Sockerhalt kraftfoder

S

sesselja

Någon som känner till ett havrefritt kraftfoder med låg sockerhalt (mindre än betfor som har 20%)? Funderar bl a på Hippo Bas Harmoni, någon som vet sockerhalten i det? Är sockerhalt samma som stärkelse?

Sv: Sockerhalt kraftfoder

det finns melassfri betfor. och melassfri lusern.

alla pelleterade eller müsli foder innehåller melass tyvärr. även mitt fånghästfoder! :crazy: havre ligger rätt lågt i socker om du behöver mer energi.
visserligen högre stärkelse men är det sockret som är problem för din häst så är det bäst att välja rena fodersorter.

Spillers Happy Hoof t ex ligger lågt i socker och stärkelse, dock är det varken socker eller stärkelsefritt.

Annars som Centaur sagt så melassfri lucern och betfor. Riskli minns jag inte på rak arm om det är fritt, men lågt är det i alla fall.

Vad vill du sas ha ut av fodret? Öka energi, öka protein, bara krubbskrammel?

Kwikbeet och Speedibeet är två melassfria betfiberprodukter, sök på de namnen finns lite här och där i Sverige.

De är dock dyrare än Betfor och med lite extra jobb kan du göra betforen melassfri, blötlägg i rikligt med vatten, häll över i durkslag alternativt hink med några hål i botten, skölj tills vattnet är klart, då är melassen borta!

så gör jag, fungerar bra. dom melassfria kostar dubbelt så mkt som vanlig betfor så man sparar ganska mkt pengar på att ta sig tid att skölja den.

Någon som känner till ett havrefritt kraftfoder med låg sockerhalt (mindre än betfor som har 20%)? Funderar bl a på Hippo Bas Harmoni, någon som vet sockerhalten i det? Är sockerhalt samma som stärkelse?

Varifrån har du fått uppgiften att betfor skulle innehålla 20% socker? Sockerhalten i betfor kan variera något men i genomsnitt är sockerhalten ca. 8%. Följer du Natasjas råd och först sköljer av betforn från eventuella föroreningar och sedan blötlägger betforn och häller bort vattnet och sköljer en gång till så finns det inte mycket socker kvar.

Betfor är ett utmärkt “kraftfoder” om man behöver tillföra lite extra energi och hästen inte vill äta mer grovfoder. Stärkelsehalten är låg, ca. 1%, medan däremot pektinhalten är hög (pektin är en utmärkt kolhydrat).

Socker och stärkelse är två olika kolhydrater. Om du har en IR-häst så är det viktigt att socker- och stärkelsehalten i foderstaten är låg. Stärkelse är mycket farligare än socker. Därför ska du undvika havre och annat stärkelserikt spannmål. Jag tror inte du hittar något färdigfoder som inte innehåller rätt höga halter av socker och stärkelse.

Det är nordic sugar, som gör det betfor som är registrerat varumärke, som själv anger sockerhalten till 20%.

Så inte är den varken fel angiven av TS, eller några 8% på just den, den som är i (ill)grön säck.

Det är nordic sugar, som gör det betfor som är registrerat varumärke, som själv anger sockerhalten till 20%.

Så inte är den varken fel angiven av TS, eller några 8% på just den, den som är i (ill)grön säck.

Då måste man blanda in onormalt mycket melass i denna produkt. Men melassen går att skölja bort.

ca 30% melass blandar de i sin betfor. Står klart och tydligt på deras hemsida.

Men sedan i deklarationen så står det 20% så man får nog ta siffrorna på en höft mellan 20-30% tillsatt sockeri form av melass, själva sockerbetan isig har ju inte hög halt.

Absolut. Men är säkert därifrån TS fått just 20%.

Från Nordic Sugars hemsida:

Genom att Betfor nu håller en anpassad sockerhalt på 20% har näringsvärdet ytterligare förbättrats

samt

Betfor består av ca. 70% torkad betfiber och ca 30% melass med ett naturligt innehåll av mineraler och vitaminer.

Näringsinnehåll, per kg foder
...
Socker % 20,0

Sen som du säger kan ju betfor (eller om man ska vara petig melasserade betfibrer, då betfor ju eg är ett produktnamn) från andra tillverkare innehålla mer (inte så troligt kanske) eller mindre melass.

Som kuriosa var sockerhalten i 'orginalbetfor' tidigare än högre, 23%. Är väl det de menar med 'anpassad sockerhalt på 20%'

ca 30% melass blandar de i sin betfor. Står klart och tydligt på deras hemsida.

Men sedan i deklarationen så står det 20% så man får nog ta siffrorna på en höft mellan 20-30% tillsatt sockeri form av melass, själva sockerbetan isig har ju inte hög halt.

Fast det är inte så konstigt. Melass innehåller inte 100% socker!

Melass är det som är kvar när man först löst ur sockret ur betfibrerna med hett vatten (betfibrena som blir kvar, de är betfibrerna, sockerfria i princip, men som sen melasseras för att bli t ex betfor).

Sen 'sockerlagen' man har, den genomgår en massa processer för att utvinna socker. När man inte får ut mer socker ur vätskan, så kvar är då - melass.

Från Dansukkers hemsida ang 'så produceras socker': Melass. Den produkt som till slut finns kvar och vars sockerinnehåll är för lågt att utvinna kallas melass. Melassen används för tillverkning av djurfoder, jäst och sprit
http://web.dansukker.com/Default.aspx?ID=52

Så 30% tillsatt melass kan mycket väl ge en total sockerhalt i fodret på 20%.

Tillägg, hittade detta. Näringsdeklaration melass, även den från nordic sugar:

Socker % 44,0

Senast ändrad:

det var ju upplysande :p

det stämmer ju att melass inte är 100% socker så visst kan totala innehållet bli 20%. men 44%? är det en annan sort?

är btw rätt säker på att det står 20% melass på min säck.

Ingen som helst aning. Men de säljer ju dels betfor, som innehåller 30% melass, och 20% socker i slutprodukt - enligt dem själv.

Och dels säljer de melass som i slutprodukt innehåller 44% socker.

Kan ju vara så melassen de säljer är spädd med vatten t ex? 'Ren' melass är väl sjukt trögflytande om jag minns rätt från 'ladugårdstiden'?

På min säck står 20% socker, och inte 20% melass, men det är ett tag sen den inköptes.

Ja, precis, det var på påsen jag läste det.

Vad vill du sas ha ut av fodret? Öka energi, öka protein, bara krubbskrammel?

Anledningen till att jag letar efter ett foder som är sockerfritt är att min häst hade otroligt mycket tandsten vid senaste besöket hos veterinären/tandläkaren. Hon trodde att det berodde på betforn, vilket han fått sedan i vintras.

Egentligen är det bara "krubbskrammel" nu på sommaren. Vill ha något att blanda bl a kiselgur i. De andra hästarna i hagen får en hink med foder och därför vill jag att min också ska ha något. Tycker att det blir både synd om hästen och problem för den som utfodrar, om han inte ska få något när de andra får mitt framför näsan. På vintern kan jag påverka det mer själv, eftersom hästarna då utfodras i sina boxar.

Jag är tveksam till om betforn hade med det att göra. Men mycket enkelt löst då.

Endera tar du din betfor. Blöt den i MASSOR (för mkt) vatten. När den svällt häller du bort vattnet och sköljer betforn i t ex ett durkslag tills sköljvattnet är klart. Sen kan du ge den till hästen, du har nu sköljt bort vattnet.

Eller så köper du melassfritt lucern.

Endera tar du din betfor. Blöt den i MASSOR (för mkt) vatten. När den svällt häller du bort vattnet och sköljer betforn i t ex ett durkslag tills sköljvattnet är klart. Sen kan du ge den till hästen, du har nu sköljt bort vattnet.

Eller så köper du melassfritt lucern.

Eller köper melassfri betfor, typ KwikBeet?

Går bra det med, men blir dyrare, och i vissa delar av landet svårt få tag på. Men det går precis lika bra om man vill slippa jobbet att laka ur sockret.

Det verkar iofs inte så jobbigt att skölja ur betforn. Ska bara kolla så att stallkompisarna också orkar göra det :)

Tack för svaren! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka