Sv: Snöplog

Om du gör berdts snöblad bör du ha en eller 2medar med ett vasst järn som skär ned så den inte tryks i sidled ,på den snöplog jag visar stog 1-2 tungviktare på den låga meden .

På sjuttonhundratalet kom halvplogarna, då man bara behövde ta halva vägbredden i taget, vilket slet mindre på hästen. Principen för halvplogen är att man har en lång planka med ett styrjärn. Häruppe var det vanligt att man byggde plogarna i trä och klädde snöbladet med plåt, vi har fått tag på en med ett blad i spontat virke, byggt med skålning och kädd med gallplåt, plus lite skärande järn ned mot backen, vi borde fota den plogen, den är väldigt lämplig för ett självbygge...
När jag för några år sen skulle bygga om en gammal timmerdoning till sladd för snöplogen, vart en gambonde lite upprörd och gav mig 4"x4" virke två på tvärsan och en på snedden. Jag gjorde den 1,10 m bred, men man borde göra den lite smalare, går nog så tungt om det kommit en del snö.

Jahaaaa, och???:bump:

NÄR KOMMER BILDEN??? ;):angel:;)

Lotta

Hållar med - Denna plog är nog inte bra vid mycket snö.

Fast denna plog kommer hittills närmast min tanke om en plog... så med lite modifieringar så kanske...

Tack för ritning i alla fall - det är lättare när man verkligen ser hur den är uppbyggd. Men som Nordtravare framhåller behöver den nog kompletteras.

Ja snälla, fota den plogen och lägg ut den här! Det låter bra, OM jag förstår hur du menar på rätt sätt vill säga.

Med den snömängd vi fått här är det då ingen brådska precis, för närvarande har vi nog ungefär 0,01 mm snö - och då behöver vi då inte ploga :mad:

Fia-Lina - snart har vi underlag att utvärdera och sedan kan byggprocessen påbörjas!

Roligt om du kann anvenda ritningarna...

Skulla vilja följa ditt plog projekt och evt. nytja dina erfarenheter i eget projekt.

När jag väl får tummen ur så lovar jag att berätta! Men jag vill förvarna om att i mitt huvud finns alltid en massa saker jag ska göra - men det kan ta en faslig tid innan jag verkligen sätter igång...

I första hand hade jag ju velat hitta en enkel billig plog jag kunde köpa men jag har letat och inte funnit någon sådan så nu börjar jag vara inne på att tillverka. Kanske.

Givetvis kommer jag i sådant fall att lägga ut bilder på såväl bygget som plogen in action och lite analys av hur det blev!!!

Nog för att vintern är över men måste ändå visa denna GIGANT till snöplog!! Drogs av 4 hästar, två gubbar styrde plogen där bak o en gubbe körde!! Den ska till vårt museum:d

så här ser min hemmagjorda ut
9323736.jpg

fin va ?!?!?!:angel:

Ja snälla, fota den plogen och lägg ut den här! Det låter bra, OM jag förstår hur du menar på rätt sätt vill säga.

Med den snömängd vi fått här är det då ingen brådska precis, för närvarande har vi nog ungefär 0,01 mm snö - och då behöver vi då inte ploga :mad:

Fia-Lina - snart har vi underlag att utvärdera och sedan kan byggprocessen påbörjas!
Ehrm :angel:
Ops senildemens på gården :o
Ska se om det släpper ihelgen och om det hinns med, lite renoveringar på G inne.

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
357
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka