Sockrade betyg!

Sv: Sockrade betyg!

Det enda mina pratar om är vart gränserna vör G, VG resp MVG går. Vad medlet låg på här ju helt ointressant med dagens betygsskala.
 
Sv: Sockrade betyg!

Min pojkväns syster tog studenten förra året från en skola i sthlms innerstad.
För den skolan är det väldigt väldigt viktigt att eleverna får bra betyg, om de får dålig statistik vill inga elever söka sig dit.

Hon har typ mvg i alla ämnen, likaså hennes klasskamrater, betygen haussas upp sjukt mkt säger hon, endast tv G i hennes klass... :o
 
Sv: Sockrade betyg!

Stockholms innerstadsskolor har HÖGA intagningspoäng så det är kanske inte så konstigt att de som går ut därifrån också har höga poäng !

Jag tror inte att betygen sockras. Innerstadsskolorna är inte särskilt beroende av att ha "bra" betyg, de är attraktiva ändå - bara genom att ligga i innerstaden.
 
Sv: Sockrade betyg!

Att betygen inte är likvärdiga när man kommer till gymnasiet har delvis med att göra att skolorna idag inte har några som helst riktlinjer vad som ska uppnås för ett G. Det har varje skola i respektive ämne själva utifrån styrdokumenten tagit ut kriterier för. Det gör i sin tur att det skiljer en del i bedömningen från skola till skola, tyvärr.

Att dom inte är likvärdiga är möjligt.

Men här handlar det om att en elev får godkända betyg på i princip ingen kunskap alls. Dessutom presterar eleven i stort sett ingenting på lektionerna. Sitter mest och tramsar och skiter i att arbeta. Gör inga läxor och har IG på i stort sett varenda skrivning. Klarar ibland omproven fast då med ett nödrop.
 
Sv: Sockrade betyg!

Ett förslag till lösning enligt mig är att ha nationella slutskrivningar i alla ämnen. Finns det tolkningsutrymme ska två personer rätta provet (dvs matematik räcker det om en person är med och sätter betyget en svenskauppsats räcker det inte med en som sätter betyg). Kritik: vi får ett helt provbaserat system och vad man gör fram till provet spelar ingen roll.

Fast så fungerar det ändå i Sverige med högskoleprovet som ersätter tre års gymnasiestudier (småtragiskt enligt mig).
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 739
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 381
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp