Sv: Snöplog

Ja den där snöslungegrejjen har väl varit med i något reportage i Skogshästen va? :)

Det där med mullskopan har jag för mig att jag hört att dom bruka vara lite mindre och i plåt? och att det faktiskt finns skopor som är tänkta just för snö. Men det kanske är fel?
Men jämför man dom med snöräven som dom kallas för här (snöfösare?) för människor så är det ju lite likt ialla fall :D

Kul med filmerna!

I reportaget som jag yrade om i föreningens Skogshästens tidning så var det någon som hade någon variant som de fäste på en fyrhjulsvagn.
Är inte hemma så jag kan inte leta upp den och titta heller tyvärr.

Tja en sådan där skopa är kanske den enklaste lösningen förstås... tack för bilderna!!!

Nu har jag ingen plog men väl ett traktordäck som jag låter nån av hästarna dra när det har snöat lite lagom. Alltså ungefär vid den här tiden på året när det inte ska plogas utan bara tryckas ihop för att bilda en bra botten som gör att inte allt grus försvinner med snöslungan sen.

Alltså ett traktordäck som jag borrat hål i och fäst ett rep med en karbinhake i. I haken fäster jag sen mina skaklar från timmerkälken och sen hästen i dem :)

Budgetvariant av plog som är mkt enkel att fixa. Däck får man tag i på däckfirmor, gratis då de annars får betala för att skrota dem.

Åh... kan man få se en bild? (Gamla däck har vi ju liksom... :crazy:)

Loch: har tyvärr ingen bild men det är mkt enkelt.

schelin_j:gratis är alltid gott :) Tror att det borde gå bra att ha bara draglinor oxå om man inte har skaklar som passar. Snön bromsar ju och har man inte en väldigt backig gård så räcker nog det.

Tja, jag får väl ta och slänga ihop en ritning eller en modell som jag kan överlämna till dig.... frampå sommaren nån gång :D.

Jag bor närmast :angel: Så jag tror att det bästa är om han bygger en sån åt mig, så kan jag provköra och lägga in foton här :rofl:

Det här låter knepigt om man ska sätta den på en rockard, för det kommer nog väga en del. Blir till att sätta nån form av stödhjul där bak om man ska kunna hissa upp plogen, en "boogie-rockard" kanske?

Hade nog tänkt mig 2 axlar, den bakre stel och den främre som pendelaxel... som på en traktor fast med väldigt kort hjulbas.

En skopa blir väldigt ineffektiv jämfört med diagonalblad... har provat i stor skala på traktor och önskar mig därför ett diagonalblad, vinner jag på tipset så blir det en vikplog :D.

Även om man använder häst så måste man ju se till att jobbet flyter på gescwinndt !

Annars kan man ju göra så här :cool:
(Hittade på blocket)

2798102752.jpg

Hmmm det var ju skotta för hand jag ville slippa, tänkte att hästen är mycket större och starkare än jag så han kan väl för en gångs skull göra lite skäl för maten :angel:

Gissa om jag blev matt i dag när jag pratade med min stallägare om mina planer på att ploga gården åt honom och han glatt talade om att han redan hade en snöplog för häst, fast den har han låtit stå ute bakom ladan så den är murken nu...

Grrrrrrrrrrmorrgrrrrrrrmorr....

Haha jo det har jag redan gjort! Klättrade över ett gäng gammal bråte (snötäckt = halkig och läskig) och hittade den... men det är ju en sådan där trekantsmodell och jag ville ju helst ha en med ett snedställt blad om jag ska bygga...

Hade det funnits en som jag bara kunde använda hade jag ju i alla fall vetat att hästen accepterade arbetet etc. så då hade jag förstås testat den befintliga. Men ska jag bygga vill jag att det ska bli ungefär så som jag vill ha det för framtiden.

Vi ska ju inte ploga gångstigar i skogen utan hade tänkt ploga lite på gården bara...

Ehum oj... jag är senil...

Nordtravare har ju skickat bilder till mig och jag har missat dem. Men bättre sent än aldrig som det sägs. Här kommer Nordtravares bilder samt den text jag ombetts lägga in tillsammans med bilderna!

"den plogade bara åt ett håll den låga hade ett järn som skar ned och höll imot Det fanns en stor byplog som man körde med 4 hästar . Modellen var vanlig här uppe och var nog väl utprovad"

P1010676.jpg

P1010677.jpg

På sjuttonhundratalet kom halvplogarna, då man bara behövde ta halva vägbredden i taget, vilket slet mindre på hästen. Principen för halvplogen är att man har en lång planka med ett styrjärn. Häruppe var det vanligt att man byggde plogarna i trä och klädde snöbladet med plåt, vi har fått tag på en med ett blad i spontat virke, byggt med skålning och kädd med gallplåt, plus lite skärande järn ned mot backen, vi borde fota den plogen, den är väldigt lämplig för ett självbygge...

När jag för några år sen skulle bygga om en gammal timmerdoning till sladd för snöplogen, vart en gambonde lite upprörd och gav mig 4"x4" virke två på tvärsan och en på snedden. Jag gjorde den 1,10 m bred, men man borde göra den lite smalare, går nog så tungt om det kommit en del snö.

Glömde!
Det är oerhört viktigt att plåten är glatt, annars föser man bara snön framför sig, tills det bygger under hästen, eller att den ger sig. Nylackat eller vallat alltså!:D

Hej.

Har lite ritningar från Skogshästens hemsida. Kanske syftar du på nåt sånt?

snorojning.jpg

Poul

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
357
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka