Snöstyltor

M

Molvi

haha, nu skirver jag igen
men nu är det bråttom :P
någon som har bra tips på vad man kan sätta på hovarna
för att undvika de hemska snöstyltorna.
har själv testat stearin & hovfett utan vidare resultat.
jag vet även att man kan sätta in en plastplatta
som ska vara väldigt bra, men hästarna är nyskodda för bara en vecka sedan och då hade jag ingen tanke på det.
någon som har ett händigt och bra tips ? ;)

Sv: Snöstyltor

Har man tåbroddar, så finns ju sådana att köpa. De skruvas fast i tåbroddarna, och sen sticker man in den mellan skon och hoven.
Annars är det bara att tillverka, ta en gammal sko och skär ut efter formen. Dock måste du tänka på att den är aningen större än innanmätet på skon, anars har du inget att stoppa in och göra fast plastskivan med/på.

Har hört talas om att man kan tillverka några snösulor av locken på stora glasspaket, men att de är svåra att få att sitta kvar.

TYckte det var pyton själv, när hovis "glömde" sätta på snösulor, jag gillade bäst de som inte täckte hela hoven utan bara gick som en studsig kant längs med.

Just nu är min pålle barfota, då slipper man styltorna.

OA

Jag har testat glasslock och dom satt faktiskt kvar! Men nu har jag snösulor så det är inga problem.

Korven skrev:
Jag har testat glasslock och dom satt faktiskt kvar! Men nu har jag snösulor så det är inga problem.

men hur sätter man på glasslocken ?

Är det såhär ni menar? (om ni förstår min "ritning"):o :D
SSSSSSSSSSSSSS.jpg

Jag vet inte, har alldrig provat.
Men om man "lirkar" och gör så att hålen i plasten inte blir för stora så borde de ju sitta kvar.. Man kanske kan sätta på brodden eftar att man lagt plast saken på plats.

Molvi skrev:
men hur sätter man på glasslocken ?

Och det fick du en beskrivning om hur man gick tillväga, rita efter en gammal sko (innermåttet), klipp till fast något större så att du kan peta in locket mellan hoven och kanten på skon.

prova grippar. kolla med din hovslagare nästa gång du skall sko. sitter garanterat kvar. Lycka till

Liknande trådar

Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 705
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben