snuskhumrar

P

prince77

Här hemma har vi nu en 3 årig schäfertik och 2 stora blandraser, hannar på ca 10 månader.
En av hannars har börjat pissa inne och på allt som råkar komma i vägen, tex barnvakgnar. Igår tog han priset. Vi kom hem från stallet och sambon var hemma och stog i kortbyxor. hunden går fram och nosar på sambons ben och Pissar på honom!
Hunden juckar oxå på tiken och sen byter dom så tuiken juckar på hanhunden.
Vad ska jag göra? Kommer han sluta pissa inomhus eller är det ett dumt beteende han börjar få?

Finns massa saker man kan göra om dom pissar inne. Jag har hört att man kan lägga ut olika saker, typ någon speciell krydda där dom pissar så slutar dom med de. Ofta är det väl revirmärkande. Men det kan vara svårt att få dem att sluta om de en gång börjat. Men jag är ingen expert på ämnet eftersom jag har tik. :rofl:

jag hade vält om kull hunden på en gång sagt högt och grovt NEJ fyyyy. tittat in i hans ögon tills han väjer bort sin blick! sen hade jag burit bort han ut.
Dessutom hade jag nog kastrerat han!!! tikar å hanar i samma hus kan bli lite jobbigt hanarna får starkare revir kännsla

Det är en ren dumhet hunden pysslar med. Överdriven markering ska inte tillåtas och han ska definitivt inte få pinka på någon människa. Hunden försöker dominera och hävda sig, vilket är bäst att stävja så fort som möjligt.

haha ojdå haha jag är så van med min plutt på 3,5 :rofl: han har inte så mkt å säga till om direkt haha. Fördel med små hundar=)=)=)

hm du får ta en lyftkran då :rofl:

Klart det inte är omöjligt, men det kan bli jobbigt då tiken löper. Vissa hanhundar reagerar mycket lite på löp, medan andra ylar tre veckor i sträck. Hanarna kan också konkurrera om tiken och mucka med varandra. Risken blir större ju jämnare hanarna är i ålder och rang.

Den enklaste lösningen är att kastrera antingen tiken eller båda hanarna.

men hon löper inte för hon går på p-spruta. Eller kan dom känna nånting ändå fast hon inte löper?

Normalt funtade hanar ska inte gå igång på icke-löpande tikar. Det finns dock vissa riktigt översexuella saker som tror att allt som är tik alltid löper. De är dock inte så många.

Ridande och liknande på annat är löpande tik är annars vanligen en dominanshandling.

men dom har börjat regare NU och hon är med på det hela, så kanske att hon är "horny" fast det inte kan visas genom löp :confused:

De är ju i en sådan ålder att de är på väg in i könsmognaden. Det kan vara detta som utlöser ridandet och tiken kan mycket väl spela med i hela dominansköret. Innan allt har hamnat på plats hos hanhunden och hormonerna slutat snurra kan de pendla hejvilt mellan dominans och underkastelse.
Tikar blir dock inte "horny" utan att löpa.

Du får ursäkta mig, men borde du inte ha tagit reda på detta innan du skaffade tre hundar. Att hunden går in i en könsmognad runt 12 månaders ålder och då kan bete sig lite annorlunda är ju inte direkt någon ny upptäckt.

tagit reda på vad innan jag skaffade 3 hundar?
Den tredje hunden, var inte ens planerad, utan den har jag tagit så länge eftersom det var en hund som bodde i lägenhet och rastades på balkongen. Jo jag vet att hundar blir könsmogna runt 1 år ålder men alla beter sig inte likadant.ena hunden pissar inne, den andre gör det inte.

Kommer han sluta pissa inomhus eller är det ett dumt beteende han börjar få

detta var den egentliga frågan, och den är svår att besvara innan du skaffat hunden.
Jag har inte skaffat 3 hundar utan när jag flyttade ihop med sambon hade han tiken.

Ett bra sätt att få dom rumsrena är att ha dom i hundgården, givetvis om det har en lucka in till en bur eller dyl. Kan du bara ha den i ett rum, är det också bra för då känns det rummet som dens lya, och där vill den inte pissa... :)

Men det du frågar om är ju så grundläggande att jag inte kan förstå hur du inte kunnat lära dig det tidigare. Lite hundkunskap måste du ju ha snappat upp under tiden du haft de andra två.

Bar för amn har haft hund tidigare betyder det inte at manhar haft problemhundar!!

Jag har ghaft hund i 7 år. Men jag vet inte hur man ska hantera en situvation då en hund morrar åt en.. eller jo jag vet men vet inte hur jag skulel reagera. Bli rädd å då tar hunden över eller blir jag tvärtom.Jag har inte haft en hund som gjort nått dumt..
Min hund har vatt den där ängla hunden som gör som man säger.
Han lär sig själv tricks och jag lägger till tecken när han gör sina ticks bara.
På så sätt kan jag få han göra om tricksen när jag vill :)
Han har aldrig bitit sönder saker aldrig morat åt en aldrig kissat på mitt ben aldrig ridit på mig! Jag har haft tur men endå anses jag som en rutinerad hundägare som har haft hund i 7 år!
Jag kan en del om utställningar eftersom det är sånt vi håller på med om. Hjälper andra med att trräna sina hundar till att bli bra utställningshundar mm. Men skulle nån sätta in mig på en spårkurs skulle ajg vara en total grönis och bara stå där så här :confused:
Kan inte ett jota om spår=) är jag en okunnig hundägare bara för jag inte kan nått om spår agility jakt mm???
Alla unghundar börjar inte att kaxa upp sig!

Alla hundar är inte likadana. jag kan jämföra med mina förädrars hanhund, han har aldrig markerat mer än utomhus och han är en okastrerad hanhund på 11 år.
Jag undrar om ni trodde at det var en tillfällig grej eller om jag bör kastrera.

Min ena hane började pissa på folk. Han är nu kastrerad och har inte gjort det igen! :bow:
Veterinären sa att OM man vill kastrera så ska man göra det så fort som möjligt innan beteendet sätter sej i "knoppen" så att säga.
I vilket fall så tycker jag du ska agera genast med vilken metod du än väljer! Inge kul med en hund som kissar på annat än buskar... :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 128
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 639
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka