snuskhumrar

Jag skulle knappast kalla denna hund för problemhund baserat på ridande och revirmarkering. Det här är något som kan hända med en hanhund och inget speciellt världsomvälvande.

Man behöver inte ha praktiskt erfarenhet av uppstudsiga hundar. Många är rena änglar hela livet. Dock bör man ha fått den teorietiska kunskapen då man läst på inför sitt hundköp.

Att ha haft hund i sju år innebär inte att man är rutinerad. Man är säkerligen rutinerad på sin egen hund och vet hur denne fungerar, men man är inte allmänt rutinerad.

Men just unghundsbeteende, ridande och revirmarkering kan man ju läsa om både här och där. Man måste ju inte ha upplevt det själv för att ha den teoretiska kunskapen.

jojo men det är jag med på, alla 3 stog för några timmar sen och red i kö :D
men tycker tror du kastrering skulle hjälpa eller ska jag helt enkelt vänta ut tills han slutar pissa inne (OM) han gör det?

Han kommer inte att sluta pinka inne av sig själv. Det låter hemskt osannolikt. Kastrering kan hjälpa om revirmarkerandet beror på för hög testosteronhalt.

Det kan också vara så enkelt löst att man bara behöver tala om för hunden att det inte är tillåtet att dominera och revirmarkera.

men det värsta är att jag aldrig hinner se när han pissar, endast den gåmg han possade på sambon

Själva pinkandet kommer ju av något djupare så får du bukt med hans vilja att dominera och klättra uppåt på rangskalan försvinner markerandet av sig självt.
Ridandet och markerandet är endast indikationer på vad som försiggår i knoppen på hunden och det är där man måste komma åt hunden. Den måste lära sig vem det egentligen är som är störst, bäst och vackrast i huset och det är knappast hunden.

Konsekvens, lydnadsträning och brytande av alla dominansförsök brukar leda till att hunden återigen rättar in sig i ledet.

är det när han föröker dominera över människan eller även över dom 2 andra hundarna som jag ska "ta ner honom på jorden" ??

Tillåt inget sådant beteendet alls, men gör heller ingen stor grej av det. Egentligen skulle du ha någon som kan titta på dig och hunden för det är svårt att råda när det gäller sådant här. Risken finns att korrigeringen sker på fel sätt och hunden svarar upp eller så blir timingen kass och hunden förstår inte alls varför du gör som du gör.

Kan du inte ringa närmaste brukshundklubb och se om det finns någon där som kan hjälpa dig?

Jag hade en äldre hanhund som började att kissa inne när vi skaffade ytterligare en hund. Jag antar att han kände sig bortglömd. Vi lade ut svartpeppar på de ställen han brukade kissa. Det hjälpte, men hans kissande försvann aldrig helt. Men han var visserligen väldigt gammal. Tror nästan att han var lite senil.

Jag har en dominant hanhund som nu är snart 1,5 år. När han närmade sig 1-årsåldern började han testa gränser, bl.a. markera revir inne en gång. Han pinkade även på mig ett par gånger. Första gången blev jag så häpen att jag blev helt handfallen. Men nästa gång var jag mer beredd och blev arg och markerade tydligt att "det där låter du bli!!".

För hans del var det här ett solklart försök att klättra i rang - han är en tuff hund vars valspråk är "själv är bäste dräng" och jag en tämligen vek matte.

Fick hjälp av en av våra instruktörer, bl.a. fick han t.ex. inte sprätta när ha pinkat om jag har honom i koppel - jag sprätte helt sonika tillbaka vilket var mycket effektivt. Skulle han försöka pinka på någon (vilket han numera inte gör) så markerar jag väldigt tydligt att detta är helt oacceptabelt. Och med detta menar jag en fysisk tillsägning, i vissa lägen (uppfostringslägen) så är det enligt min åsikt helt ok att korrigera på det viset. Samma sak med inomhusmarkering.

Numera har jag en tuff hund som är betydligt gladare eftersom han vet var gränserna går, och vad matte accepterar eller inte accepterar.

Vi kan t.ex. träna ihop med andra hanhundar som han avskyr utan utfall och morrningar - han har lärt sig att ignorera dem.

Jag skulle aldrig acceptera att min hund markerar som din. Gör klart vad som gäller, innan det blir ett befäst beteende. Hunden kommer att bli mycket tryggare när han vet var gränserna går. Visst är det naturligt att de testar - men det finns gränser som de inte får gå över.

Som Jadzia redan sagt så är hanhunden på väg att bli könsmogen han testar då sina nyfunna hormoner med att pinka revir och det är din sak att tala om att nu har du passerat gränsen, se till att komma på honom när det sker och ge en rejäl utskällning----> rejäl omgång beroende på hur kaxig jycke du har.
Du måste känna att hunden ger sig och låter dig bestämma.
Jag tror inte alls att det ska vara nått problem när ni väl gjort upp om att det är du som människa som bestämmer. Men det kan ju ta ett tag innan han fattat att även om hormonerna pockar på får man inte pinka inne.
Vi har alltid haft både hane och tik samtidigt och det är klart att det är lite bökigt under löpen men har man tillgång till en hundgård går det fint. Alternativt att man ackorderar ut endera hanne eller tik de veckor det handlar om.
Jag har hållit på med hundar i hela mitt liv och träffat på två individer som inte fixade tikar. De rymde upp till 1 mil till löptikar och var de inne gnäll ock gny, slutade äta m.m både hundar och ägare mådde dåligt.
Den ena avlivades eftersom han även fick något fel i ett bakben, den andra blev snöpt och har lugnat ner sig men istället blivit tjock som en tunna.
Det lustiga var att dessa hundar både var av samma ras, dock ej släkt.
Så, vore jag du skulle jag ta det lite lugnt med veterinärbesök och avvakta några månader och se om det blir bättre men du kan räkna med att hunden kan vara ända upp emot 2 år innan den är i själslig balans igen.
Lycka till!

Jag har ghaft hund i 7 år. Men jag vet inte hur man ska hantera en situvation då en hund morrar åt en.. eller jo jag vet men vet inte hur jag skulel reagera. Bli rädd å då tar hunden över eller blir jag tvärtom.

Det tycker jag man som hundägare ska ha klart för sig innan det händer, OM det händer. För när det händer, då är det så dags att stå där och fundera....

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 128
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 639
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka