Snyggt Lindat???

Lillatrotter

Trådstartare
Vet inte om tåden hamnar rätt, men försöker.
Undrar om ni har tips på att linda riktigt snyggt som man kan se på vissa dressyrhästar?
Du får gärna berätta och har du bild är det önskvärt!

Används padd under lindorna då?
Själv har jag fasnat i kombi lindorna med hälften flecce och resten elastikt,tycker dom är smidiga och lättanvända, men skulle vilja kunna linda benen som "proffsen" ;)

Hoppas på hjälp...

Sv: Snyggt Lindat???

Undrar om ni har tips på att linda riktigt snyggt som man kan se på vissa dressyrhästar?

Själv har jag fasnat i kombi lindorna med hälften flecce och resten elastikt,tycker dom är smidiga och lättanvända, men skulle vilja kunna linda benen som "proffsen" ;)

Hoppas på hjälp...

Snygg lindning får man med paddar, ex mias eller eskadron, eller ngt annat som är föjlsamt och bra att ha som underlägg, och sen en linda (jag har ALLTID FLEECE) i bra material, lagom breda, lagom långa, och i bra kvalitet eller som har en skön följsamhet, då blir det oftast snyggt...

Du kommer aldrig kunna få det lika snyggt som proffsen med sådana lindor som du använder (fleece och elastisk).

Använd padd och fleece/akryl linda. Lindan behöver ofta vara ganska lång.
En ganska enkel sak som får det att bli mycket snyggare är att linda upp på halva knät, även högt upp på bak.

Annars så är det bara att öva, öva och öva!

:)

jag tycker att det oavsett vilken typ av lindor man använder är viktigast att man lindar fast och jämntjockt samt att kardborren/spännet hamnar högst upp när man är färdig. då blir det snyggt.

Snyggt och prydligt blir det om man anväder en tunnare pad, typ filt eller neoprene, samt elastiska lindor.

Börja linda på mitten och sedan nedåt över kotan. Hela kotan, inte stanna på halva, men inte heller ner i karleden.
Linda sedan uppåt igen och linda upp till knäet/hasen.
Linda inte över halva framknäet, som vissa dressyrisar (:angel:) gör, det ser inte snyggt ut! Det blir lite "sjukhuskänsla" över det hela, och ser ganska klumpigt ut.

Linda sedan något varv nedåt igen och fäst lindan på ca 1/4 avstånd från knä/has.

Fleece och acryllindor är svårt att få snyggt, de passar bäst som stallbandage med tjocka paddar.
Övning ger färdighet, man får en viss känsla för hur tätt man kan lägga varven för att lindan ska räcka till lagom hela vägen.

Här är två varianter på hur jag lindar, som dagt med kombilindor,
Kanske inte bästa bilderna men nu när man letar så finns det inga bra bilder på datorn :(

Hoppas ni kan se ändå.

använder ni padden som den är? tycker dom är så stora och man får vika över den, skulle vilja ha ett par i filt typ som man kan klippa till så dom ligger jämt runt benen!
Eller det kanske inte är nån bra ide?

Fler tips och råd välkomna och gärna bilder om ni har..

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/16960000-16969999/640x480/16961217.jpg?0

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_23/16960000-16969999/120x120/16961216.jpg?0
Jag vet att dessa lindor inte är så vidare snygga men ni ser väl på ett cirka!!

Jag har equilityline (heter dom så)? vanliga lindor tror dom är 4 m är det typ sådana?

Senast ändrad:

Det var snyggt, frågar dock lite dumt om man lindar halva knät, hindrar det inte hästens rörelse mönster??? :)

Som sagt jag har aldrig lindat med padd vid ridning, så därför dumma frågor från mig ;)

nej. rörelsemönstret ändras inte utav att det sitter ett varv fleecelinda i knävecket.

dina bilder var omöjliga att titta på, den ena är microskopisk o den andra inte så bra heller.

smaken är som baken hur högt man ska linda på frambenen.
men han skall alltid alltid alltid ha paddar!!
oavsett vilken typ av linda man än använer sig av.
snyggast blir resultatet vid användning av långa, breda fleecelindor.

börja på mitten, ner runt kotan och sen upp. jag tycker det är sntggast när et blir jämntjockt hela vägen och inte en bulle runt kotan. fäst karborren och sista varven högt upp på benet.

Hoppas på hjälp...

som jag har förstått det så ska man ha paddar under alla sorts lindor? eller går det att ha kombilindor utan paddar?:confused:

Kombi lindor är ju till för att använda utan padd därför har jag använt dom så????
Kanske fel av mig men det sägs ju så?
Men som sagt skall ut och testa lite med paddar så får vi se om jag får till nått :)

Tack för svar av er alla...... återkommer när jag prövat era förslag ;)

Jag tycker bäst om att linda med Mias paddar+elastisk linda alternativt Equilines fleece/elastiska lindor.
Sen är det bara att öva, öva, öva!

Men då kan jag prova med padd under kombilindorna oxå tillsvidare?
men skall prova flecce och akryl lindorna oxå för att se vad som blir bäst!

kombilindor är helt värdelösa!!!!!

använd fleece eller elastiska och alltid alltid paddar...

Ok, vad för paddar rekomenderar ni då kolla lite på eskadron´s climax är dom bra eller duker det med vanliga bomull filt paddar??

Jag använder knappt aldrig paddar. Har aldrig upplevt att mina hästar får besvär utan. Har bara använt det under skoltiden på skolhästarna.

De tävlar till och med internationellt så ibland i träningsklasser. Men då gäller det ju att ha bra lindor och att kunna linda tillräckligt bra.

KL

Använder Mias paddar och fleecelindor, då blir det jämt och snyggt.

Kombilindorna är säkert praktiska men det går aldrig att få lika snyggt som med padd.

Liknande trådar

Utrustning Hur gör man? Är det bara att träna, träna, träna? Jag vill kunna linda riktigt snyggt, så det ser helt perfekt slätt och jämntjockt ut...
Svar
9
· Visningar
1 174
Senast: Magnum
·
Avel Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: HMQ
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 396
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 797
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix