snubblande ponny

vicsan

Trådstartare
Min ponny är riden i 1,5 år. Nu har hon börjat jobba i form och ger efter jätte bra i munen. Däremot verkar hon ha lite dålig balans. Hon har säckat ihop med hela framändan vid några tillfällen särskilt i nedförsbacke och ojämt underlag. Hon stupar helt framåt så hon nästan slår i mulen i marken. Hur ska jag gå vidare med detta problem. Vill ju inte att det ska hända i galoppen. Hon verkar inte ha ont.

Sv: snubblande ponny

Ja vet tyvärr inte någon lösning men rider ett sto med samma problem men har dock inget problem med balansen utan hon snubblar bara hela tiden och har stupat många gånger i alla gångarter. Och det gör hon även på plan mark.

Så tips vore super :)

Hästen ja rider är besiktat utan anmärkning och har en utprovad sadel och har varit likadan hela sitt liv (hon är runt 10 år). Så ont har hon inte utan det måste va något annat.

Hästen ja rider är besiktat utan anmärkning och har en utprovad sadel och har varit likadan hela sitt liv (hon är runt 10 år). Så ont har hon inte utan det måste va något annat.

Flugskimmel, jag tror att en del hästar är snubbliga av sig utan att ha ont. Vi människor är ju olika. Jag har två döttrar där den ena är smidig och har god balan medans min andra kan snubbla och trilla omkull på plan mark. Jag har haft ute en ET redan som tyckte att hon kändes bra. Jag har även haft en sadelutprovare som kollat att sadeln ligger bra.

Min första tanke, hovledsinflamation. Kompisens häst va just sån och hade hovledsinflamation. Kolla upp detta

Instämmer med dig! min häst hade hovleds och nu senaste infl i båda framknäna (heter väl eg inte knän fram ;)). Syntes inte mer i början än snubblig då han var halt i båda.

Snubblar hästen när den går utan ryttare i hagen t.ex. eller när du leder den?

Om den inte gör det så är det nog så att din häst behöver tränas på att gå utan att ryttaren ger stöd i tygeln hela tiden.
Så min rekommendation är ut i skogen och luffa i ris och snår, tömkör över kavaletti bommar på volten så hon lär sig lyfta på fötterna och koncentrera sig på att hålla ordning på fötterna.

Lycka till

Om vi utgår från att hästen är fysiskt frisk och rids i någorlunda balans så har jag ett hett tips; kolla upp hur hästen är verkad och skodd, våga vara frågvis/kritisk till din hovslagare. Många gånger när hästar upplevs som snubbliga så går de med för långa tår -be hovslagare titta på det,korta tårna för att underlätta överrullning. Bara en sån enkel åtgärd kan göra underverk. Är den inte skodd alls så kan det vara ide att prova att sko den.

Vi bytte hovslagare till våra och efter ett antal månader med den nya hovslagaren började samtliga hästar få snubbelproblem, jag tyckte också själv att de var för långa i tårna. Jag har pratat med hovis och han har kortat tårna på samtliga samt även bytt typ av sko på en av dem - nu är snubbelproblemen borta. Så, det behöver inte ALLTID bero på fysisk sjukdom eller en dålig ryttare.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 312
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka