plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Det lutar mer och mer mot mitt flugben. Lillgrabben ska få testa täcken om en stund för att se vilket som kan funka (han har inga egna och vårt enda flugtäcke är eventuellt för stort). Finns det inga som passar för ändamålet får jag sy ett heltäckande bogskydd + flugben eller köpa in ett mindre flugtäcke och montera flugben på. Såret lär ju inte vara läkt förren om minst två veckor och det är kanske först i slutet av den perioden som salvorna kan hjälpa till.
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Ang. sårsalva så har jag köpt ngn salva från US som dessutom dödar flugor som äter av det:devil:

det enda som flugorna har gjort till ngt positivt var när de åt upp min hästs ink:bow: Har ej kommit tillbaka på 8 år.
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Ang. sårsalva så har jag köpt ngn salva från US som dessutom dödar flugor som äter av det:devil:

det enda som flugorna har gjort till ngt positivt var när de åt upp min hästs ink:bow: Har ej kommit tillbaka på 8 år.

Jag vill också ha en sån salva!
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Fixomull fäster inte!

På kliniker har de självhäftande bandage o även dt tunna som de sätter äver stick i leder.

Har förresten boetts frambenskydd o du syr bara på kardborre på byxbenet ( som du gör av en tyglapp) o på täcket på några ställen. Sy i lite resår upptill o nertill o kardborre för att få den att sitta runt benet.

Ett tips. Gör lappen lite kortare framtill då det annars blir väldigt drag från täcket när den går.

Fixomull har fäst mycket bra när jag har använt det (även på leder), men det var närmre 10 år sen sist dock. Rinner det mycket sårvätska kan man klippa bort klistret i en liten kil undertill. Och lossnar det kan man ju dra ett par varv vetflex ovanpå.

Jag hade hellre försökt med något sådant än att joxa med tyglösningar. Men TS's häst kanske pillar bort det på två röda om den är plockig.
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Precis! jag får inte heller fixomull att fästa ordentligt på häst..Åker ju av direkt..
Min ena häst fick ett sticksår på bogen förra sommaren och åkte då till kliniken och köpte Animal polster som andas.
Helt suveränt :bow: satt kvar tom mitt över bogspetsen trots både regn och väldigt rörlig häst.Antar att det är det du menar?
Förpackningen ser ut så här.
722CC3DA76C14E36B8C276A897204BD6.ashx
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Även på mina hästar fäster det mycket bra! Jag har aldrig haft problem med att det ramlar av. Har använt det i flera år på många olika hästar
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Testat vetflex? Billigt och enkelt, betydligt billigare och enklare än att sy något skydd och köpa nytt flugtäcke. Jag skulle i alla fall ha testat vetflex innan jag förkastade det, chansen finns ju att hästen låter det sitta kvar.;) Pillar han bort det, ja då får man hitta mer kreativa lösningar, men det kan ju vara värt att testa innan du börjar sy. :)
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Kanske kan du sy två ärmar av tex. lakan eller inner tyget av ett gammalt regntäcke och sedan sy fast ett band som läggs över ryggen då borde det ju sitta ganska bra kan ju till och med sy in en bit resår i bandet för att få det lite mer rörligt
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Haha gud vad alla har olika erfarenheter av fixomull!
För mig funkar det men om jag ska ha det på ben har jag vetflex-linda över. Annars finns ju sån där självhäftande bandage/kompresser, som skumgummi och ganska tjocka som man kan klippa till, ta bort klistret där såret är o.s.v. som kan sitta flera dagar och såret slipper flugor m.m.
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Jag ska testa dessa plåstergrejer när det närmar sig flera timmar utevistelse, i dagsläget vill jag kunna skölja rent med koksaltlösning 1-2 ggr/dag och då funkar ju inte något som sitter i ett par dagar. Lymfangiten/svullnaden har nästan gått ner helt nu så det kan hända att bandage osv sitter bättre när han har lite former över benet igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick ett mystiskt sår i söndags. Det sitter längst uppe på frambenet. Endast ca 2 cm långt, men "uppåt" (under huden alltså) är...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: Blåtira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp