Snö i pälsen

Karamell

Trådstartare
Vi har problem med att vår wachtelhund får otroliga mängder snö o därmed snökockor i pälsen. Tänkte se om någon här har tips på hur ni undviker det. :)
Han ser ut som en snöboll efter ett tag ute så vi brukar klippa honom så fanorna på benen inte är så långa men i år har vi tänkt visa honom på utställning så då vill vi helst undvika saxen.... Borstad till max är han redan.
Tips? :)

regnoverall? har även sett någon... dräkt som verkar vara i baddräktstyg ungefär, som sitter tight och verkar vara till just för att hunden inte ska få snöbollar överallt.

Vi har problem med att vår wachtelhund får otroliga mängder snö o därmed snökockor i pälsen. Tänkte se om någon här har tips på hur ni undviker det. :)
Han ser ut som en snöboll efter ett tag ute så vi brukar klippa honom så fanorna på benen inte är så långa men i år har vi tänkt visa honom på utställning så då vill vi helst undvika saxen.... Borstad till max är han redan.
Sjöbodarnas impregneringsspray tycker jag funkar rätt bra på vår schnauzer, fastnar mycket mindre snö även om det inte blir helt klockrent.

Har funderat på det men husse vägrar under jakt kanske får köpa en och testa till vardags i alla fall såg att det fanns många fler sorter än jag kände till :)

Jag är ingen fantast av kläder på hund, men efter att Corgin blev en vandrande snöboll (trots klippning) senast det var kramsnö, så gav jag upp och köpte en overall. Det är en ofodrad regnoverall och håller snöbollarna borta, men rörelserna blir något begränsade. Detta trots att den sitter riktigt bra och hunden inte bryr sig om att hon har kläder på sig.

Vet inte hur bra det är men det finns två bearded collies på mitt hunddagis som använder pälsglans till häst för att snön inte ska fastna. Funkar gör det i alla fall :p

Jag är ingen fantast av kläder på hund, men efter att Corgin blev en vandrande snöboll (trots klippning) senast det var kramsnö, så gav jag upp och köpte en overall. Det är en ofodrad regnoverall och håller snöbollarna borta, men rörelserna blir något begränsade. Detta trots att den sitter riktigt bra och hunden inte bryr sig om att hon har kläder på sig.
Det låter bra så trist när de bli snöbollar av hunden

Vet inte hur bra det är men det finns två bearded collies på mitt hunddagis som använder pälsglans till häst för att snön inte ska fastna. Funkar gör det i alla fall :p
Får testa det först borde vara bättre än impregnering :)

Jag använder glansspray som egentligen är till hästarna. Visst får man spraya på lite igen när hunden blivit blöt men det är en enorm skillnad. Knappt ingen snö fastnar på min när han är sprayad med glansspray. Är han inte sprayad får han så mycket snökockor att han knappt kan röra sig.

Gör bara inte som jag gjorde första gången och spreja hunden inne. Det blev väääldigt halt på golvet :o och det var svårt att få bort eländet.

Jag tycker inte att Sjöbodarnas impregnering fungerar så bra på mina Dväegschnauzrar. Jag har hela tiden funderat på att prova med pälsglans till häst men inte kommit till skott att köpa.
Får bli nästa gång jag kommer förbi Hööks!

Jag doppar benen i matolja innan jag släpper, det är effektivt på mina :)
Har en högre burk med lock som jag fyller med olja, och doppar alla benen när jag tagit ut hunden från bilen innan jag släpper.
Mina får dock störst problem med snöbollar i tassarna, sällan längre upp.
Vet flera med wachtel som kör Sjöbodarnas impregnering, annars fungerar vanliga silikondroppar för håret bra också.

Annars är ju inte SWKs utställning förrän i maj, så det hinner växa ut om ni trimmar med en typ effileringssax :) Om han inte är mycket pälsad i övrigt så gör det ju inget om han har lite mindre hår på benen, det är inget de dömer ned för.

Det måste jag testa! Har ni det bara på hunden eller?

Hade fel om namnet Strandbodarnar heter det.

Det är ju inte impregnering som man anväder på ex skor utan är köpt på djuraffären. Står på flaskan att det är mot snö och isbildning i päls och på tassar.

Jag gör precis som @AraSlei, även jag har wachtel! ;) Fast jag har inga som helst planer på att ställa ut så jag klipper fanorna rätt hårt också. ;)

"Kondomdress" :D
63033_J_gerens_superdekken_1.jpg

Jägarens superdekken heter de. Jättejättefina! ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 400
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 480
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈