Soja till digivande sto

Hjartagna

Trådstartare
Kan man öka mängden soja till ett digivande sto? Stoet i fråga väger 400 kg, alltså är normal maxgiva 0,4 kg om jag har förstått det rätt. Kan man gå över det när hon ger di? Fölet är fött i slutet på juni.

Sv: Soja till digivande sto

Jag tror inte att man ska överstiga maxgränsen av soja pga att de kan få fel på nånting som jag inte kommer ihåg nu. Hmm.. :P Finns andra fodersorter man kan ge istället för att öka proteinet.

Det är nog inte så bra att öka på någon häst, inte ens en dräktig som kräver så mkt protein. Kan du inte köpa ngt annat med mkt protein och ge lite extra av? Krafft Protein är ju nästan samma som Soja fast det är pellets och så har det ingen maxgiva.
Går ju även att blöta upp om man inte vill ge pellets..
Det är ju dock dyrt, men ska man inte ge så mkt så räcker säcken läääänge.

Det viktiga vad gäller givan av koncentrerade proteinfoder är att inte ge för stor mängd åt gången. Äggviteämnena ska tas upp i tunntarmen och så lite protein som möjligt ska rinna över till tjocktarmen där ett överskott kan orsaka död av snälla bakterier och tillväxt av elaka.

Det gäller alla proteinkoncentrat även potatisproteinet som finns i KRAFFT protein. Ju fler mål man delar upp proteinkoncentratgivan på desto mer kan man ge per dag.

Försök (Gibbs, Farley, Potter) har visat att en 400kg häst kan ta upp ca 30 gram aminosyror per mål i tunntarmen från soja om den får 50 gram protein, får den mer kan den inte säkert ta upp mer. 50 gr smp finns i ca 125 gram soja (om man räknar med 400 SMP/kg, men det kan ju variera.) Det skulle då inte vara någon idé att ge mer än 125 gr soja per mål om man vill åt aminosyrorna men man kan ge det många ggr på dygnet. Sen kan upptaget variera beroende på hur sojan är behandlad, tyvärr anges det sällan. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: Acto
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat