Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??
Hmm, Tetracykliner är ju inga grejer att leka med... Men jag ska ha det i åtanke om detta inte hjälper.
Kollade med Apoteket om tvätten igår, men de hade ingen aning. Iofs så tycker jag att jag kan deras djursortiment bättre än dem, men hon kollade t.o.m. i datorn.
Sitter och väntar nu på att vet. ska ringa och berätta om de har tid idag eller inte. Stötte på en av dem igår och han suckade stort när han såg mig, "Är det din häst som har mugg igen...??". Kunde inte låta bli att småle, de får väl se det som en utmaning
Tetracykliner är absolut inget att leka med på häst, och menade inte just tetracyklin på din. Utan byt ut det mot vad nu resistensbestämningen visar är verksamt på din hästs mugg. För min var det ju det ENDA bakterierna inte var tokresistenta mot.
Det blossade upp pang poff (bilder finns) och han blev idiotsvullen och tvärhalt. Då syntes inga utslag. Det var så illa smärtmässigt att man misstänkte kronledssubluxation (!). Sen kom små små röda prickar och sen krustor. De kallade det i brist på annat 'eksem', men mugg eller eksem - det var ju 'som mugg' oavsett. Han fick initialt hippotrim + streptocillinsalva. (Ifall det fanns ett sticksår vi inte såg som förklaring). Ingen effekt, det blev bara värre.
In på klinik för att röntga, och där tog de prov på de få pyttekrustor som fanns. De satte också in tetracyklinpulver löst i torskleverolja, men satte ut streptocillinet. Hippotrimmet behölls.
Sen kom odlingssvaret och kan kolla vad det var för bakterier, samt resistensbestämningen. Som visade att enda som bakterierna inte var resistenta mot var just tetracyklin. Så allt utom pulvret löst i torskleverolja sattes ut. Det tog dock lång tid utan att det hjälpte - och jag hann mer än en gång tänka att 'vad fan, hästen med nio liv, ska han gå till himlen pga eksem/mugg i slutänden'. Så illa var det och så kasst svarade det på behandling. Det var då allmänbehandling med tetracyklin i blodet diskuterades som sista halmstrå, men av förståeliga skäl ville man ju gärna slippa. Just för det inte är att leka med ¨på häst.
Men menade alltså allmänbehandla med det preparat som just din hästs bakterier är känsliga för.
Men utan odling + resistensbestämning kunde jag stått där och behandlat än idag. Inget hade hjälpt, och vi hade ju aldrig tänkt att 'prova tetracyklinpulver löst i torskleverolja kanske?' liksom. Och streptocillin, juvanestan, socatyl - och allt annat du kan komma på, var det ju resistent mot. Därför jag trycker lite på en ny odling MED resistensbestämning =)
Tvålen finns inte via apoteket tyvärr.
Hojta om du vill se bilderna.