S

Snerra

hej!

Min häst snubblar en hel del och halkar väldigt lätt.
Någon som vet vad det kan vara?
Eller hur man tränar bort det?
tacksam för svar! :D

Sv: Snubblig?

cavalettibommar :)
Jag har tränat det en del med min häst och hon är iaf mindre snubblig nu.

Min brukar också vara väldigt snubblig, det går lite i perioder... ibland snubblar hon på slät asfalt! Men efter att hon var på bete i tre veckor i en hage med väldigt ojämnt underlag (typ en backe med sten, högt gräs, stubbar och diverse diken) snubblar hon inte alls! Så rid i skogen lite offroad så där!

Naggur som jag rider var väldigt snubblig och räknade med att jag skulle hålla koll på vart han satt fötterna, jag longerade över bommar och red mycket över bommar löshoppade men mest av allt ut i skogsterräng det gav mycket bra resultat:rofl:

Ja balansträning :)
Mkt stock och sten som de andra sa så skall du se att det löser sig, även bra att påminna henne om hon somnar och glömmer bort att hon har 4 ben :angel:
(Det brukar min kille glöma lite titt som tätt :angel:)

Det kan ju ha med skoningen att göra också. Vår förra hovslagare brukade lämna tårna ganska långa. Efter jag bett honom korta av dem lite blev det mycket bättre.
Ska också tilläggas att min häst är ganska framtung.
Så att samla och få upp hästens framdel är nog också bra.

Ut i skogen över stock och sten!
Man får räkna med att de är snubbliga till en början, när de inte vet vart de ska sätta ner sina fötter nånstans.

Min häst var ganska snubblig och lite klantig när jag fick hem honom och att jag bara red honom på anlagda vägar gjorde ju inte saken bättre.

Nu är han bättre dock, inte alls lika snubblig som jag upplevde honom då just för att jag har tvingat ut honom på små stigar, eller ibland obefintliga stigar, just för han ska lära sig vart han sätter ner fötterna.

Det är nog tacksamt att först försäkra sej om hästen är fullt frisk innan du börjar hålla på med en massa saker. Är hästen skadad tar det mycket lång tid ordna det. Är den ovanpå det gångarttskodd ska det åtgärdas. Felaktig sadel, munproblem - det är mycket som påverkar gångarterna.

Min häst var snubblig, och han tränades genom att ut och lyfta på benen i skogen.

Sen hade vi en annan häst, som dock inte var frisk - hon hade ett löst ligament i ett framben. Hon snubblade väldigt mycket på just höger fram där det satt.

Så som någon skrivit - kolla upp så hästen mår bra först, sen träna i skog/cavaletti :)

Vanligt vid tex hov- eller kotledsinflammation att de är snubbliga. När min dam åkte på det sa veterinären att det är en av det vanligaste skadorna på islänningar och det missas ofta tyvärr av ryttare innan det gått långt. Inte helt ovanligt att de gått med det så länge att det blivit kroniskt innan ägarna uppmärksammat det och då finns det inte så mkt att göra. Våra hästar är för snälla och är nog urhästen i dom som inte vill visa sig svag.

Sedan självklart så skoningen spelar stor roll.

Håller med Balderum Norr om att först vara säker på att hästen är frisk.

hej!

Min häst snubblar en hel del och halkar väldigt lätt.
Någon som vet vad det kan vara?
Eller hur man tränar bort det?
tacksam för svar! :D

Min hade "knäleds"inflammation i båda fram då han var snubblig. Kolla upp hästen först innan du börjar "träna" bort det.

Tack så mycket!!

Hon har varigt snubblig enda sedan jag köppte henne och
när man holler henne vaken så snubblar hon inte så mycket!
tack för allt!
Kram!

Yrpa har aldrig vart snubblig av sig. Inte Odinn heller..

Däremot upplever jag framtunga hästar som mer snubbliga, och du säger ju att hon snubblar mer när du inte håller henne vaken, kanske går hon på framdelen när hon får slappa?

Ja, när min var mer framtung var hon också snubblig, men då var hon inte tillräckligt stark och musklad heller. Dessutom tänkte vi om lite med verkningen. Vad som gav resultat vet jag inte, men det är mycket bättre nu.

Hur bygger man muskler då?
Du har någ rätt Yrpa det kan nog vara så att hon är framtung :P
Men hur gör man henne mera ``baktung´´? ^^,

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag ligger efter med ett skolarbete som skulle varit inskickat förra veckan och nu håller jag på att bli underkänd eftersom jag...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Lala99
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025