Sockrade betyg!

fjolltroll

Trådstartare
Är det vanligt?
Vi har på vår skola tydligen en policy som säger att snittbetygen ska se så bra ut som möjligt.
Inga dippar i statistiken här inte.
Ska det vara så svårt att sätta betyg efter vad eleverna presterar och visar att dom kan.
Inte vad dom möjligtvis KANSKE kan prestera med medvind och nedförsbacke.
 
Sv: Sockrade betyg!

Rent generellt verrkar det vanligt att betygen används på det sätt du beskriver. Eller tvärt om - man sätter för lågt för att hålla ned medel.

Tror att betygssystemet är ett av de mest missbrukade och misstolkade systemen inom skolan.
 
Sv: Sockrade betyg!

Shit! Önskar att min dotter gått i den skolan :cry: .

I hennes skola är det bra snåla med betygen. En mycket bra och välrenommerad skola och de lär sig väldigt mycket, men vad är det värt om de snålar med betygen och så räcker de inte till de utbildningar man sedan tänkt söka?

Har sett bekantas barns betyg och fått kika på en del av deras inlämningsuppgifter och kan säga att sådant de fått VG och MVG på skulle ligga ett snäpp lägre i "vår" skola...

Jag har egentligen ingenting emot att man håller igen - eller snarare - faktiskt ger det betyg som arbetet motsvarar, men det är bra surt när det finns skolor som sockrar betygen. Deras ungar seglar in på utbildningarna på falska premisser helt enkelt. Och när det gäller utbildningar som kanske inte är så svåra, utan snarare har hög intagning för att de är populära så jämnar inte ens rättvisan ut sig genom att dessa ungar får svårare att klara sig...

Jaja. Man skulle nog taktikvalt både linje och skola. Förjäkligt att det ska vara så.
 
Sv: Sockrade betyg!

Helt värdelöst för ungarna - hur kul kommer det vara att komma till gymnasiet med strålande betyg och det visar sig att man inte alls har kunskaperna.

Tackochlov har mina gått i en skola där betyget verkar relevanta i förhållande till gymnasierna de går på. De får ungefär lika bra betyg även på gymnasiet.

En sak som förbryllar mig är att vissa grunskolor har samlingsbetyg i NO och SO. Vilket betyder att om de har ett MVG i ngt av de ingående ämnena så får de MVG som samlingsbetyg, men eftersom varje ämne måste "poängsättas" så får de 15 poäng (eller är det 20 för MVG ?) på alla ingående ämnen -helt rubbat tycker jag.
 
Sv: Sockrade betyg!

Jag tycker ibland att det "gått inflation" i betygen. Ett G är inget värt idag.
Syokonsulenten i mina barns skola sa till en elev att "detta var ju verkligen inte några bra betyg, du skulle definitivt behöva ta dig i kragen och höja dina betyg" Då hade han G i alla ämnen förutom idrott där han hade MVG.

Enligt min mening ska ett G vara medel, och där ska de flesta elever ligga. Är jag helt ute och cyklar?

När min älsta dotter gick ur nian (ett år sedan) hade hon de lägsta poängen bland sina kompisar. Hon hade 245 poäng. Jag var jättestolt över hennes betyg, men det var inte hon...... Hon hade ju "bara" VG i det mesta. Ska en elev verkligen behöva vara missnöjd för att hon/han inte lyckats bättre? (Hon var inte besviken på lärarna för att de inte gav henne högre betyg, utan hon var besviken på sig själv för att hon inte lyckats bättre.)

Hur kan man tex få tillbaka ett prov där man fått 265 poäng när max poängen är 240? Liknade händer ständigt i vår skola
 
Sv: Sockrade betyg!

Jag tror att det är bra att försöka få ungarna att höja blicken och titta på kunskaper och försöka att validera om betygen är rätt i förhållande till det.

G är inte riktigt medel - som 3:an var på vår tid eftersom betygen inte är relativa alls utan de är målrelaterade, så G borde vara betyget alla kan få, eftersom det betyder godkänt.
 
Sv: Sockrade betyg!

Men det funkar ju inte att lyfta blicken.
Den bistra sanningen är att med bra betyg kan du komma in på den utbildning du önskar och med dåliga kommer du inte in.

Det tröstar ingen att ens sämre betyg i en hård skola säkert motsvarar kunskapen hos någon som MVG i en skola som sockrar betygen. I verkligheten kommer barnen med sockrade betyg att kunna välja önskad linje medan den andre inte kan det.

Jag skulle iallfall skita fullständigt i vad för kunskaper mina betyg motsvarar så länge någon annan får högre betyg med samma kunskaper.
 
Sv: Sockrade betyg!

Men precis.
Jag sitter i den sitsen att det sätts betyg som inte alls motsvarar kunskapen hos eleven.
Jättekul att söka in på gymnasiet och falla pladask för att man inte kan alls så mycket som betygen säger att man borde göra.
 
Sv: Sockrade betyg!

Fast jag hävdar fortfarande att det inte är det största problemet.
Det är ännu värre att inte komma in trots att man har kunskaper som gör att man mer än väl skulle klara linjen och så kommer man inte in!

Om man har lite haltande kunskaper men ändå kommer in på den linje man verkligen önskat sig så har man alla förutsättningar att ta sig i kragen och jobba upp kunskaperna.

Äh, det är helt enkelt jätteorättvist för alla som får betyg som inte motsvarar det de presterat. Både de som får för bra betyg och de som får lågt satta betyg. På ett eller annat sätt får alla lida. Tror dock ändå att de som kommer in på det de önskar ändå har chansen att klara av det trots att de inte har så bra kunskaper som betygen ger sken av.
 
Sv: Sockrade betyg!

Visst är det orättvist.
Åt båda håll.

Man ska absolut ha dom betyg man förtjänar.
Vare sig dom är bra eller dåliga.
 
Sv: Sockrade betyg!

Helt sant ! Det är orättvist åt bägge hållen !

Men jag tror nånstans att en skola med ganska hårda betygskrav också är en skola som faktiskt har duktiga elever -> de har bra betyg och är värda det ! Så var det för mina flickor, skolan är ansedd som att vara lite snåla med betygen men många går ut med bra betyg ändå OCH kommer in på den utbildning som de vill.

Här i stockholm så väljer ungarna egentligen mest vilken skola de vill gå i, inte utbildning, ta tex min ena dotter som går på Sam Juridik i en innerstadsskola, det krävdes 280 poäng tror jag, samma utbildning finns på ett närförortsgymnasium och krävde 190 poäng eller om det var ännu lägre. Så här kommer man in på utbildningen även med sämre betyg, men kanske inte på önskad skola !
 
Sv: Sockrade betyg!

Att betygen inte är likvärdiga när man kommer till gymnasiet har delvis med att göra att skolorna idag inte har några som helst riktlinjer vad som ska uppnås för ett G. Det har varje skola i respektive ämne själva utifrån styrdokumenten tagit ut kriterier för. Det gör i sin tur att det skiljer en del i bedömningen från skola till skola, tyvärr.
 
Sv: Sockrade betyg!

När jag gick på gymnasiet så var det likadant mellan olika linjer. Folk på handel och kontor fick femma i engelska om de fick till "my father has a dog" rätt, medan vi skulle skriva långa bokrecensioner och annat. HAr många gånger ångrat mitt val av gymnasielinje pga det.
 
Sv: Sockrade betyg!

Såg en undersökning där några studenter hade låtit olika lärare från olika skolor bedöma samma arbete från en elev. Arbetet fick samtliga betyg från IG-MVG beroende på lärare. Det säger väl något om hur snett betygssytemet är och hur subjektiva bedömningarna blir.
 
Sv: Sockrade betyg!

IG= 0
G= 10
VG = 15
MVG = 20

alla dina poäng adderas, och delas sedan med antaget betyg, och voila, snittbetyg. Fast i grundskolan räknar man inte snitt, utan där adderar man bara ihop poängen, o de med högst poäng kommer in "först". I gymnasiet räknar man ju däremot på snitt med samma poäng.
 
Sv: Sockrade betyg!

Att betygen inte är likvärdiga när man kommer till gymnasiet har delvis med att göra att skolorna idag inte har några som helst riktlinjer vad som ska uppnås för ett G. Det har varje skola i respektive ämne själva utifrån styrdokumenten tagit ut kriterier för. Det gör i sin tur att det skiljer en del i bedömningen från skola till skola, tyvärr.

Jag vet att många skolor har egna tolkningar av skolverkets kriterier, sedan tolkar respektive lärare tolkningen. Det är inte bra.

Men att säga att: "skolorna idag inte har några som helst riktlinjer", tycker jag är att överdriva en smula.

Vi har haft en regering som låtit lärarna få stor frihet att välja innehåll. Betygskriterierna är dessutom ganska allmänt hållna, vilket i sin tur innebär att kvalitén på bedömningen många gånger avgörs av lärarens förmåga att kritiskt reflektera kring och konkretisera måluppfyllelse.

Jag är kritisk till det betygsystem vi har. Godtyckligheten har blivit alltför stor och eleverna garanteras inte likvärdig utbildning. Något stramare kriterier och "innehållsdeklarationer" (där kurserna specificeras och eleven på förhand kan veta vad kursen skall innehålla) hade gjort möjligheterna bättre till likvärdig betygsbedömning.

Med ett tydligare betygs- och kursinnehållssystem hade det dessutom varit lättare för elever att flytta mellan skolor, utan att för den skull riskera att läsa om medeltiden igen, eller helt missa antiken, för det har nya klassen redan gått igenom.
 
Sv: Sockrade betyg!

Såg en undersökning där några studenter hade låtit olika lärare från olika skolor bedöma samma arbete från en elev. Arbetet fick samtliga betyg från IG-MVG beroende på lärare. Det säger väl något om hur snett betygssytemet är och hur subjektiva bedömningarna blir.

Nja, det där är nog en sanning med modifikation. Min erfarenhet är att lärare i de allra flesta fall sätter ungefär lika betyg. Ditt exempel är säkerligen korrekt, men jag tror inte det är en generell sanning.

Nationella proven i engelska bedöms ofta av flera lärare. Jag har varit med om att skillnaderna mellan lärarnas bedömning är mycket små.
 
Sv: Sockrade betyg!

Men att säga att: "skolorna idag inte har några som helst riktlinjer", tycker jag är att överdriva en smula.


Citatet är taget lite ur sitt sammanhang. När det gäller betyget G finns inga riktlinjer från skolverket på det sätt som finns för de högre betygen. Utifrån de allmänt skrivna kursplanerna i respektive ämne formulerar varje skola kriterierna för G. Det är inte likadant för de högre betygen där riktlinjer finns om än luddiga...
 
Sv: Sockrade betyg!

IG= 0
G= 10
VG = 15
MVG = 20

Förvisso, fast om man jämför med när jag gick i skolan så är det betydligt mindre snack om medel idag. I alla fall på grundskolan. Jag har nog aldrig sett/hört någon siffra på vilket medelbetyg (alltså sammanräknad poäng) genomsnittseleven förväntas ha.

När jag var elev frågade ungarna varandra vad de hade i medel, vad som var medel på prov o s v. Sånt hör jag aldrig idag, som lärare.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 739
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 381
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp