Social "knä katt".. Tips..

cress

Trådstartare
Vi söker en över social goskatt.. Vi har katt sedan tidigre.. Renrasiga Maine Cooner.. Dom är väldigt sällskapliga, men inte så mycket mer.. ;).. Det finns alltid en Maine Coon hos mig, men sällan i knät om Jag säger så:p..

Vi har tittat på Ragdoll och Birma..
Men Jag vill gärna ha mer info om dom, och om andra raser som är sociala..
Vi är en liten familj.. Ett barn som är 7....
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Den birmahane som jag har just nu är väldigt knäig, om jag halvsitter i soffan med benen mot bordet och då knäna lite böjda så lägger han sig på rygg med huvudet vid mina knän ungefär och bakbenen spretandes åt varsitt håll, sedan ska man klia på magen ;)
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Tror det är ganska individuellt huruvida de är knäkatter eller inte, men min uppfattning är att Birma och Ragdolls är lite mer "vara med"-katter som gärna ligger nära men kanske inte direkt i knät. Även om det självklart finns individer inom raserna som är knäkatter också.

Kanske ska du kika på en LaPerm? Ganska ovanlig ras i Sverige men dessa är väldigt sociala och kontaktsökande, knyter starka band till sina ägare och dessa upplever jag i större utsträckning som väldigt mycket mer knäkatter. Men utseendet faller inte alla i smaken.

Här finns lite info :)
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Perser är kända för att vara knäkatter och översociala - själv skulle jag dock aldrig köpa en på grund av hälsoproblemen som finns i rasen.
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Varsågod :-) Har träffat några stycken och de var jättetrevliga och vackra katter. Inte alls lika krävande och aktiva som vissa andra rex-raser, utan istället väldigt milda. En av de största fördelarna är att de fäller väldigt sparsamt, så man slipper katthår överallt :) När jag var hos en uppfödare och hälsade på (tre vuxna katter och 7 kattungar) så hade jag svarta byxor och trots mycket gos och lek så hade jag inte ett enda katthår på byxorna ;)
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Perser är inte min ras tyvärr... hälsorisker, ögon andnings problem och allt det där.. Men även lite imot pälsvården.. Alltså, har inget i mot pälsvård, men dom kräver ju en hel del mer en vanlig semilånghår..


Hae mailat en Laperm.. Lite dyr.. Mitt "pris var ca 6000 kr... Dom kostade ju 9000 för den lockiga.. 5000 iof för den släta..
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

De flesta raser idag ligger väl en bit över 6000:-?
Jag tar 9000:- för mina ungar nu, och ligger i medelpris för korthår. Då går jag inte ett öre plus på det...

Vad är du ute efter mer än väldigt social? Många av korthårsraserna är ju mer eller mindre plåster, men då får man också en högre aktivtetsnivå.
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Perser är inte min ras tyvärr... hälsorisker, ögon andnings problem och allt det där.. Men även lite imot pälsvården.. Alltså, har inget i mot pälsvård, men dom kräver ju en hel del mer en vanlig semilånghår..


Hae mailat en Laperm.. Lite dyr.. Mitt "pris var ca 6000 kr... Dom kostade ju 9000 för den lockiga.. 5000 iof för den släta..

Men om 6000kr är maxpriset så får du ingen av de du räknat upp i första inläggen..för de jag har sett ligger de kring 7-8000 kr minst.

Är priset så viktig om du hittar rätt ras?
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Min Burma var mer än lovligt social, hade man honom inte i ansiktet dygnet runt så fanns det anledning att ringa veterinären typ :p
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Faktiskt så är inte priset så viktigt.. Det var mest som ett riktmärke.. Mina Maine Cooner låg på det priset när Jag köpte dom -02 -03 -08... :)..

Huvudsaken är att det är en raskatt med stamtavla, Jag har inget i mot ursöta huskatter, det är bara det att Jag vill värna om uppfödarna, så tråkigt att folk köper billiga huskatter som dom sedan lämnar vind för våg.. Och uppmuntrar man inte huskatt aveln kanske förfrågan minskar och sommarkatter slipper lida?!..
Eller hur tänker ni?

Jag är djurvänn och älskar alla djur, vare sig de har stamtavla eller ej,.. Det vill Jag bara säga så ingen missförstår mig :)..
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Jag har alltid tittat lite extra på Maine Cooner och Norsk skogkatt..

Ni som har skogkatterna, hur är dom? Är dom sociala av sig?..
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Har en norsk skogkatt som bara älskar att få gosa. Finge han bestämma så skulle han parkera mig i fåtöljen med honom i knäet 24/7 :). Han är väldigt pratsam, möter mig gärna i dörren om jag har varit ute en stund. Är väldigt avundsjuk på mina illrar och det talar han om högljutt. Han är lite reserverad mot främlingar, väljer ut dom som får gosa med honom. Har du väl börjat klappa honom så vill han aldrig sluta :) Mot mig är han som en liten hund, säger jag till med lite mörkare röst, så lyssnar han. En kompis till mig tycker det är lite häftigt, jag med :). Han är inte så lekfull vilket jag tycker är lite tråkigt :(
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Ragdolls är väldigt sociala men sitter hellre bredvid än i knät så säga.
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Siames och Burma ska Jag kika lite extra på nu då :)..
Tack för tipset..


Har ev hittat en skogis som kan passa oss......
Jag ska fundera lite till iaf.. Det är ju en livskamrat för många år som ska väljas... :)
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Siames? De jag träffat (och den jag har) är knäkatter.

Siameser jag har ägt/träffat har varit mer än knäkatt utan mer ett plåster:angel: Ska vara på samma fläck som sin ägare.

Ett minus med den rasen är att de är relativt pratiga och flera har sagt att de går bäst ihop med sin egen ras.... har själv haft siames med en annan aktiv ras och det fungerade ej.
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Faktiskt så är inte priset så viktigt.. Det var mest som ett riktmärke.. Mina Maine Cooner låg på det priset när Jag köpte dom -02 -03 -08... :)..

Alla uppfödare jag hade kontakt med i våras och höstas om MCO tog mellan 7000-12000 kr för sina MCO ungar, beroende på om man skulle ha dem till avel eller inte.
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Du kan inte tänka dig en vuxen omplacering?
Då vet du vad du får. Vi tog över vår birmor som vuxna, den ena är katteunge söt o en riktig goskisse, den andra är gärna i närheten men sällan på än.
 
Sv: Social "knä katt".. Tips..

Du kan säkert hitta en på ett katthem.
Min underbara "bonnkatt" svartvit och vacker älskar att ligga i knäet och helst på mig varje kväll i soffan. :-)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 805
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
3 411
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp