Socker i välling?

Aningsfull

Trådstartare
Är det helt jättedumt att testa blanda lite socker i vällingen för att se om barnet kan lära sig att tycka om det och lära sig att dricka ur flaska? Och självklart gradvis minska sockermängden och ta bort det helt när man kanske fått upp lite intresse för det hela.

Hon är 9 månader, vill absolut inte äta vanlig mat. Det är bara mamma-mat som gäller. Dessvärre så märks det att det inte riktigt räcker till längre när hon börjat röra sig så mycket och jag är tillbaka till att amma ca 1 gång/h nätterna igenom (och på dagarna men då är det inte lika jobbigt). Det hade varit så skönt om hon hade kunnat äta välling på kvällen/morgonen så att hon kanske håller sig mätt lite längre. Dessvärre spottar hon och fräser åt även välling, såklart. :p

Är det helt idiotiskt eller värt ett försök?

Sv: Socker i välling?

Skulle du inte kunna testa att inte erbjuda något annat än välling? Barn svälter ju inte sig själva ju. Tror inte socker är lösningen eftersos jag tror hon vill ha mamma mat och inte något annat så då spelar nog inte sockret någon roll.Har du testat efterätter och så, de är ju söta och goda.

Ge gröt på kvällen och truga trots att hon inte vill och truga sedan med välling och erbjud bara det, så tror jag att hon ganska snart tar det istället för att gå hungrig.

Det kan ju kännas lite hårt men risken med socker är ju att hon inte vill ha välling utan socker.

Tycker hon om äpple och päron? Finns en välling med smak av något av det ( minns inte vilket) som visserligen är från 15 månader, men värt att testa kanske. Jag gjorde det på min tös och hon vägrade äta riktig mat eftersom hon bara ville ha välling.....så det gör jag inte igen:D

kan du inte pumpa ut bröstmjölk och sedan blanda i välling i den. Sedan succesivt öka mängden välling i mammamaten? Borde vara nyttigare än socker;).

Har du provat att späda olika sorters gröt till "välling"? Kanske finns det någon gröt som faller damen i smaken? Då kanske det går att blanda i vanlig välling i gröten successivt lite senare.

Att blanda i socker skulle jag inte göra. Barn är oerhört sockerkänsliga, de känner av sötman mycket starkare än vi vuxna och får därför lättare ett start "sockersug" och det är nog inget man vill bidra till.

Gillar hon inte någon slags fast föda? Frukt? Frukt kan ju bidra med lite sötma, men är inte lika sött som socker och faktiskt även nyttigt.

Är det vällingen hon inte vill ha eller är det flaskan?

Det är inte så ovanligt att de ratar flaskan, varför inte i så fall börja med att erbjuda något hon gillar via flaskan, dvs bröstmjölk.
Sen kan du börja blanda lite välling i bröstmjölken och öka på mängden efterhand.

Är det vällingen hon inte vill ha eller är det flaskan?

Det är inte så ovanligt att de ratar flaskan, varför inte i så fall börja med att erbjuda något hon gillar via flaskan, dvs bröstmjölk.
Sen kan du börja blanda lite välling i bröstmjölken och öka på mängden efterhand.

var det inte precis det jag föreslog;):D;)

Min lille grabb gillade varken välling eller gröt och jag märkte att ammningen inte räckte på kvällen. Men det räckte med att blanda i lite vaniljsocker i vällingen och så drack han. Och efter 3 gånger så behövde jag inte blanda i det längre utan han drack endå.

Dricker hon ingenting ur flaska (exempelvis ersättning eller liknande)?
Min stora dotter blånekade flaskan, hur vi än trugade med den, det kvittade vad vi hade i den. Vill de inte så kan man ju aldrig tvinga dem (tyvärr, i vissa lägen ;))
Lilltjejen däremot (6 månader) dricker gladeligen ur flaskan, men gillar INTE välling. Vi fick då tipset för 2 veckor sedan att blanda ut vällingen med bröstmjölk eller ersättning, och succesivt öka andelen välling i blandningen, och nu har vi kommit såpass långt som att hon utan problem dricker blandning med 3/4 välling och 1/4 ersättning i.

Socker skulle jag nog inte välja att blanda i...
Du kan inte ge gröt på kvällen istället, så står hon sig längre på natten också, eller hon kanske inte gillar något annat än bröstmjölk öht?

Vår son drack bröstmjölk ur flaska vid de enstaka tillfälle jag inte var i närheten. Efter 7 månaders ålder vägrade han dricka något ut flaskan.

Vatten fick jag i honom med sked och pipmugg fungerade från den åldern ungefär.

Välling vägrade han länge, tills jag började jobba när han var 11 månader. När vällingen svallnat från ljummen till rumstempererad accepterade han att smaka. NÄr den var kylskåpskall började han dricka på riktigt och det är den temperatur som gäller än idag. För honom fick det INTE ersätta bröstmjölken utan blev en annan dryck som bäst dricks kall. JAg tror inte socker hade påverkat hans inställning, utan det var temperatur och intagningssätt (flaska).

Annan mat intogs på hans villkor, dvs att han fick äta själv och att det var bitar, inget kladd och absolut inte utan smak (okryddade)
Hoppas det löser sig. /Alanis

Hon dricker vatten både ur flaska, pipmuggoch vanligt glas, vatten är ju gott. ;)
Däremot välling, gröt, puré vägrar hon bestämt hur jag än försöker med sked, flaska, pipmuggen osv. Då kniper hon igen munnen sätter handen för och säger "nej nej nej" samtidigt som hon skakar på huvudet. :rofl: Försöker man ändå föra maten närmare munnen fäktar hon som en galning med armarna så att maten flyger.
Hon äter ganska bra så länge hon får plocka själv. Fruktbitar gillar hon att sitta och pilla i sig, brukar koka potatis, morotsstavar, fiskbitar osv och då äter hon, samma sak knäckebröd, det är gott.
Det mesta går så länge hon får göra det själv, men eftersom att tekniken inte finns där riktigt än hamnar det mesta i ögonen, håret, öronen osv. :angel: För att inte tala om hela henne själv då. Så varje kväll får hon äta och sorma på bäst hon vill, då kan jag sätta henne i badbaljan efteråt och slänga kläderna i tvätten. :angel:
Men som sagt, när hon äter själv får hon inte i sig så himla mycket ändå även om intresset finns, det mesta hamnar överallt annars än i munnen. Till hundens stora glädje. :d:devil:

Ah just det, bröstmjölk duger inte heller varken ur flaska eller pigmugg. Där är det bara vatten som duger.
Hon är en liten skitunge ibland. :D:love:

Jag har testat varenda sort välling och gröt jag kommit över. Skafferiet svämmar snart över. :angel: Ingenting duger.

Youghurt tycker hon om, den med äpple och päron i. Och fruktpuréer funkar. Men det är det enda och det stoppar hon ändå inte så länge på. Och det funkar bara om man lyckas få skeden mot munnen så att hon känner att det är det som erbjuds, då äter hon som en liten fågelunge.
Men ja.. inget annat. :p

Min lilla tuttlisa har ju varit exakt likadan. Jag till och med testade socker i vällingen till slut. Det var precis lika äckligt ändå tyckte hon. Även jag har ammat en gång i timmen sista månaderna, och började bli rätt sliten...
Nu sista två veckorna har jag dock slutat ammat nästan helt.
Det började med att hon under ett par veckors tid började äta lite bättre än tidigare. Inte bra, men skillnad mot tidigare.
Sedan var min mamma var på besök, och var så hiskeligt skojsig (Det tycker alla barn) att Idun knappt hade tid att äta på hela dagen, två dagar i sträck. Det hade till följd att mjölkproduktionen gick ner ordentligt, så när hon sedan ville äta gjorde det svinont till slut. Nöden hade ingen lag, så det var bara att erbjuda henne något annat att äta, så att jag iallafall skulle få några timmars paus.
Vi blandade youhurt med mjölk, så att den blev drickbar, och gav henne i flaska. Först ville hon ju inte ha, men eftersom mina tuttar (och jag :crazy:) hade gått i strejk, var det bara att envisas. Till slut drack hon. Dagen efter åt hon för första gången en hel barnmatsburk, och så har det fortsatt. Nu ammar jag ca en gång/dygn, och håller på att sina.

Med andra ord: Enligt min erfarenhet :p är det bara att försöka stå ut. När de är redo för annat visar de det. Då kan man truga lite mer. Tror jag alltså. :D

Vill du hyra min mamma?

Min dotter åt inte heller välling, de klarar sig ändå;)
Tyvärr fick jag sluta amma när hon var drygt nio månader eftersom hon bet sönder allt som kom in i hennes mun:crazy:
Det enda "flytande" hon åt var youghurt, det fick jag på nåder mata henne med i början, annars skulle hon äta allt själv, hon gjorde precis som din tös, slog vilt omkring sig om man försökte mata:D

Något som fungerar väldigt bra att äta själv är pannkakor, det fick hon när jag inte kunde ge henne mat på några timmar, om man skulle åka bort.

Barn svälter sig inte frivilligt, min dotter är nu en frisk 16 åring:love:

Varför inte låte henne plocka själv? Mackor, lunch, frukt, middag. Vad använder du för sked? Får hon en fin färgglad plastsked medans mamma och pappa äter från glänsande bestik? ;) Äter ni hela familjen samtidigt?
Är det skeden det är fel på, varför inte mata henne med fingrarna?

Köp "haklapps-tröjor" och låt henne kleta ner allt, det är så bebisar gör och ju mer de får kladda som små ju mindre sägs de att de kladdar som stora :angel:
phpvm9zxm.jpg

Varför inte låte henne plocka själv? Mackor, lunch, frukt, middag. Vad använder du för sked? Får hon en fin färgglad plastsked medans mamma och pappa äter från glänsande bestik? ;) Äter ni hela familjen samtidigt?
Är det skeden det är fel på, varför inte mata henne med fingrarna?

Köp "haklapps-tröjor" och låt henne kleta ner allt, det är så bebisar gör och ju mer de får kladda som små ju mindre sägs de att de kladdar som stora :angel:
phpvm9zxm.jpg

Det skriver jag under på! Ju mer de får kladda desto fortare lär de sig äta "fint"

Nu har jg inte läst allas tips och någon kanske redan nämnt det här men i början när jag skulle vänja in lillan på gröt så doppade jag skeden med gröt på i nån god dessert puré :d så hon fick den smaken först och då slank minsann resten ner oxå :D

Hon får plocka själv varje dag. Mackor till frukost, någon fruktbit och varje gång vi äter får hon nåt att sitta och plocka med. Det funkar varje måltid man äter hemma men lite svårare att låta henne kladda lös när man är på bortaplan. :angel: Brukar ofta äta sen middag så att hon får gå lös och kladda rejält innan det är läggdags.

Har provat både färgglada plastskedar och vanliga bestick som vi har men det är ingen skillnad. Hon får ofta en sked samidigt som hon får sitta och kladda med maten och att själv sätta skeden i munnen är bara roligt. :D

Haklappströjor har hon men hon hatar dom verkligen. Bara sliter som besatt för att få av dom. :crazy:

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 125
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Min lilla blir 9 månader nästa vecka. Helammad fram till 6 månader och därefter mestadels ammad då hen är liten i maten. Hen lägger sig...
Svar
9
· Visningar
1 327
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus. Först slutade jag för att jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 117
Senast: Manji
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 780
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka