Snö!! Nu vill jag tolka!!

T

tusssilago

Äntligen har det kommit snö! :banana: Det är ju minusgrader nu så tills i morgon stannar den väl förhoppningsvis. Nu blev jag så oerhört sugen på att tolka efter kusen, har ju en tolksele men den har inte blivit använd eftersom snön inte har kommit förrän nu.

Så till saken, det är första gången jag ska tolka efter denna hästen, speciella saker att tänka på? Han är ju tömkörd och sådär så van att ha någon bakom sig är han ju.. Men det låter ju lite grann när man har en pulka (eller tefat som vi ska använda:))

:banana::banana:

Sv: Snö!! Nu vill jag tolka!!

Har själv aldrig tolkat men kan tänka mej att det kan vara bra att vänja hästen vid pulkan/tefattet först. Både att den får titta och lukta men även ljudet som blir när den dras mot snön. Sen kan det säkert även vara bra att man vänjer den vid att något tar i mot i selen, någon kanske kan leda samtidigt som någon annan drar i tolk-repen för att se hur hästen reagerar. Äevn vänja den vid at ha repen mot rumpan/bakbenen utan att den tycker det är obehgligt.
Jag skulle gå väldigt försiktigt fram, inte roligt med bakskygga hästar.

Sv: Snö!! Nu vill jag tolka!!

Meningen är ju att han ska köras in också så småningom så jag vill ju inte att han ska bli rädd! Men ska försöka göra som du säger, vänja honom lite först vid det. Han är så lugn och välvilligt inställd till allting så jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem men det är bäst att ta det säkra före det osäkra :)

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 564
Senast: paradiset
·
N
Övr. Hund Idag vaknade vi av att det äntligen kommit en del snö. Var iaf ngn decimeter med nysnö, o ngra minusgrader. Tog ut killen på en...
Svar
15
· Visningar
1 287
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama