusern som innehåller 5 gram lysin kommer som bäst 4,25 gram hästen till godo.
Däremot inget ont om potatisproteinet i KRAFT protein. Det är säkert utmärkt. Men man ska inte tro på allt som står i reklamen.
Du är säkert mera insatt i de här detaljerna än jag, det märks.
Jag har pratat med foderrådgivare angående vad jag skrev. (Inte läst reklam.) Enligt dem är soja något som ges till grisar, höns, kor och andra djurslag. Inte anpassat till något speciellt djurslag alltså.
Proteinet i Krafft protein (och andra anpassade foder) ska enligt dem vara anpassat för att vara lättupptagligt för just häst. Jag är ingen expert själv, men har fodrat med både soja, lusern och krafft protein. Det har varit stor skillnad på hur hästarna reagerat på fodren. Med soja blev det lite effekt. Hästen fick lite lättare att hålla hull. Med lusern fick vi i stort sett ingen effekt alls. Med krafft protein har det blivit stor skillnad. Hästarna har behållit/utvecklat muskulaturen mycket bra. Därför väljer jag krafft protein om jag behöver lägga till protein i foderstaten. Jag har bäst erfarenhet av det helt enkelt.![]()