Snösulor ^^

M

minnie_

HEJ,
i tider som dessa så är det ju viktigt med snösulor så hästarna slipper styltor. Hovslagarn kommer på måndag och jag har inte bestämt mig om jag ska ha heltäckande eller de vanliga snösulorna.
Ni kan väl tipsa mig om vad ni tycker är bäst.
Jag bor för övrigt på västkusten men just nu är det ovanligt mycket snö ;)

Snabba svar är extra välkomna !:bump:

Sv: Snösulor ^^

Med heltäckande, menar du då hårda hela sulor? Isåfall skulle jag helt klart välja de "vanliga" snösulorna (alltså de som bara går en liten bit innanför skon, flexibla, och med kanal). Min häst har hela sulor fram (pga fång) och vanliga snösulor bak. Jag får inga snöstyltor på bak, men det klumpar på rejält ibland på fram, sulorna till trots. Sulorna verkar inte heller hjälpa henne särskilt mycket i fånghänseende, så jag ångrar att jag inte antingen drog av skorna helt eller satte vanliga snösulor på fram också. Som det är nu går hon bara runt och halkar på snöstyltorna som hon får i hagen :( .

Exakt samma sak säger en kompis som också har hela sulor fram och snö bak. Snö är bättre. Hela ger styltor.

okej :) nästan alla i mitt stall har också vanliga snösulor, jag tror jag väljer det jag med ^^
tråkigt med fång, en jäddrans dum sjukdom :/

har du en fånghäst är det bäst att ta av skorna och sen självfallet att verka dem på ett bra sätt. Den traditionella hovvården med att slå på massa sulor och specialskor har inte gjort underverk för hästarna bäst är när hoven får vara ifred från sömmar etc....
min kompis har en häst som råkat ut för fång flera gånger i sitt liv trots alla specialskor hjälpte inget men när hon tog av dem blev han bra på en vecka det räddade hans liv eftersom han hade blivit utdömd

hm. har för mej att jag sett den här tråden på westernforumet, OCH utrustning OCH hästhantering...

Skulle också välja dom som INTE är heltäckande.
Dom fungerar jättebra, och det är bättre att strålen får vara "fri".

de heltäckande är väl inga snösulor över huvud taget? jag skulle helt klart välja de vanliga snösulorna, har de på min häst o inget klumpar sig på honom..

Min häst har sulor fram (inte heltäckande) och oskodd bak. Jag skulle inte välja heltäckande eftersom dom faktiskt kan ge styltor och ja ser det som ett stort minus att man inte kan kratsa hovarna och se så allt står rätt till med hoven...;) fast igentligen så är väl det bästa att hästen är oskodd?:confused: Fast om det är halt ute är det väl inte så bra men man kan ju sko fram med sulor+broddar och oskodd bak??:confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 282
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka