snett kors

J

JGA

Min nya häst har ett väldigt (synbart!!) snett kors. Den är högre på ena sidan än på andra. Hästen har även ett kortare steg på höger sida (tror det är där det är högst med). Jag funderar på om detta är något man bör gå till en kiropraktor för och om de kan göra något? Hästen är mjuk och fin att rida tycker jag men jag är ingen expert så...

Någon mer osm har erfarenhet av detta och hur mycket det här påverkar hästens hållbarhet?
De har haft massör på den regelbundet, på slutet 2 ggr i månaden. Är det något som jag ska fortsätta med? Kan hästen bli dålig annars?
Tycker två gånger i månaden låter ofta...
Jag är inte så haj på att rida hästen i form ännu, ska ta privatlektioner för att lära mig det. Är orolig att hästen ska få ont av sin ojämnställdhet bak pga att jag inte kan det... KAnske skulle en sådan häst ha köpts av någon som kand et.
En massör tittade på den när jag var med och hon tror det är en häst som passar mig men hon vill inte säga något om hållbarhet :(

Ps. Hästen ska vet besiktigas på torsdag, köpet kommer inte gå hundra igenom innan dess. Hur ska jag säga till en veterinär för att få någon bra uppfattning om hur det är med snedbelastningar på hästen...omd e nu kans äga...och vad kan de göra för att avgöra om det är farligt eller ofarligt med det sneda korset?

Det låter som saccralleden har dragit korset snett, detta är också den vanligaste orsaken till en kortning i bakbenet. Detta är behandlingsbart, dock känner man ju då inte till hur länge hästen har gått med detta. Ofta är en denna typ av problem ett sådant som gärna kan smyga sig på succesivt, vilket kan göra att ryttaren/ägaren inte uppmärksammar problematiken förrän den är i faktum.

Sned/felbelastningar förekommer med största sannolikhet, och jag skulle ej heller bli förvånad om man får någon markering på vänster framben.

Om du ändå genomför köpet, skall du nog se till att hästen får träffa kiropraktor och massör så kan ni säkert få hjälp via det. Detta förutsätter naturligtvis att inget annat framkommer på besiktningen som kan ha en annan natur.

Det handlar om att handla i tid, precis som Boj skriver, det är vanligt med diagonalbelastning sa man ska se upp med det diagonala frambenet, kontakta Kiropaktor eller Equiterapeut med bred erfarenhet som tar sig an BADE fram och bak, alla gör inte det... :smirk:

Se inte i svart, var glad att du uppmärksammade det!

Hur får man tag i folk i göteborgsområdet som kan detta? Och vad kan de göra? Bör jag backa i köpet? Jag vill ju ha en häst som håller, men temperamentet var så gott vid rinding...dock ska det vara någon som jag kan lära mig rida på och är orolig att det ska bli helt tokigt och hästen går sönder...

Jag kan inte rada dig i köpfragan da jag inte sett hästen och vad som är det egntliga problemet, men jag kan säga att 9 av 10 hästar som jag behandlar är förskjutna i SI leden eller har problem i lumbo-sacralövergangen, vilket ger ett snett kors, alltsa inget ovanligt.

Behandla kan man göra med mkt gott resultat, beroende pa utgangen saklart. Vad jag vet ska det finnas en vet. i Götet som är i kombi med en terapeut av nagot slag som gör "besiktning" kanske det vore kanon? leta i nagon av de nyaste hästfynd, kan ej säg vilket nr. da jag ej är hemma.

Hoppas det gar bra!

Jag kan bara dela med dig av min erfarenhet. Min häst hade ett völdigt snett kors när jag köpte honom, och jag har med hjälp av ridning och stretching lyckats få det rakare, om än inte helt rakt. Min häst har sannolkit gått med detta länge, och jag har planer att låta en kiropraktor rätta till det som är kvar av sendheten. Det mesta satt troligen i musklerna på min häst, alltså, eller gick åtminstone att påverka muskulärt. Rätt eller fel - vad vet jag? En sak i taget, tänker jag.

Jadu jag har inget bra att komma med, fast denna häst jag skriver om är mkt mkt sned i korset. Och har nu efter flera behandlingar och massa kontroller och undersäkningar blivit bättre. Hästen gick bra i början men gick sen inte att sko och nu är hon så dålig att hon ska tas bort, det på bara ca 5 mån. Men om veterinären tycker att det är ok och hästen är frisk och glad, jobbar bra och har inga problem med det så ok, men kolla upp varför hästen är sned, medfött kanske?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en arab valack, 10 år, som under de senaste månaderna (2-3) börjar slänga med huvudet vid ridning. Han börjar inte direkt...
Svar
11
· Visningar
1 945
Senast: djezima
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 619
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar