Söker smarta Torktips!

Lilla_momma

Trådstartare
Hej!
I stallet där jag står finns inte något torkrum för täcken/skydd mm. Undrar m ni har några bra tips på sätt att kanske bygga en egen torkställning för täcken och annat, eller om det finns någon smart grej man kan köpa? Jag såg någon som hade byggt en ställning för skydd av konsoller :) är intresserad av alla förslag! Hänga upp, ställa på golvet osv. Tack! :)
 
Det går att torka på typ alla tänkbara sätt utan specifik byggnad /modell det enda primära är att hängaren erbjuder bredd dvs luft emellan . Kan vara allt utifrån det - bara täckena kan hängas så att de får mycket luft dvs mycket bredd på hängaren .
 
Vi har satt upp reglar i taket med krokar. Sen element + avfuktare, nästan helt torra nästa morgon. Det enda som kan vara lite fuktigt är mitt täcke med hals (155) eftersom takhöjden inte räcker till. Men det gör inget efter det oftast är lite på halsen eller baktill på täcket som är fuktigt. =)
 
Vi har täckesgalgar och en stång i taket vi hänger galgarna på
I mitt gamla stall hade vi täckesgaljar på en klädställning dock blev det ganska nära till golvet och man får tricksa lite för o hänga upp de stora täckena bra
Nu e de bara svårt för de som är korta o hänga upp galjen i taket men det finns ju pall :laugh:
 
Jag har satt krokar i takbjälkarna utanför sadelkammaren. Det är kallt, men naturligt välventilerat (kallstall, dörrn står öppen precis bredvid). Täckena är lagom torra nästa morgon. Inte om de varit superblöta dock..
 
Jag hänger i taket på min sadelkammare. Har rulltrissa och rep. Täckena torkar över natten utom de allra tjockaste vintertäckena när de har blivit blöta rakt igenom.

/Lizzie
 
Har samma problem. Har efter en del surfande och räknade kommit fram till att en täckeshängare typ den här, är det mest effektiva, då den passar både för täcken schabrak och skydd. Samt att den tar upp lite yta. Vi är se stycken i stallet och delade på kostnaden.

http://www.lantbutiken.se/butik/tac...VushZ513QlQ3nRx3CVu2ENybY5vyJn0GOJhoCv6zw_wcB
Är man färre skulle jag sätta krok i taket, samt köpa Ikeas handdukshängare "Grundtal" med fyra pinnar till schabrak och skydd.
 
Jag har en krok ca 2m från väggen där jag hänger upp täcket i ena framknäppet, sen ett litet rep med karbinhake lågt ner på väggen som jag ka har fast i svanslappen ;). Torkar på ett par dagar om det är riktigt blött.
Benskydd sätter jag i en diskställning över vasken och schabrak har jag hängande på en vägghängd torkställning från Ikea.

Enkelt men smidigt :) och framför allt så tar det inte någon onödig plats.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: valy
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
987
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 720
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp