SOJA-pelleterat???

Hera

Trådstartare
Köpte soja igår och har nog inte varit så uppmärksam :o gick bara och tog en säck på vanliga stället.

När jag kom hem såg jag att det var pelleterat.

Är det samma sak som malet?
 
Sv: SOJA-pelleterat???

Ja, det borde det väl vara.
Soja som soja?
 
Sv: SOJA-pelleterat???

Ok då är det bara att fodra på då, men hur blir det med doseringen tro???

Bör ju vara lättare för hästen att äta, mjölet känns lite torrt. Har en pålle som inte tål betfor, annars är det ju gott attblanda upp mjölet med det.
 
Sv: SOJA-pelleterat???

Lite off-topic, men jag flikar in en fråga här bara, hoppas det är ok!
Jag har funderat på om jag verkligen har soja-mjöl hemma eller om det är pelletrerat soja. Det som jag har hemma ser ut som krossade pellets eller vad man ska säga. Hur ser soja mjöl ut? som pulver?
 
Sv: SOJA-pelleterat???

Hera skrev:
Ok då är det bara att fodra på då, men hur blir det med doseringen tro???
.
Väg det på en köksvåg så vet du hur mycket du ska ge, det kan skilja litegrann beroende på. Det minsta jag har fått när jag har vägt det är 60 g/dl och det mesta 75 g/dl.
 
Sv: SOJA-pelleterat???

Jag köper alltid soja"mjöl" när jag köper soja (ingen aning om att det fanns pellets??). Sojamjölet har hittills haft ett flertal olika konsistenser från fint pulverliknande vidare till liknande "flagor" av pellets till mera runda småsmå kulor varvat med flagliknande mjöl.
De har haft lite olika vikt vid vägning men allting har sålts som sojamjöl. Som sagt, jag har aldrig stött på någon som sålt peletterad soja.
Kanske de olika konsistenserna beror på tillverkare?
 
Senast ändrad:
Sv: SOJA-pelleterat???

Första säcken jag köpte var grovt granulat, med en del små klumpar i.
Nästa säck var väldigt finmalet mjöl och det dammade hemskt.

Så det är nog väldigt olika skulle jag tro, beroende på om det har kommit fukt eller ej eller hur väl krossat det är
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
580
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 667
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
780
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp