Sockerbeta

S

Sellan

är visst vanligt att man matar hästar med utomlands :eek:
inte den sorten man gör socker av utan "matsorten".
någon som vet vad den heter och vad den har för innehåll?

Sv: Sockerbeta

nej. det är en sockerbeta som man tar direkt från jorden, borstar av och ger rå, hel eller i slamsor. den är vit innuti och ganska "saftig" men ändå träig. när hästen äter det låter det som den tuggar hårt godis.

När jag var liten så odlade vi både foderbetor, rovor, fodermorötter och fodermärgkål för att utfodra tamkaniner. Rotfrukter skuret i bitar ger som sagt inte så mycket näring men en hel del fiber. Det är inte praktiskt eller ekonomiskt rimligt att fodra större mängder eftersom det är dyrt och arbetskrävande att odla rotfrukterna om man jämför med hö/ensilage. De flesta saknar även frostfri förvaring för större mängder rotfrukter.

när jag var i polen var det jättevanligt att man gav dem betor, frostfri förvaring var det nog inte då de helt enkelt låg betor i högar på fälten (när vi var där snöade det). verkade finnas betor i överflöd.... och enligt dem var det "jättebra" foder och tillomed de "fina" hästarna åt det,..

man blir fundersam när man inte sett sånt förut... :S

**KL**
-..och gammal tråd..
Någon som vet hur näringsinnehållet ser ut i sockerbetor och äpplen?
/U

Lite osäker på hur jkag ska läsa den dock..
STD? Vilken av tabellerna ska jag använda mig av?

Jag letar egentligen mest efter något som gör att min glupska och ganska lättfödda häst kan äta lite längre tid.. Maten tar slut ganska snabbt(även ganska många kilo hö försvinner snabbare än jag önskar).. Hon var mycket skeptisk till sockerbeta igår..

(Hästen ser ut att få all näring hon behöver, blank, fin i hullet, pigg och glad)
/U

Ännu en fråga..
Jag har inte funderat över att dte finns så många typer av energi.. Brutto, smältbar, omsättningsbar, netto FEh? Vilken ska jag använda mig av?
/U

Du ska använda den första kolumnen för ”hest”. STD betyder standardavvikelsen i det analyserade materialet. I Sverige använder vi ”omsettelig” energi. Ja det är en jättebra sida. HH

Gammal tråd, blev aktuell för mig igen eftersom jag nu faktiskt HAR en häst som gillar sockerbetor. Fick lägga ner projektet med den andra eftersom hon tycker att det inte är något man behöver erbjuda henne.
Tyvärr fungerar inte länken längre, men jag skulle behöva veta hur näringsinnehållet ser ut i sockerbetor..
/U

I gamla ABC om hästar står:
Sockerbeta: TS 24%, 3,2MJ, 10g smbrp, 0,5g Ca, 0,4g P
Värdena per kg foder.

// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 962
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 275
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka