Soja i pelletsform

A

Ameli

Senast jag fodrade ngn av mina hästar (ca 10 år sen) med soja var den i lös form, som mjöl ungefär. När jag nu köpte soja på "neighbour farm" och öppnar säcken så är den i pelletsform. Nu ger jag ju inga jättemängder, då maxgivan är 100g/ 100kg häst och utfodringstillfälle.
Jag har börjat blötlägga sojan tillsammans med betforn. Men påverkar detta näringsvärdet på ngt sätt?
Hur gör ni som utfodrar med soja?

Sv: Soja i pelletsform

Nja granulat vill jag nog inte kalla det..mkt större än så. Som den pelleterade betforn är ungefär.

Jag ger mina får bla sojapellets:p dom är lite mindre än vanlig pellets i formen,ganska hårda o lite gulaktiga i färgen..:)

GG gjorde om sin soja för några år sedan till pelletsform, svenska foders är fortfarande som granulat.
Jag tror inte du behöver blöta sojan bara för att den är i pelletsform. Jag ger alltid den torr.

näringsvärdet fördsämras inte av att du blöter det vid fodring..

om du blöter det ett dygn i förväg och sedan häller bort en massa vatten ja då häller du bort näring..
men vart tänkte du att näringen skulle ta vägen om du blöter det? förintas genom kemiska reaktioner? utveckla en proteingas som försvinner ut i luften? vad händer i hästmagen tror du? :)

Nja granulat vill jag nog inte kalla det..mkt större än så. Som den pelleterade betforn är ungefär.

AH, intressant. Då borde man kunna slippa undan blötläggningen.

Hursom, näringsvärdet - oavsett foder - försämras inte av pelletering, eller av blötning så länge du behåller vattnet. Precis som beastiebabe skrivit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka