Socatyl slut hos leverantören -hjälp ?

Charlotte1975

Trådstartare
Har en häst som behandlats för ett par fula sår på benet (stod på klinik i nästan en månad) Nu är det mkt bättre men jag smörjer med Socatyl för att inte flugorna ska komma år. Nu är Socatyl slut hos leverantören och Apotket vet inte när det ska komma in igen. Min veterinär föreslog att jag i stället ska använda zink salva. Är det någon som använt zink salva och är det någon skillnad på olika märken ? Vilken är bäst ? Har verkligen ingen lust att börja bandagera benet i den här värmen. Känns som att det kommer att bli en riktigt bakterie härd i värmen....
 
Sv: Socatyl slut hos leverantören -hjälp ?

Lägg alovera blomme omslag så är det ingen fara att bandagera ;)

Alltså ren blomma som du delar och lägger på såret och sen bandagerar ..

Hede detta på min häst sår hela förra sommaren när han hade skurit av sig sina senor på bakbenen med rejäla köttsår :crazy:

Mvh Miaa
 
Sv: Socatyl slut hos leverantören -hjälp ?

Som det är nu smörjer jag hela benet med Aloe-Vera men är väldigt rädd för att bandagera. Anledningen är att han fick ordentliga bandageskav trots att han lindades med bomull när han stod på klinik.

Vart får du tag på Alor Vera blomman ?
 
Sv: Socatyl slut hos leverantören -hjälp ?

Köp vanlig zinkpasta eller inytiolsalva (till barnstjärtar) på apoteket. Eller så finns det en slags självhäftande "skumplast" som man klipper till lagoma bitar och "klistrar" fast över såren för att skydda mot flugor och sånt. Du borde kunna få tag på det via din veterinär. Har dock glömt vad det heter för tillfället.

Mycket bättre att använda något av ovanstående än socatyl i längden eftersom socatyl innehåller antibiotika och slaskande med sånt gör att man seleketerar fram resistenta bakterier.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästvård snabb info: min 3 åring fick ett sår under natten till måndag (5 cm över och 5 cm framåt från kastanjen på höger fram) och vid...
2
Svar
31
· Visningar
4 704
Senast: cahs
·
Hästvård För 2 veckor sen exploderade Chilis lilla, lilla muggkrusta som hon har haft i över 3 månader och täckte plötsligt hela karleden...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 467
Senast: Madicken
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 109
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp