Snorig "förkylning" blir kronisk bronkit???

TantEster

Trådstartare
Snorig \"förkylning\" blir kronisk bronkit???

Hej!

Min häst har en lindrig variant av kronisk bronkit/hosta. Han småknackar lite vintertid. Jag har inte funderat så mycket på orsaken till detta.

Dock - häromdagen rekommenderade jag livligt att en häst som fått en sekundär bakterieinfektion efter virushosta skulle sättas på antibiotika, detta för att en alltför långvarig process i luftvägarna mycket väl kan leda till en kronisk bronkit/COPD/hosta.

När jag kom hem så mindes jag plötsligt att min egen häst började småknacka vintern efter att han stått med världens jäkla förkylning (produktiv hosta, gulgrönt snor, fö pigg o glad)... Öh... tandläkarns barn, eller vad är det man säger?

Vad har ni för erfarenhet av hosta - antibiotika/inte antibiotika, kronisk/inte kronisk..?

Re: Snorig \"förkylning\" blir kronisk bronkit???

Långvarig hosta blir ju så småningom kronisk bronkit, har hästen hostat mer än några veckor så är risken överhängande, det går alltså snabbare än man tror.

Jag tycker att man låter vet. titta/lyssna redan efter några dagar, och oftast sätts i alla fall slemlösande in.

Riskerna för följder grundar sig ju helt på hur hästen mår i grunden och vilka problem den redan dras med.

Det finns olika sorters hosta som uppkommer av olika skäl, hästen hostar för att något retas, är det vätska i lungorna? är det ett virus? är det bakterier? Vet. lyssnar på lungorna och avgör hur de rör sig/inte rör sig, lyssnar på andningen, lyssnar på hostan och avgör vad som behöver sättas in. Olika för olika sorters hosta.

I vissa fall får man gå ner med kamera för att titta på lungblåsorna, dessa kan spricka vid långvarig hosta, vilket medför att syreupptaget blir mindre och hästen får sämre andning.
När lungblåsorna spricker blir ytan i lungorna mindre=mindre syreupptag.

Viktigt alltså, att fastställa exakt vad hostan kommer ifrån!

Hoppas någon begrep mitt morgonsvammel.

jovisst, begreppen känner jag till. Hästen ifråga led alltså av en bakteriell övre luftvägsinfektion och behandlades endast med Fabrol, alltså ingen antibiotika eftersom behandlande veterinär ansåg att denna form av infektion skulle självläka, man ska inte "slabba med antibiotika i tid och otid". Ett påstående som iofs är rätt och riktigt, men i fallet sekundär bakteriell ÖLI (efter ex luftvägsviros) - kan avhållsamheten leda till COPD? Och vilken är mekansimen, funktionell vävnadsskada eller ökad generell känslighet i luftvägarna pga genomgången infektion?

I dagsläget lider han av en mkt lindrig kronisk bronkit utan biljud på lungorna, neg hostprovokation men klart ökad dammkänslighet samt ökad känslighet för infektioner i övre luftvägarna.

Påverkar inte damm från foder/strö mer än en liten förkylning? Damm+förkylning=mer problem än dammfritt foder+förkylning? Man kan väl påverka utan medicin/kemi?

Självklart. Men det är inte det frågan gäller.

Jag pratar om en kraftig förkylning orsakad av bakterier (vilka bryr sig föga om damm eller dammfritt) och jag undrar om någon vet ifall detta kan orsaka att hästen strax efter eller längre fram får förändringar som överensstämmer med COPD. Min fråga är om någon har erfarenhet av detta och om någon vet eller tror sig veta om en häst med symptom på bakteriell ÖLI kan "räddas" från COPD om den antibiotikabehandlas, alltså om man hjälper den genom att förkorta sjukdomstiden!?!?

Vad gäller min häst som figurerar exempel i frågan så går han ute (med tillgång till vindskydd) mellan kl 8 på morgonen och 10 på kvällen, får vattnat hö av god kvalitet och står på torvbädd. Han hostar till ibland, men uppvisar fö inga symptom på COPD.

Jag menar att man bör vara särskilt försiktig med damm då hästens luftvägar är irriterade av bakterier.

För att undvika problem längre fram.

...Vattnat hö av god kvalitet....finns det??!? :crazy:

Nja, inte i ursprunglig form kanske! Men jag köper hö av god kvalitet och så häller jag själv vatten på´t!

Du har alldeles rätt i att man ska vara väldigt (extra) försiktig med damm då hästens luftvägar redan är irriterade, kanske är det här som man bäddar för en ev COPD?

Anser att om hästen diagnostiserats kronisk bronkit Finns risken verkligen för COPD. (COPD är ju i sig inte EN sjukdom, mer en sjukdomsbild av olika besvär)

Tycker det låter konstigt att hästen inte fått antibiotikabehandling med den anamnesen.

Det man ska veta om COPD är ju att det i vissa fall, inte behövs så mkt för att det ska utvecklas, och visst påverkar damm och dåliga miljöer, då sådana faktorer utsätter luftvägarna för extra belastning.

Vet inte hur pass skadad vävnaden kan bli, men är det inte riktigt utläkt, samt påvisar följder, är ju känsligheten redan ökad.

Hade det varit min häst, skulle jag inte våga att inte få en second opinion.

Allmänt: Miljön är jätteviktig, för alla hosthästar,då varenda belastning ökar risken för att inte få återställda organ.

Man kan inte "skydda hästen lite" det är ungefär som att vara "lite gravid"

En hosthäst kräver omedelbar vård med omedelbara insatser för att läka, i många (De flesta)fall skadas vävnad och kan ej återställas 100% redan i tidigt skede.

Jag håller med om att man inte ska slabba med Antibiotika i tid och otid, men i många fall underbehandlar man just luftvägsproblem.

Jag vill också säga att jag är långtifrån särskilt kunnig inom området, jag håller på att lära mig och kan alltså ha fel.Rätta mig gärna.

:)

Hej igen

Jag tror att vi går om varandra lite. Det enda jag ville veta var om andra ägare till hästar med kronisk hosta av lindrig eller svårare karaktär kunde erinra sig om deras häst hade drabbats av en luftvägsinfektion i samband med eller strax innan symptomen för "kronisk hosta" bröt ut.

Med kronisk hosta avsåg jag "hosthästar" generellt, inte nödvändigtvis sådana som fått diagnosen COPD (eller kronisk bronkit) verifierad mha endoskopi (där man fö inte kommer så långt som till de mikroskopiskt små alveolerna, emfysem är mig veterligen ett biopsifynd?), BAL eller trakealsköljning, utan just sådana som har de typiska symptomen, hosta i samband med igångsättning, i samband med utfodring, temperaturförändringar etc. Till symptomen ska väl då för säkerhetsskull även räknas tung andning, vidgade näsborrar, ev "kvickdragsfåra", arbetsintolerans, ev genomskinligt-vitt näsflöde.

Med luftvägsinfektion avser jag en dito med symptom som nedsatt allmäntillstånd, feber, hosta och näsflöde. Antingen virusorsakad (hög feber, smittsamt, genomskinligt näsflöde) eller en bakteriell (ofta som följd till en virusorsakad, feber eller feberfri, produktiv hosta, gult-grönt näsflöde).

Jag är tacksam för dina tips gällande min häst. Jag nämnde honom mest för att göra frågan lite mer personlig. Hästen ifråga har väl egentligen inte en kronisk bronkit, däremot händer det att han hostar till i samband med utfodring av hö, företrädesvis vintertid. Jag antar att man kan räkna det som ett förstadie; om han levde i en annan miljö skulle han möjligen vara benägen att utveckla en COPD.
Nämnda infektion genomgick han -99.

Anledningen till att jag alls frågar är att jag plötsligt känner mig sjukligt intresserad av att få veta om det finns hästar ute i landet som drabbats av COPD pga en utebliven antibiotikabehandling av en bakteriell luftvägsinfektion. Hästar som i likhet med sina stallkamrater genomgått en viros, men som inte slutar hosta när de övriga gör så utan får en sekundär bakteriell infektion. Som hostar och får Bisolvon och kanske lite vitlök och ...
Jag har själv stirrat mig blind på att COPD enbart är miljöorsakat. Luftvägsviroser kan enl litteraturen leda till kronisk bronkit, men hur vanligt är det!?

Det spelar förstås ingen roll för behandlingen som ju, i första hand, består i miljöförbättringar, både vad gäller stall, utfodring och utfodringsrutiner.

Min herre drabbades av Kronisk bronkit efter lunginflammation. Dock orsakades den lunginflammationen av foderstrupsförstoppning som sedan orsakade lunginflammtion pga att han drog ner hö i lungorna och det bildades en kemisk reaktion där.

Nu ska vi se... på mitt odjur sattes penicillin in då hon fick konstaterade luftvägsproblem. Blodprovet visade på en infektion, och även fast man kom fram till att denna var virusorsakad så sattes penicillin in, troligtvis då för att förebygga en sek. bakterieinfektion.
För att fortsätta spåna:
I mina ögon är grunden till COPD en allergisk rkt på ett luftburet allergen, dvs immunsystemet går på högvarv och ger en konstriktion av bronker och bronkioler, hästen får svårt med utandningen (eg även inandning), då buken pressar luften mot den sammandragna bronkiolen ökar trycket och alveolärväggen brister.
Kan föregående infektion ha påverkat immunsystemet att reagera på "nya" allergen?
Kan virus/bakterier som trängt ner i luftvägarna rekryterat immunförsvarsceller som, väl på plats, orsakar skada på alveolärväggen? (Skulle kunna ge emfysem men varifrån kommer då kvickdragets luftvägskonstriktion?)

Fick ta bort pärla för ett år sedan pga kronisk bronkit som hade utvecklats under ca 3år, det började med luftvägskatar och sedan förtsatte det! Som jag märkte på henne var att hon reagerade mycket på kylan! Vet sa alltid ha henne UTE dygnet runt om du kan men det var trvärt om för min var det -15 kunde hon bara inte gå ut då blev hon väldigt dålig snabbt! Så det var bara att promenera kort stunder! Frågar du en asmatiker om hur det är att vara ute i kylan så är det inte lätt det är samma för en häst! nu säger jag inte att det är så för alla men det värt att prova för många!

Nu känner jag att jag fullständigt snöat in på det här... Förmodligen vore det nyttigt att tänka på något annat!

Ja, COPD sägs ju vara en överkänslighetsreaktion i luftvägarna. Allergen i omgivningen (ofta stallmiljön) är väl den främsta anledningen till att en häst får problem. Även mögelsporer som Aspergillus och Micropolysporum omnämns som bovar i sammanhanget. Sedan kommer lungmask, virus och genetisk predisposition. I fallet lungmask kanske immunförsvaret låter sig luras, reaktionen mot mask och mot inandat allergen är väl ungefär desamma. Annars funderar jag precis som du på om det kan vara så att en infektion retar upp immunförsvaret så att det sas slår i blindo - och sen är skadan skedd? Eller om det trots allt inte har med allergi att göra i de fall COPDn föregåtts av en infektion? Obstruktiv lungsjukdom måste ju kunna uppstå av andra anledningar? Luftvägskonstriktion pga minskad elasticitet pga virus/bakt/eget immunförsvar skada? Långsökt...

Men kvickdragsdefinitionen hypertrofi av glatt muskulatur i bronkiolerna och ackumulation av slem i desamma låter iofs rätt uteslutande allergiskt...

Undrar hur det är på humanfronten, där drar man ju inte alla över en och samma kam.

Nä nu ska jag gå och räkna får istället!

På humanfronten är det ju "lätt", allt är rökningens fel.
Och sånt sysslar man ju iiinte med...
Personligen bara älskar jag att dra alla över en kam, människor menar jag då.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig...
Svar
2
· Visningar
951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar