schelin_j

Trådstartare
Hejsan!

Någon som har koll på var det går (om det går) att köpa en snöplog för häst? Eller om det går att göra en själv?

Jag är lite sugen på att testa att ploga snö med min Tom men jag hittar inga annonser på Blocket eller så där det säljs några snöplogar till hästar...

Jag är hyfsat snickarkunnig men kan inte fixa med plåt på något sätt - kan man göra en träsnöplog? Hur ska en sådan se ut i så fall?

Den som har bilder på hästar som drar snöplog får gärna lägga in dem!!!

/Jenny

Sv: Snöplog

Jag har en snöplog här som jag har snickrat ihop själv. Har inga bilder på den idag tyvärr men den är som en trekant med sittbräde o så. Bara att snickra ihop en stabil trekant o gärna metallförstärkning undertill så den inte slits så hårt. Sen ska man inte göra den för bred i förhållande till längd den blir vinglig då...

Nä jag hade ju tänkt mig en ganska smal plog... Tom är inte så supertränad ännu så jag är rädd att överanstränga honom. Men en trekant kan ju kanske funka... *funderar* men egentligen hade jag varit inne på en med ett snedställt blad för annars lär man ju liksom få ränder när man plogat klart väl?

Eller är jag idiot nu?

Hur bred kan den vara för en häst som alltså INTE är i superkondition - vi ska bara ploga lite på gårdsplanen alltså, inga jättejobb... mest bara för att han ska bygga upp musklerna så lite åt gången lär det ju bli tills jag ser vad han orkar och vill.

Är en meter lite drygt lagom?

Ett snedställt blad låter bättre än en trekant, annars blir det ju som du säger att man skyfflar över snö på det nyplogade. Om man inte har en så bred plog att man tar hela vägens bredd på en vända förstås, men det låter tungt...

I den här tråden har skogstomten lagt in lite bilder på deras plog :idea:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=836509

Men jag vill också gärna se fler plogbilder, finns det ingen som har några hemmabyggen?

Ja där var en plog mer som det jag haft i huvudet...med ett stort snedställt blad (om jag ser rätt på bilden vill säga)! Tack!!!

har varit inne på att försöka snickra ihop en sned stäld "plog" till grålle ..jämnt så han får jobba lite:D

men vill åxå ha lite ideer hur man kan göra en!!!:bump:
å du som alltid är så smart schelin får komma på hur man ska göra å sen visa mej:angel::rofl:

Tänk om du kunde komma över så vi fick slå våra kloka huven ihop och konstruera! Jag vill också ha en snöplog, och har klurat ganska länge!

Brorsan och maken är bra på metall, så det kan gå att få lite hjälp där. Jill kanske också vill ploga.... :idea:

Lotta

Jag SKA komma och hälsa på där i krokarna... hihi!

Vill ju pussa Gidde om inte annat :D

Och konstruera snöplog förstås!!!

Problemet är ju som alltid med mig att jag än så länge inte har en aning om huruvida vi verkligen kommer att använda plogen och alltså är man lite försiktig med kostnaderna... har ju ingen lust att lägga jättemycket pengar på något som bara står på logen och rostar sedan... men om man på något sätt kunde göra en träplog med bara lite metall nertill borde det ju inte ränna iväg så hiskeligt väl?

Äsch, lite virke kostar ju inte så mycket, kanske kan vi göra ett halvfabrikat här, som du får in i bilen och så sätter du ihop den hemma :idea:
Virke brukar finnas till salu här i närheten :angel:

Lotta

Jo du måste lära dig!!!

Jag vill ju ha en massa bilder och idéer att spåna vidare på innan jag tydligen ska åka söderöver och bygga... (hur i hela fridens namn gick det till? :D) min plog...

Bilden du har laddar du upp på tex. photobucket eller pixbox först och främst (du måste nämligen ha bilden på en webbsida. På photobucket får du ett par rader under bilden och där kopierar du den andra raden uppifrån.

Sedan skriver du ett nytt inlägg här på buke och när du är i rutan man skriver i klickar du på den lilla symbolen som ser ut som ett vykort med ett berg på. Då får du upp en liten ruta där du klistrar in adressen för fotot (det du kopierat alltså).

Annars får du gärna maila bilden till mig om det är lättare!!! schelin_j@hotmail.com och om du vill kan jag lägga ut bilden i tråden då!

gargh skrev ett svar men allt försvann.

Alltså den i plåt som vi har är nog inte så lämplig till gårdsplan,
mer en plog för vägar.
Sen har vi ju en i trä som jag tror är lite samma med, men den är översnöad just nu :o

Min fd hovslagare i gamla hemstan byggde en i plåt som tydligen inte fungerade som han ville.

Har sett en i en vägkant ute i buschen som är i trä men plåtbeklädd.
Men den vet jag intehur pass den fungerar. :p

För en gårdsplan tror jag att en skopa fungerar bättre, sambon som har bättre koll sitter och fipplar med en lön han ska betala ut :D
Men hann mufflade något om det.
Har aldrig testad en sådan skopa men jag tycker dom ser lite bökiga ut, men det kan tänkas vara min okunskap som får dom till det. ;)

Funderar lite mer på din snöplog... kan du inte ta lite mer bilder på den så man ser hur den är gjord o funkar? Jag har bara sett spetsplogar till häst innan o är lite undrande hur ni får bladet att förbli snett o inte tryckas rakt av snön?

Min "hovis" har förklarat för mig! :idea:
Snön trycks inte framför plogbladet utan bladet skär in under snön, lyfter upp den och vräker den åt sidan. Det gör det mer lättarbetat när man kör med bara en häst.
Tyvärr har inte min hovis tid att göra en snöplog åt mig i år... någon annan intresserad? *jag vill ha!*

Jag skulle nog ta en rockard eller liknande och sedan sätta fast ett diagonalblad för fjanthjuling, ehhm 4-hjuling heter det väl visst, baktill på konstruktionen och fästa detta på ungefär samma sätt som ett 3-punktsmonterat snöblad på en traktor.

Då skulle det vara enkelt att reglera hur djupt bladet går.... och med bladet upplyft går då inte plogen tyngre än en vanlig vagn.

Hjulen hjälper dessutom till att det går lättare att styra plogen.

Det är bara att se till att man balanserar åkdonet på ett vettigt sätt och ser till att man får en så bra draglinje som möjligt.

Man skulle tom kunna sätta dit en 12-volts elhydraulisk kolv för att lyfta bladet.... så kan man göra detta med en knapptryckning från kuskbocken utan att släppa uppmärksamheten från hästen... och har man hydraulik så kan man ju bygga en vikplog :idea:, då kan ju ploga åt båda hållen eller med v-plog eller med spetsplog.

Ett diagonalblad eller en vikplog är nog bland det minst energikrävande sätten att "skotta" eftersom man bara föser snön åt sidan.

Uhum...? För den som inte är så tekniskt kunnig (läs loch) så låter det ju väldigt bra men... hur gör man då? :confused:
Bor du nära sörmland...? ;)

Oh my... det LÅTER bra...bortsett från att någonstans efter rockard slutade jag förstå hur det skulle gå till...

Sätta en rockard bakom hästen klarar jag - men vad skulle jag göra mer :angel:

loch skrev:
Bor du nära sörmland...?
Jag bor närmast :angel: Så jag tror att det bästa är om han bygger en sån åt mig, så kan jag provköra och lägga in foton här :rofl:

Tacitus skrev:
Det är bara att se till att man balanserar åkdonet på ett vettigt sätt
Det här låter knepigt om man ska sätta den på en rockard, för det kommer nog väga en del. Blir till att sätta nån form av stödhjul där bak om man ska kunna hissa upp plogen, en "boogie-rockard" kanske?

Hejsan på er, va kul att ni intresserar er för sådant=)
Jag har lite bilder och filmer som jag kan visa från ett seminarium uppe i Kalix.

Detta är då den så kallade "mullskopan" som man kan köra snö i (men det är inte det den är till för igentligen)
Här är den uppvält i tömningsläge.

IMG_0085.jpg

Och här är en film hur den används, nackdelen är bara att man måste ha någonstans att tömma snön.

Och här är en plog som man sitter på, tror denna nästan är sprojlans ny. Denna körs dock med parhästar.

IMG_0095.jpg

Det är tyvärr inte så mycket snö vid visningen.

Och här ser ni en potatisupptagare för häst som är ombyggd till snöslunga!

IMG_0098.jpg

Den går dock väldigt tungt för hästen.

Hoppas ni blev lite klokare:)
Kram kram

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
357
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka