snö kockor/styltor

W

Whopitie

hej! jag undrar om det finns ngt "knep" för att slippa "stylter" under hästens hovar på vintern när det är snö? // Whopitie
 
Sv: snö kockor/styltor

snösulor?! :D

glansspray i hovarna, hovfett...

en i stallet klipper ut "sulor" från glasspaketen å sen skruvar hon fast dem under brodden! smart!
 
Sv: snö kockor/styltor

snösulor som föregåengde talare har sagt,
en jag var hästskötare hos använde matolja under hovarna så snön inte skulle fastna..
 
Sv: snö kockor/styltor

en i stallet klipper ut "sulor" från glasspaketen å sen skruvar hon fast dem under brodden! smart!

Smart när det riktigt krisar :idea:
annars så är jag ingen vän av sulor... tycker att det kostar lite för mycket på hovkvalitén om de ska sitta på hela tiden...
 
Sv: snö kockor/styltor

KL
Vaselin funkar ganska bra, iallafall en stund. Annars kan du anställa en liten tomte som springer med en värmepistol runt benen hela ridturen :idea: Det brukar finnas villiga personer runt ridskolan...:angel:
 
Sv: snö kockor/styltor

Om plastbitarna skruvas fast under broddarna så borde det bli ganska halt. Eller sitter de innanför kanterna på skon? Hur skruvas de då fast med broddarna?
 
Sv: snö kockor/styltor

Om plastbitarna skruvas fast under broddarna så borde det bli ganska halt. Eller sitter de innanför kanterna på skon? Hur skruvas de då fast med broddarna?

varför borde det bli halt, hästen har ju brodd!!!

jag har aldrig testat själv, men hon i stallet gör så, å det funkar juuppenbarligen :)
 
Sv: snö kockor/styltor

Sedan skiljer det sig verkligen mellan fabrikaten. Vissa är bra medans andra urkassa. Vi har ljusgula silikonaktiga som funkar bra och håller flera säsonger.
 
Snöstyltor

Undrar om ngn har ngt tips. Jag har precis satt på kilsulor fram på min häst och i helgen kom snön.. Nu är det omöjligt att rida henne för hon får värsta snöstyltorna och det blev allra värst fram! Jag som trodde att sulor hjälpte mot sådant. Jag hade dock inga broddar på då än. Kan det göra nån skillnad?! Har ju ingen lust att bara rida i ridhuset under flera månader nu. Någon?
 
Sv: snö kockor/styltor

Håller med, det finns verkligen både bra och dåliga att välja mellan. :p Jag har aldrig gillat de svarta modellerna, utan alltid haft de blåa siliconsulorna innan, men hovis har börjat med en svart sula som är armerad nu. Den har faktiskt funkat jättebra och mina är inne på andra säsongen. Och då bor jag ändå i skåne och har barmark under större delen av vintern (förra vintern är undantaget... :angel: ) Satte dit sulorna i mitten på december förra året och har inte haft nån användning av dem än...
 
Sv: snö kockor/styltor

hej! jag undrar om det finns ngt "knep" för att slippa "stylter" under hästens hovar på vintern när det är snö? // Whopitie

jag har alltid i alla år använt snösulor men jag e så trött på att skorna lådsnar så i år ska jag rida snbbare haha nä men så länge man har lite tempo så går det juh.. å nu när det e så mycket snö så blir det juh nästan inga styltor.. good luck..:D
 
Sv: Snöstyltor

jag har alltid i alla år använt snösulor men jag e så trött på att skorna lådsnar så i år ska jag rida snbbare haha nä men så länge man har lite tempo så går det juh, brodden har inget med styltorna att göra,om ni "stör" er på styltor så köp snösulor den gamla modellen..å nu när det e så mycket snö så blir det juh nästan inga styltor,good luck..:D
 
Sv: snö kockor/styltor

Har aldrig varit med om att skorna lossnat pga snösulor. Har suttit precis lika bra som utan
 
Sv: snö kockor/styltor

Förra året var första året utan snösular och då bestämde jag mig för att aldrig vara utan igen! Folk skrattade när jag bad hovslagarn slå fast sulorna i år eftersom vi inte hade nån snö men nu har vi 3 dm och jag kan fortfarande rida utan att vara rädd att vi ska slå ihjäl oss! Jag älskar sulorna!
 
Sv: snö kockor/styltor

Det är vanligt att hästen lättare får tappskor med snowgrips. Särskilt om det inte är snö utan lera.
 
Sv: snö kockor/styltor

varför borde det bli halt, hästen har ju brodd!!!

jag har aldrig testat själv, men hon i stallet gör så, å det funkar juuppenbarligen :)

Nu fattar jag. Det är ju brodd i tån också. :o Man ser sällan skor m fyra broddhål här, därför jag inte fattade.
 
Sv: snö kockor/styltor

Snösulor helt klart;)

Men om du måste vänta på hovis kan du låta bli att kratsa hovarna innan du rider(om hästen stått i boxen alltså:D )
Det funkar ganska bra iaf
 
Sv: snö kockor/styltor

tack för alla svar! men det där med sulor har kag provat o det hjälper inte för han bara tappar skorna (även om det e fruset o snö).. :confused: o det med glass kartongar "/ njae, det e för riskabelt. har bara 2 brodd hål i skon. (har spc skor så det går inte att fixa med 4 hål). men det med matolja o vasselin ?? det ska jag nog prova!! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
804
Senast: bettysmatte
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
452
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 127
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp