Snyggt Lindat???

Sv: Snyggt Lindat???

eskadrons är bäst, vanliga skumpaddar blir så klumpigt.... jacson har kopior på eskadron som är rätt okej.

kombilindor har massa skarvar och ger inget skydd alls. blir som en strumpa...

*kl*

Jag lindar i princip alltid. Använder bara fleecelindor och är rätt slarvig med att använda paddar. Men de bästa paddarna är absolut Eskadrons climatex.

Så här ser det ut nät jag lindar, här utan paddar:
Tetrisskritt1.bukemode.JPG

*kl*

Är det bara jag som tycker det är skitfult o obekvämt att använda paddar? Antingen så täcker de inte "bakom/runt" kotan - jag vill inte linda utanför en padd!! Eller så ligger de på framsidan för långt ned, oftast lyckas paddj*larna med båda fenomenen på samma ben :devil:

När jag lindar vill jag åt stödet (hur minimalt det nu eg är) och skyddet runt om hela kotan - jag får inte till det med paddar oavsett sort. Billiga/dyra filtpaddar, eskadron eller eskadronliknande kopor - inget blir snyggt.

Jag vägrar linda minsta lilla över paddkanten, spec med akryllindor - trevligt ojämnt tryck :eek:

Så, jag lindar alltid utan padd med fleece eller akryllindor, men föredrar helt klart fleece. Inga planer på att köpa mer akryllindor om man säger så.

För jämnast o bäst resultat börjar jag linda precis under knäet, lindar jämna stora varv ned, lägger två tätare varv o ett extra varv runt kotan o lindar tätare upp en liten bit högre än där jag började.

Stallbandage lindas dock med stora paddar både högt och lågt.

Här är en bild på akryllindorna jag inte tycker om men Tiger har bara blivit lindad 2 gånger o den andra har jag inte ens på kort ;)
PICT1627.jpg

Lite för korta, lite för breda o lite för tjocka = alldeles för klumpiga som ni ser o räcker inte riktigt så högt som jag vill. Men här ser ni tydligt hur jag vill linda runt kotan - det går inte att få till med padd :mad:

Erkänn snygg puss Tiger fick av mamma efter träningen :D

Snygg häst ;)
Det var snyggt nertill vid kotorna, lindar man ner över sporren där?
Hur mkt högre vill du komma?
Ser lite tjockt ut så blir det för mig oxå ibland med vaniga lindor dock ej med kombilindorna, :)

*kl*

Är det bara jag som tycker det är skitfult o obekvämt att använda paddar? Antingen så täcker de inte "bakom/runt" kotan - jag vill inte linda utanför en padd!! Eller så ligger de på framsidan för långt ned, oftast lyckas paddj*larna med båda fenomenen på samma ben :devil:

När jag lindar vill jag åt stödet (hur minimalt det nu eg är) och skyddet runt om hela kotan - jag får inte till det med paddar oavsett sort. Billiga/dyra filtpaddar, eskadron eller eskadronliknande kopor - inget blir snyggt.

Jag vägrar linda minsta lilla över paddkanten, spec med akryllindor - trevligt ojämnt tryck :eek:

Så, jag lindar alltid utan padd med fleece eller akryllindor, men föredrar helt klart fleece. Inga planer på att köpa mer akryllindor om man säger så.

För jämnast o bäst resultat börjar jag linda precis under knäet, lindar jämna stora varv ned, lägger två tätare varv o ett extra varv runt kotan o lindar tätare upp en liten bit högre än där jag började.

Stallbandage lindas dock med stora paddar både högt och lågt.

Här är en bild på akryllindorna jag inte tycker om men Tiger har bara blivit lindad 2 gånger o den andra har jag inte ens på kort ;)
PICT1627.jpg

Lite för korta, lite för breda o lite för tjocka = alldeles för klumpiga som ni ser o räcker inte riktigt så högt som jag vill. Men här ser ni tydligt hur jag vill linda runt kotan - det går inte att få till med padd :mad:

Erkänn snygg puss Tiger fick av mamma efter träningen :D

Är det ok att linda utan padd med fleece lindor?
de flesta rekomenderar padd, men många gör olika?

*kl*

Jag lindar i princip alltid. Använder bara fleecelindor och är rätt slarvig med att använda paddar. Men de bästa paddarna är absolut Eskadrons climatex.

Så här ser det ut nät jag lindar, här utan paddar:
Tetrisskritt1.bukemode.JPG

Är det ok att linda utan padd med fleece lindor?
de flesta rekomenderar padd, men många gör olika?

Ja har du fleecelindor så går det att linda utan padd men du får inte samma tryckfördelning och stöd som om du har padd.
Det blir inte heller lika snyggt.
Med elastiska lindor ska man abslolut aldrig linda utan padd, kan ge otäcka brännskador.. :crazy:

Ang vilka paddar som är bra så tycker jag även att hööks showmaster är bra! Förmodligen billigare än escadron.

Denna bild är ganska dålig i övrigt men man ser lindorna ganska bra ändå.
Det här är med fleecelindor och padd.

och den här bilden är usel men lindorna syns

Tack! Min treårsbebis :)

Kan säga det, men Tiger har ingen sporre ;) Men jag lindar precis runt den där den suttit på de hästar jag lindat som haft.

Bara kanske 1-2 cm, så att benet blir "jämntjockt" med knäet. Nu går det ju inte precis ovanför lindorna o sedan ut igen vid knäet om du förstår :o

Håller helt med om att det ser lite tjockt ut. Lindorna lämpar sig bättre som stallbandage men hade då gärna varit längre. Därför föredrar jag fleece eller möjligtvis tunnare, enklare akrylbandage.

kl

Jag slutar alltid att linda precis under sporren och en liten bit upp på knät.
Har inga paddar på bilden och lindorna är 4 m.
gfsdf.jpg

Samma här.
IMG_4255aa.jpg

Senast ändrad:

Tycker det blir allra snyggast (både med fleecelindor och elastiska) om man har lite tjockare paddar (typ eskadron) och sen lindar så att hela padden blir överlindad. Alltså att man lindar några mm över padden på översidan och några mm under padden vid kotan.
Brukar själv linda ner över ungefär halva kotorna.

En ganska enkel sak som får det att bli mycket snyggare är att linda upp på halva knät, även högt upp på bak.

Det var snyggt, frågar dock lite dumt om man lindar halva knät, hindrar det inte hästens rörelse mönster??? :)

nej. rörelsemönstret ändras inte utav att det sitter ett varv fleecelinda i knävecket.

Undrar igen. Varför ändras inte rörelsemönstret av att linda på knät? Man tycker ju att det borde störa hästens gång :confused:.

Det gör inte det så länge du inte lindar 10 lager på knäet, man går barat upp sista ett och ett halvt varvet på knäet. Lindar själv ungefär som centaur och använder ALLTID paddar under. Har mias paddar.

*kl*

om det ska vara riktigt riktigt profsigt så ska ju även spännerna/karborren hamna utåt på alla fyra benen längst upp :idea: det är träning träning träning! :smirk:

men om man ska få det så så måste man jobba med samma sorts lindor då de flesta lindorna är olika långa och tar olika lång tid på sig att komma runt, eller vad man säger:rofl:

hehe jo, men om man endå funderar på att bli proffs på att linda så ;) jag har nog bara lyckats med det fåtal gånger :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hur gör man? Är det bara att träna, träna, träna? Jag vill kunna linda riktigt snyggt, så det ser helt perfekt slätt och jämntjockt ut...
Svar
9
· Visningar
1 174
Senast: Magnum
·
Avel Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: HMQ
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 396
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 797
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix