• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sokkitrollet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 526
S

Sokkitrollet

Hej! Min 15e Islänning är väldigt snubblig av sej och jag har funderingar på om han kan ha problem med knäna. Ev knäledsinflamation. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av detta som kan berätta lite kort vad det innebär med behandling å så. Undrar oxå om det öv huvudtaget kan vara det då snubblandet kommer väldigt oregelbundet? Ena turen händer det inget för att nästa tur snubblar han så han lägger sej på knäna. Ska ha hem vet om en vecka så han kollas upp men vill ändå höra om nån har råd å tips;)

Sv: Snubblar

Min islänning är lite snubblig ibland. Han är framtung och ibland lite seg, lyfter helt enkelt inte på fötterna. Snubblar mycket mer när han inte är igång eller rids oregelbundet, ridning ger muskler och bärighet=mindre snubbel.

Vet inte hur din häst rids men om hästen inte brukar snubbla så är vet. en bra idé.

Hoppas det var till hjälp :laugh:

Jo han rids 2-4ggr i veckan. ska lägga upp ett träningprog med bommar och mycket arb fr marken. Han brukar vara pigg och frammåt å ibland är det som om frambenen inte hinner med bakbenen om ni fattar vad ja menar, hi hi

Det låter ju som om du har en väldigt framtung häst, men dessa har en förmåga att dra på sig kotledsinflammationer. Så vore det min häst så skulle jag först försäkra mig om att det inte handlar om det, och sedan inrikta mig på att öka bärigheten på bakbenen så framdelen blir mer fri.

Min häst har precis fått konstaterat att hon har Karpaltunnelsymptom på baksidan knät HF.

Det började med att hon var väldigt snubblig och sen blev hon halt, vilket kom och gick. Jag var inne med henne på klinik två gånger och de hittade inget. Tredje gången (sensat) röntgade de HF genomgående och tittade även med ultraljud och hittade en inflammation som trycker på nerver/senor. så kalat karpaltunnelsymptom. vilket förklarar snubbligheten och hältorna.

Hon har alltid varit helt osvullen och ingen värme i benen. Det enda veterinären kunde hitta vid visitering var att blodådern var "stasad= svullen" på HF. Nu är hon "sprutad" och ska vila en månad, håller tummarna för att hon blir bra för prognosen för operation var tydligen inte något vidare.

Var det du som hade en tråd för ett tag sedan när du undrade över orsaken till en stasad blodåder? Jag minns att jag gissade på karpaltunnel då iaf :idea:

Vi har ett fullblodssto som är op båda fram för karpaltunnel och hon är helt frisk nu :idea: Vet inte om det kan vara olika på olika hästar, men som jag förstod det var det ingen "dålig prognos" på hennes operation.

TS:
Jag säger som ovanstående:
Snubbel betyder ofta en häst på framdelen med påföljande kotledsinflammationer.
Kolla upp att hästen är frisk, och börja sen träna bärigheten.

Snubbel betyder ofta en häst på framdelen med påföljande kotledsinflammationer.
Kolla upp att hästen är frisk, och börja sen träna bärigheten.

Håller med + lägger till att även kolla hur hästen är skodd/verkad eftersom det också påverkar hur hästen rör sig.

Håller med ovanstående talare, och rekommederar koll av senor, kotor och hovar fram. Även dolda laminitisproblem med t ex endast svag puls i hoven som symptom kan ge "snubbel".
Filma din häst i den gångart den är "snubbligast" i och titta på nedsättningsvinkel av hoven. Om denna skiljer sig från det "normala", diskutera detta med din veterinär och hovslagare.
Det finns sätt att sko som ger hästen mer utrymme i nedsättningen av hoven, om den t ex har ett lågt steg som ger för kort tid för korrekt nedsättning av hoven.

Nej det var inte jag :)

ok det var vad min veterinär sa, hon sa mer exakt att hon ogärna opererade/satte kniven i då det ofta blev komplikationer vid operation. Men det känns väldigt skönt att höra att det finns fall där operation har gett lyckat resultat!

Ok, om jag var du, och hästen inte blir bättre av behandling... Så skulle jag välja en annan veterinär för operation, en som är lite mer positivt inställd... :idea:

Tack allihop för alla tips å råd, nu har jag mer "kött på bena" när vet kommer på mån. Jo jag kan säga att han är framtung och "slarvar" med att lyfta fötterna. Går hellre igenom ett "hinder" än att kliva över det så att säga. Tog upp detta med hovis som kortade tårna något till att börga med. Ska öxå be vet kolla ögonen då han verkar snubbla mer nu när man ridit i skymmning. Men än en gång tack till er!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 996
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 238
Senast: As_Vegas
·
Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 794
Senast: Hyacinth
·
Relationer Hej Buke, första gången jag är anonym på forumet. Känner att jag behöver vara det av respekt till mina anhöriga. Det finns en viss risk...
Svar
17
· Visningar
2 451
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka