Snyft får sluta med galopp.

G

Galoppi

Jag skötte snälla galopphästar men nu får jag inte fortsätta sa min mamma och min vanliga ridtränare.
Dom tänkte visst på skaderisken. :(
Vad tycker ni ska man söka till en ridskola med galopp eller vad ska man göra jag ska inte sluta eller vill iaf ej.
Jag tänker fortsätta med galopp men hur?

Sv: Snyft får sluta med galopp.

Jag skötte snälla galopphästar men nu får jag inte fortsätta sa min mamma och min vanliga ridtränare.
Vad tycker ni ska man söka till en ridskola med galopp eller vad ska man göra jag ska inte sluta eller vill iaf ej.

Nej vad tråkigt :( Men det är klart du ska fortsätta på något vis!! Om hästarna är snälla och deras tränare någolunda ansvarstagande kan jag inte tänka mig att det är större risk att du skadar dig när du sköter dem än vanliga ridhästar. Åtminstone inte så länge som du inte har tänkt rida steeplechase.. :)

Hur gammal är du och vart bor du? Om jag inte minns fel så finns det väl ridskolor med "galoppinriktning" både vid Jägersro och i Stockholm?

Lycka till med dit fortsatta "galoppande"!!

Skaderisken är lika stor som att hålla på med vanliga ridhästar:smirk:
Inte ska du sluta om du inte vill det, prata med din mamma om vad du vill.
Hur gammal är du och var bor du?
Ponnygalopp kanske vore något??...dvs om du är under 18, och det antar jag att du är;)

Kram Nathalie

Okej ja det finns ju ponnygalopp på jägersro nära mig men det kan väl inte vara lika roligt som att rida i privatstall?

Okej ja det finns ju ponnygalopp på jägersro nära mig men det kan väl inte vara lika roligt som att rida i privatstall?

Jag red ponnygalopp (tävla aldrig) innan jag börja rida i privatstall.
När man rider C-D ponnyn det är som att rida små fullblod, men det är klart det är skillnad.
Men jag tycker att det är bra att ha ridit ponnygalopp innan man kommer upp på att rida stora galoppörer, du lär det grunderna i ponnygalopp!
Rekomenderar det varmt!

Ja ska man gå in på Ung Jägersros hemsida och kolla där sen anmäla sig till deras kurser eller?

Jag har träffat EN människa som hamnat i rullstol p g a hästar.

Hon åkte av en dressyrhäst och klämdes mot ridhusväggen.

Det är inte fart som skadar.

Se på MC sporten, I Speedway går det inte så fort, men det är där de allvarliga skadorna är. Medan de som faller i 200 blås i roadracing studsar lite och reser sig.

hej,

vad tråkigt för dig. mitt bästa tips är att försöka få din mamma att lyssna bättre på dig genom att ge henne riktiga förslag.

har hon och din tränare sett hästarna? rider du dem i galopp eller rider du vanlig också? i så fal kanske ägarna kan hjälpa dig med att transportera dem till träningen, så att din tränare själv kan hjälpa dig i ridningen av dem?
var noga med att alltid använda en bra hjälm och säkerhetsväst. säg det till din mamma. låt henne också prata med hästägarna om att hon är orolig, så kanske de kan komma överens om ett sätt så att hon slipper oroa sig?
kanske kan du hitta en kurs, eller ett gymnasiealternativ, där du kan lära dig att hantera och rida galopphästar? jag tror att tekniken kan skilja sig lite från vanlig ridning och då kanske din mamma känner sig tryggare?

all ridning är riskfylld, men jag tro att det kan vara säkrara att rida galopphästar om man vet vad man gör än att rida en snäll häst i skogen om man inte vet vad man gör.

stå på dig och försök få henne att inse hur mycket det betyder för dig!

Hälsa din mamma att jag efter sisådär femton år i galoppen med inridning av hundratals åringar, amatörlöp och ett par häcklopp inte har skadat mig en enda gång.
Däremot har jag brutit både armar och ben och fått diverse hjärnskakningar inom den "vanliga" ridningen.

Hälsa din mamma att jag efter sisådär femton år i galoppen med inridning av hundratals åringar, amatörlöp och ett par häcklopp inte har skadat mig en enda gång.
Däremot har jag brutit både armar och ben och fått diverse hjärnskakningar inom den "vanliga" ridningen.

Håller med!

Dom tkr det är farligt med galopp, men inget i livet är helt riskfritt.. Man måste riskera lite för att få ha kul. Jag menar allt är ju farligt, det kan alltid hända olyckor, det är ju dödsfall i alla sporter / grenar tom distans har det skett dödsfall MEN det är den risken man får ta om man vill ha kul ;) Förstår din mamma med , dom är ju trots allt rädd om dig :) Men vad har din tränare med dig och göra?

Ja men man kanske inte vill dö ung. Min ridtränare är rädd om mig. Hehe.

Haha.. SÅ vanligt tror jag inte att det är att man dör på galoppen, det är ju inget som händer varje dag ;)

Ja men man kanske inte vill dö ung. Min ridtränare är rädd om mig. Hehe.

"Ridsportfolk" vill ofta hålla unga människor borta från galoppen.
Är man lite konspiratoriskt lagd så kan man ju misstänka att det är för att de är rädda för att adepterna ska komma på hur kul galopp är.

Då tappar de ju sin elev som ju ofta är den personen de om ngt år ska mäkla/sälja ngt dyrt halvblod till. Som sedan tävlar med 40 andra halvblod om 500:- i en MSV klass.

Rejsa du!

:cool:

"Ridsportfolk" vill ofta hålla unga människor borta från galoppen.
Är man lite konspiratoriskt lagd så kan man ju misstänka att det är för att de är rädda för att adepterna ska komma på hur kul galopp är.

Då tappar de ju sin elev som ju ofta är den personen de om ngt år ska mäkla/sälja ngt dyrt halvblod till. Som sedan tävlar med 40 andra halvblod om 500:- i en MSV klass.

Rejsa du!

:cool:

Tävla? Ja, men först måste man ju ta fyra lektioner i veckan i tio år för 400:- i halvtimmen. :)

Det är klart att det finns en risk med att rida galopphästar, jag hade oturen att trilla av innan löpet i torsdags och gjorde illa ryggen men inte tänker jag sluta rida för det.

Det är ju risker med allt man gör, det händer ju faktiskt fler olyckor i trafiken....

Nä, stå på dig om du känner att detta är vad du vill göra.

//Lotta

Jag vet precis hur du känner dig då jag har en mamma som verkligen inte vill att jag håller på med galopp och rider löp.. (helst inte hästar över huvud taget :smirk:) Hon kan inte ens kolla på en vanlig ridlektion utan att bli så nervös så hon måste gå ut ur stallet.. Var nog två år sedan hon såg mig rida sist...

Men nu accepterar hon det, hon är inte glad, men inser att hon inte kan göra något åt det och jag är 19 och bestämmer själv även om hon tycker jag är "dum i huvudet" ;) som utsätter mig för sådan livsfara som att rida löp...

Jag har inte tjatat så mycket på henne utan ja, det har helt enkelt fått sjunka in. I början berättade jag inte innan vad vi skulle göra utan kom helt enkelt hem och sa att "jag red på Jägers idag" osv...

Ibland är det bättre för henne att inte veta.

Men jag tycker du ska prata med henne och förklarar att det är risker i all ridning osv. Ta med henne och låt henne prata med tränaren också osv.

När jag skulle rida mitt första lopp var min mamma på plats och jag frågade henne om hon inte var orolig. "Nej, jag har sett dig hoppa alla möjliga och omöjliga hinder och du har ridit in den ena "galna" hästen efter den andra så hur jävla svårt ska det kunna vara att du ska hålla dig kvar när det bara går rakt fram på plan mark" Fick jag till svar av min faktiskt ganska coola mamma.

När jag skulle rida mitt första lopp var min mamma på plats och jag frågade henne om hon inte var orolig. "Nej, jag har sett dig hoppa alla möjliga och omöjliga hinder och du har ridit in den ena "galna" hästen efter den andra så hur jävla svårt ska det kunna vara att du ska hålla dig kvar när det bara går rakt fram på plan mark" Fick jag till svar av min faktiskt ganska coola mamma.

:rofl::rofl:

Ibland önskar jag att min mamma kunde vara mer åt det hållet, men hon är bra på andra sätt! :)

Vad skönt att ha en sån mamma...
Min var med i torsdags, hon blev helt hysterisk, jag fick be henne gå därifrån. Men jag förstår henne iofs, hon har sett olyckor som min pappa var med om under hans karriär. Det kan ju hända rätt ordentliga olyckor även om det bara går rakt fram, farten är ju rätt så hög. (Inte för att jag hade fart i torsdgs, men iallafall...)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 214
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 239
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar