Socker/stärkelse fria proteinfoder?

Lalle

Trådstartare
Försöker göra foderstat åt min IR/Cushing ponny,men får hela tiden för mycket energi och för lite protein. Finns det något som man kan ge som får upp proteinet och som inte innehåller mycket energi? Och utan socker/stärkelse..

Mitt hösilage/kg foder
MJ 6,9
Smrp 21
TS 72

Och så äter han Green Power
MJ 7,5
Smrp 116

Hans behov är 43,65 MJ och 400 Smrp,vilket gör att jag inte alls får ihop det..:crazy:
Tips mottages tacksamt:)

Sv: Socker/stärkelse fria proteinfoder?

Förstår att det är svårt med det höet. Leta efter ett nytt och är det omöjligt så borde ca 4 kg lusernhack + 2-3 kg halm funka hyfsat. Har inte räknat supernoga men på en höft. Hur stor är hästen?

Mvh JV

Jag har redan bokat detta hö så inte mkt att göra åt..
Det är en c-ponny.

Vet inte om jag får i han så mkt halm,inte hans favorit direkt;)

Okej, då borde ju lusern + halm tillgodose ts-behovet åtminstone. Trist att ha bokat ett sådant hö dock... Har du köpt hem/bundit dig till mycket? Har du testat olika sorters halm? Alla faller ju inte hästarna i smaken. Vetekli är proteinrikt men då måste du kolla mineralvärdena först. Soja funkar fint och potatisprotein är bra men svårt att få tag i. Det största problemet för dig borde vara att tillgodose ts-behovet. Hur reagerar han/hon på en hög proteinkvot? En kombination av lusernhack och hö kanske kan funka men det blir ju att pussla lite...

Mvh JV

4 kg hö + 2 g greenpower + 2,5 hg sojamjöl ger ca 45,5 MJ + 413,5 smbrp enligt mig och snabbräkning. Går säkert att justera ngt neråt om man vill eftersom detta är i överkant. Är hästen överviktig?

läser att du bokat upp dig på hösilaget redan. kan du inte försöka sälja det till nån annan och köpa hö istället? jag har fångponny med rätt höga värden på cushingtest (sommarvärden som ska tas om i vinter) och min vet rekommenderade att blötlägga dvs dränka hö i ca en timme för att få ur sockret (stärkelse, kolhydrater eller nåt) före fodring. min får enbart hö och mineraler. och ca 2 kg halm per dag som jag knör ner i hönätet. de flesta äter halm om de inte har nåt annat att göra. tex om hästen står på spån el torv lägger du in så mycket halm du tycker den ska ha och nog står den och petar i det över natten. sysselsättning på köpet.

Okej, då borde ju lusern + halm tillgodose ts-behovet åtminstone. Trist att ha bokat ett sådant hö dock... Har du köpt hem/bundit dig till mycket? Har du testat olika sorters halm? Alla faller ju inte hästarna i smaken. Vetekli är proteinrikt men då måste du kolla mineralvärdena först. Soja funkar fint och potatisprotein är bra men svårt att få tag i. Det största problemet för dig borde vara att tillgodose ts-behovet. Hur reagerar han/hon på en hög proteinkvot? En kombination av lusernhack och hö kanske kan funka men det blir ju att pussla lite...

Mvh JV
Vetekli innehåller också en hel del stärkelse...
Soja är i så fall bättre och även potatisprotein, som dock kan vara lite jobbigt att hantera. Rent potatisprotein, som har högre proteininnehåll än soja, säljs som grisfoder av Kvarnbyfoder - som levererar hem till dig om du inte har ngn återförsäljare i din närhet.
(det är lätt att lura sig och tro att potatisproteinet ska vara stärkelserikt, men det är det inte! Det är restprodukten som är kvar när man har tagit stärkelsen från potatisen....)

Vad har soja för värden?
Nej,han är inte överviktig.

HannaZ
Är 9 i kvot mycket? Jag kan ingenting om kvoter..

Ameo
Potatisproteinet låter ju bra. Men helt stärkelsefritt är det inte eller?
Hur är det med sockret?

Vad har soja för värden?
HannaZ

QUOTE]

Soja ligger på drygt 400 smrp/kg

9 i kvot är mycket ja. 6 är "standard" för en tabellhäst, min gamla funkade bäst på 7-8.

Hur har du kommit fram till behovet? Jag har inte lärt mig något annat sätt än kvot-systemet och eftersom kvoten sällan stämt på de hästar jag haft erfarenhet av hade det ju varit intressant att se om det finns något annat sätt att räkna som passar bättre.

Vad har soja för värden?
Nej,han är inte överviktig.

HannaZ

Ameo
Potatisproteinet låter ju bra. Men helt stärkelsefritt är det inte eller?
Hur är det med sockret?

Ja en kvot på 9 är högt. Säger inte att det är fel men undrar vad du baserar detta på.

Man brukar säga att en kvot på 6 är normalt men det finns ju individuella skillnader.

Ev kan jag tänka mig att en häst som inte får äta socker/stärkelse behöver få energin nån annanstans ifrån och därför kanske bör ligga högre i kvot men det är bara som jag spånar.

Har aldrig behövt sätta mig in i sjukdomen, tack och lov, men jag försöker att fodra med i stort sett enbart grovfoder då hästar evolutionärt inte utvecklats till att vara kraftfoder/spannmåls-ätare.

Liknande trådar

Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 967
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 561
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 425
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Börjar släppa tanken på att hitta det perfekt grovfodet till mina hästar i år... Behöver hjälp med att välja ut det minst dåliga...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama