soja, hur mycket kan man öka?

B

Buppisen

"Min" kille har börjat äta Sojaprotein. Nu äter han 1dl morgon, 1dl kväll. Hur mycket kan man öka per vecka tycker ni?Vi har ökat med ca 1 dl var tionde dag... men det känns segt måste jag medge.

Vi ska upp ett par dl till men hur mycket är vi osäkra på - Någon som vet vilken den maximalt rekommenderade dosen är för en häst som väger ca 550kg?

Vi har ett bra och proteinrikt grovfoder (han äter 13-15kg/dag beroende på hur blött det är) och han får luserntillskott, 1 kg/dag.

Hästen är en fbl/hbl korsning som har svårt att bygga muskler och är "tunn av naturen" . Veterinären har sagt att förutsatt hans mage tål proteinet ska vi inte vara rädda för att överdosera (vilket vi varit).

Tacksam för tips och råd!

Sv: soja, hur mycket kan man öka?

Man kan ge upp till 60 % av behovet av protein för en mjölkande häst (som alltså behöver väldigt mkt protein) som koncentrat om man delar upp det på minst 3 mål enl expertisen (NRC).

Litet räknande ger då att en 500 kgs häst –som om den mjölkar behöver ca 1000 gram SMRP- tryggt borde kunna få 600 gram SMRP som koncentrat. Uppdelat på 3 mål blir det 200 gram smältbart råprotein åt gången eller ca 500 gram sojagranulat.

Jag skulle låta det ta 2-3 veckor att uppnå en sådan dos. Men jag skulle öka betydligt fortare än var 10e dag och jag skulle inte ge hö samtidigt för det ökar passagehastigheten i tarmen. Man vill att aminosyrorna ska hinna tas upp innan de kommer ner i grovtarmen.

Förmodligen behöver du inte ge så mkt alls, detta ovan var bara avsett för att tydliggöra.HH

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 355
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 163
Senast: carre10
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023