"snurrande häst"

L

lighty

vet inte om jag lagt denna tråden rätt nu men jag har en liten fråga..

4 åringen jag har där hemma har börjat "snurra" runt mig när jag ska sitta upp å vägrar stå still..trampar runt å håller på..
vilket ju självklart resulterar i att det tar väldigt lång tid innan man kan komma iväg å det är ju mindre roligt..:cool::grin:

har man väl kommit upp så är det INGA som helst problem å man kan ge sig iväg direkt å hon är inte spännd..så det verkar ju inte som om hon har ont lr så utan helt enkelt bara är otålig..
men det är ju fruktansvärt jobbigt att hon inte står still!:crazy:

är det någon som har varit med om samma å som har några tips på hur jag ska komma till rätta med det här?:)

tacksam för svar;)

Sv: "snurrande häst"

Jag har varit med om det där på en unghäst vi hade för några år sedan. När hon började röra på sig när man skulle sitta upp så tog jag tag i ena tygeln och lät henne gå runt, runt. Efter ett tag brukar de tröttna.:angel:

Jag har varit med om det där på en unghäst vi hade för några år sedan. När hon började röra på sig när man skulle sitta upp så tog jag tag i ena tygeln och lät henne gå runt, runt. Efter ett tag brukar de tröttna.:angel:

japp håller med helt. det är bara att vända för innertygeln, andas och vänta. sedan stannar de till slut. när man sitter upp och de börjar igen är det bara avbryta och vänta igen, återigen med en kortare innertygel så att hästen går runt runt. de slutar så snart de fattar grejen och är beredda på att ta emot ryttarens tyngd.

okej tack för svaren..jag får ta och testa det å hoppas på det bästa:D

kort yttertygel så att hästen är ställd från dig, är den hyfsat väluppfostrad så går den inte mot dig utan den kan endast backa, låt den göra det till den står stilla och sen sitter du upp. Låt den inte snurra runt dig, har du otur slutar det med att du blir omkullknuffad.

Vi hade ett riktigt bestämt sto som inte skulle stå stilla vid uppsittning.(tre år och under inridning)
Vi ställde henne med nosen in i en hörna, vi hade stall och loge i vinkel, då stod hon faktiskt still.
Så där gjorde vi nog ca tio gånger och det var precis som om hon fattade att om jag inte är snäll så ställer dom mig i skamvrån :D
Hon stod iallafall stilla på gården sen!

Innan du sitter upp, låt hästen gå runt dig på en liten volt, håll i innertygeln och låt hästen gå lätt ställd inåt, be hästen att gå frmåt (runt dig) och flytta lite på bakdelen hela tiden, gör så ända tills hästen börjar visa att det är tråkigt(jobbigt..?), alltså, försöker sakta av, fuska med flytt av bakpart osv. Låt hästen då gå 1-2 varv till, stoppa sedan och försök sitta upp,
rör hästen på sig igen, gör om övningen. Inom 2-3 gånger har du en häst som aldrig mer försöker gå när du ska hoppa upp.
Väl bevisat bland alla hästar jag har haft med att göra.

Jooonii

kort yttertygel... svårt för hästen att snurra runt dig.. jag lovar att du får rätt på det .<lycka till...

Min häst gick iväg och runt mej när jag skulle sitta upp precis när jag köpt honom och jag gjorde så att jag tog yttertygeln och höll så han inte kunde gå helt enkelt och sen när han stod still så släppte jag och jag satt inte upp tills han stod still, han måste nämligen stå still för jag sitter upp på en pall och han lärde sej efter några gånger och nu står han blickstilla.

Du har fått flera tips på hur du ska göra för att ta dig upp på en snurrande häst. Alla sätt är goda utom de dåliga.

Ett annat tips är att använda en uppsittningspall/bord/stol/staket för att komma upp. En anledning till att hästar kan snurra runt, och särskilt de unga, är att du genom att häva dig upp i sadeln nyttjandes stigbygeln, så ruckar du dem ur balans - vilket för dem är rätt otrevligt. En äldre häst är van, vet vad som kommer ske, och parerar emot på ett bättre sätt.

Egentligen, vad vi gör när vi ruckar dem ur denna balans är att tvinga dem till rörelse - ett steg åt sidan är en effekt av vårt handlande. Men det ger med sig med övning, allteftersom hästen lär sig bära upp sin ryttare och lär sig samtliga moment i ridningen, där även av och uppsittning ingår.

Håller med joooni och när duväl kommit upp i sadeln så kan du direkt backa ett par steg sen stå still en stund innan du rider iväg.. Då får du bort hästens framåttänk..

Det där är jätteviktigt! Att man inte korrigerar att hästen tappar balansen, det är ju en vanesak för den att veta hur den ska göra för att kunna stå still och balansera just när ryttaren häver sig upp. Däremot brukar jag försöka lära hästarna uppsittning från marken direkt så länge det inte är en häst som blir rädd när balansen ändras etc.

Du sitter väl inte upp från marken??!!:eek:

Det är väl inget fel i att sitta upp från marken, en häst måste definitivt lära sig det. Slitage - javisst, men då kan man variera sida.
Viktigt är att veta Varför hästen snurrar, så att man inte korrigerar den av fel anledning.

japp håller med helt. det är bara att vända för innertygeln, andas och vänta. sedan stannar de till slut. när man sitter upp och de börjar igen är det bara avbryta och vänta igen, återigen med en kortare innertygel så att hästen går runt runt. de slutar så snart de fattar grejen och är beredda på att ta emot ryttarens tyngd.

jag håller också helt och hållet med! det är nästan det ända sättet som fungerar! håll i inner tygeln och låt hästen snurra snurra snurra och snurrar, vill han snurra så ska han få snurra;) efter ett tag kommer han inse att det inte är så roligt att stå där och snurra runt som en tok och då kommer han stå still. Släpp då efter på tygeln och berömm. Om du gör så här varje gång du ska sitta upp om han börjar snurra så kommer du snart bli av med problemet. var bara konsekvent!
lycka till! :)

Min 4 åring var precis likadan. Jag satt undan en dag åt endast uppsittning. Fick hoppa upp och ner 7 gånger innan han förstod att han skulle stå stilla, naturligtvis fick han en massa beröm när jag kommit upp. Är nog enda sättet att gå till väga, öva öva öva :)

Min unghäst fick för sig att han helt plötsligt inte skulle stå still och det är livsviktigt för mig som är knäskadad!Då backade jag honom och började om,det tog några gånger men nu står han blickstilla igen,jag använder alltid pall när jag sitter upp,dels för hästen men också för min del:grin:

Har samma problem med mitt snart 4-åriga sto. Har haft henne sen i oktober och i början när jag skulle hoppa upp så stod hon still både vid pallen och från backen men dom senaste veckorna har vi haft lite diskutioner. Hon kan inte stå still. :banana: Måste prova några av de knep som det har skrivits om i denna tråd:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 068
Senast: Ponsa
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama