Snedmusklad bog?

Sv: Snedmusklad bog?

Hej hej!
Jag bara undrar om ni har lust att dela med er av några tips på träning för att rätta till en snedmusklad häst?

När han står jämnt med alla fyra benen och man tittar från rumpan, rakt fram mot manken, så sluttar höger bogsidan mycket mer än vänstersidan. Jag kan inte säga att jag ser någon större skillnad på baken, kanske något litet litet. Problemet blir ju här att sadeln gärna halkar ner mot högersidan. Nu har jag en bra och stabil sadel - men ändå så glider den något men flyttar tillbaka sig när jag byter varv.

Han är lättjobbad i v varv och lite "svagare" i höger varv. Han tycker det är lite jobbigt att göra sluta i hö varv. Allmänt jobbigt att flytta ut hö bak. Skänkelvikning för v skänkel lika jobbig.

Han är inte svår att rakrikta, utan spårar fint på rakt spår - vilket ju är lite underligt kan man tycka.

Har ni några tips på hur jag kan jobba upp högersidans muskler? Vilka övningar kan jag jobba med för att få igång bogen? Vad ska jag jobba mer/mindre med? Undrar lite över detta med att jobba mer med en sida en tid för att bygga upp - om det är bra eller dåligt?

Ja, alla tips är välkomna!! :)

Låter som att det sitter något någonstans i hästen som inte stämmer. Jag hade tagit ut en fysioterpaeut eller liknande, som kan gå igenom hästen.
vad händer när du sätter krav på att den ska sätta in höger bak under sig+ Starka protester, eller bara maskande?
Min häst har samma problem fast med vänster, han protesterar genom stegringar och bakutsprång. Allt som går för att slippa.
Visade sig att han hade en gammal skada som visar sig i hasen. Detta gör att han snedbelastar sig för att slippa ha ont, man lider gärna över på höger sida när man rider.
Fått övningar nu av min fysio. Detta sa hon till mig:

Rid mycket öppna, sluta bakdelsvändningar, volter, temoväxlingar och led in framdelen, bara några steg. Rid bara i skritt tills hästen är "färdig" och övergå till traven när hästen är klar.
den ska sätta under bakbenen ordentligt och jobba korrekt. Jag har rätt svårt att känna det när jag rider, så jag tömkör eller ber någon annan rida, så jag kan inverkapå marken. Det funkar jättebra nu.
Jag fick också ett stretchschema att använda varje gång jag ridit.

jag hade bett någon kolla igenom hästen, innan jag hade satt för mycket krav på den. Sen göra olika övingar för att utjämna snedheten.

Jag skulle absolut åka till kiropraktiker........

Om det är en vettig kiropraktor är det bra MEN jag har sätt ett antal sönderslagna hästar... ET kan inte göra lika stor skada (om h*n inte leker vet. eller kiropraktor.) Eftersom detta verkar gälla muskler är nog ET bättre i detta fall.

(...) Rid mycket öppna, sluta bakdelsvändningar, volter, temoväxlingar och led in framdelen, bara några steg. Rid bara i skritt tills hästen är "färdig" och övergå till traven när hästen är klar.
den ska sätta under bakbenen ordentligt och jobba korrekt. Jag har rätt svårt att känna det när jag rider, så jag tömkör eller ber någon annan rida, så jag kan inverkapå marken. Det funkar jättebra nu.
Jag fick också ett stretchschema att använda varje gång jag ridit.

jag hade bett någon kolla igenom hästen, innan jag hade satt för mycket krav på den. Sen göra olika övingar för att utjämna snedheten.

Hej! Jo, jag har skrivit i mitt senaste inlägg att ET var här. . .:angel: Om du vill kan du ju läsa det.;)

TACK för tipsen! Precis vad jag var ute efter i denna tråden! Känns bra att höra med för det är precis vad jag har jobbat på! :banana: Och vi gör framsteg!:)

Fick höra av ET att det eg inte är någon idé att stretcha hästen för det skulle ta 45min/muskel om det skulle ge någon effekt alls - sedan blir det en vana för hästen att bli stretchad och då måste man hålla på allt jämt i fortsättningen. Det bästa sa han var att ta det lugnt i början och inte kräva mer än vad han är redo för, hellre då stretcha ut genom mycket arbete från marken med böjningar osv. Antar att alla säger lite olika. (?)

Vi jobbade mycket med att ta sidförande skänkel här igår. Och OJ vilken skillnad det har blivit på honom! Förr tog han sidförande skänkel som springspringspring, men nu har han äntligen fattat! Han börjar bli mer och mer känslig för hjälperna och jag börjar få resultat för varje hjälp jag ger. Förr brydde han sig nästan inte ens om innerskänkeln, i skritt blev det trav och i trav - ingenting. Men nu är det andra bullar :bump:
Nu ska vi bara kämpa med att behålla formen med och inte stressa upp huvudet när skänkeln kommer på, mot slutet av passet gjorde vi fina ökningar och minskningar av volten i båda varven och allt jag behövde göra var att lägga skänkeln mot och det blev direkt reaktion. 40min uppvärmning ger resultat!!! visst är han lite mer "försiktig" med v-bak, men det är ju det vi måste jobba på!:cool:

Igen, tack för tipsen!:bow:

Jag läste det när jag redan hade svarat :angel:

Jo, men eftersom min häst har fel på bakbenen, behöver han det för att kunna sträcka ut ordentligt och bli helt bra. antar att det är olika från häst till häst :smirk:
Men vad bra att det funkar i alla fall!
Jag hade bara tagit skritten först, tills han är färdig. om du kommer fram i trav och kör upp huvudet, ja då är han inte färdig utan då får man gå ett steg tillbaka igen. Jobbigt är det, men det är bra.

Se till att han sätter under bakbenen ordentligt, och verkligen sträcker ut dem. Peta gärna lite med ett långt dressyrspö, precis när han ska lyfta inner bakben på böjt spår. Det får de att trampa till lite extra!

Hoppas att det blir bättre!!

Jag hade bara tagit skritten först, tills han är färdig. om du kommer fram i trav och kör upp huvudet, ja då är han inte färdig utan då får man gå ett steg tillbaka igen. Jobbigt är det, men det är bra.

Se till att han sätter under bakbenen ordentligt, och verkligen sträcker ut dem. Peta gärna lite med ett långt dressyrspö, precis när han ska lyfta inner bakben på böjt spår. Det får de att trampa till lite extra!

Jo, det är bara skritten vi jobbar med nu, och vissa dagar är han mer avslappnad än andra. Vissa dagar går övergångarna (uppsuttna) till traven och andra inte. Man får ta dagen som den kommer. Från marken går han ju hur fint som helst! :banana:
Har jobbat med att få in bakbenen och han är känslig för spöt och sätter in så gott han kan, bra att veta att fler gör på samma vis. Hur många steg i taget brukar du göra? Jag brukar ta 4-5 steg och sedan låta honom gå fram av sig själv och pausa lite. Jobbar ni i tömmar/tyglar eller på longerlina? Vilket känns bäst för er?

Jag vill kanske få honom att korsa fram inner fram mer - speciellt i v-varv. Övergångarna är underbara från marken. Galopp till skritt i samlad form, man blir tårögd ibland :bow:. Bara så tråkigt att han inte orkar med ryttare på, och jag är heller inte så tung, ynka 55kg, men jag antar att den överbygda rumpan gör sitt med och försvårar det för oss. Ibland vid ridning kastar han upp huvudet av ren vana vid övergångarna, som att han gör det för säkerhets skull. :crazy:

Samtidigt är det ju så spännande att jobba med honom för man märker ju framstegen så mycket tydligare än med en "färdig" häst.
Igår gjorde vi uppsuttet, hur fina slutor som helst. Som om vi inte gjort annat, avslappnat och enkelt! Men då blev öppnan lite spänd istället. :crazy: jaja. Trots allt kul med ett "projekt".

Har jobbat med att få in bakbenen och han är känslig för spöt och sätter in så gott han kan, bra att veta att fler gör på samma vis. Hur många steg i taget brukar du göra? Jag brukar ta 4-5 steg och sedan låta honom gå fram av sig själv och pausa lite. Jobbar ni i tömmar/tyglar eller på longerlina? Vilket känns bäst för er?

Jag vill kanske få honom att korsa fram inner fram mer - speciellt i v-varv. Övergångarna är underbara från marken. Galopp till skritt i samlad form, man blir tårögd ibland :bow:. Bara så tråkigt att han inte orkar med ryttare på, och jag är heller inte så tung, ynka 55kg, men jag antar att den överbygda rumpan gör sitt med och försvårar det för oss. Ibland vid ridning kastar han upp huvudet av ren vana vid övergångarna, som att han gör det för säkerhets skull. :crazy:

Samtidigt är det ju så spännande att jobba med honom för man märker ju framstegen så mycket tydligare än med en "färdig" häst.
Igår gjorde vi uppsuttet, hur fina slutor som helst. Som om vi inte gjort annat, avslappnat och enkelt! Men då blev öppnan lite spänd istället. :crazy: jaja. Trots allt kul med ett "projekt".

Min fysio sa ca 2 steg i taget, men med många intervaller. Jag känner mig inte så duktig så jag kan avgöra så snabbt att det är rätt, så jag brukar ta fem :angel:
Just nu jobbar vi mest uppsuttet, han blir så stressad av tömmarna. Dock gick vi på töm en dag och han protesterade massor, vilket jag tog som positivt eftersom jag tyckte att han tog i mer då. När jag sitter på har jag svårt att hjälpa bakdelen, vilket är lättare att göra när man går på marken. Ska nog tömköra imorgon igen och se om det går bättre. Känner mig dock inte så duktig på töm, men antar att det är samma princip som när man sitter på, fast ett spö som skänkel istället?!
Vet inte riktigt hur jag ska sätta tömmarna i gjorden bara, känns inte som han förstår riktigt när jag tar i tömmarna, utan vänder och snurrar åt olika håll :o
men jag märker stor skillnad sen jag började med dessa övningar. Idag kunde vi göra ett steg bakdelsvändning, vilket han protesterat mycket på eftersom han har ont i bakbenet, hellre gjort framdelsvändning istället. Det går framåt :bump:

Känner mig dock inte så duktig på töm, men antar att det är samma princip som när man sitter på, fast ett spö som skänkel istället?!
Vet inte riktigt hur jag ska sätta tömmarna i gjorden bara, känns inte som han förstår riktigt när jag tar i tömmarna, utan vänder och snurrar åt olika håll :o
Det känner jag igen! Tömkörning kan vara himla förvirrande, för båda två! :crazy:
Jag har själv svårt med tömkörningsgjord, tycker ringarna sitter så "fel", men jag antar att det beror på ovana och okunskap från min sida. Använder den när jag bara ska "köra". Sätter dom i översta om jag ska "longera" med tömmar. Om jag ska ha tömmen bakom rumpan och jobba mycket volter och svängar sätter jag sadel på och drar tömmarna genom stigbygeln som jag knytit fast i sadelgjorden med ett balsnöre och sedan har tömmarna bakom rumpan (på hästen). Då blir tömmen som en ytterskänkel (fiffigt när man rider in och vänjer hästen vid sadel). Det är lite svårt och det tar ett tags övning men när det sitter blir det himmla effektivt. Kanske en bra idé att öva för dig och din pålle?

Jag brukar börja jobba bakom hästen i början så att den vänjer sig vid tömmarna och hjälperna. Annars blir det lätt piruetter i början med tömmen bakom rumpan. Börjar öva först på svängarna och genom volten med yttertömmen som lätt skänkel och inner som ledande tygeltag. Ganska snart övar vi lite skänkelvikningar, bara något steg. Ställer mig inte i mitten av volten förrän det funkar hyffsat bra. Man får lixom smyga sig in i mitten en stund efter ett par dagar och sedan gå tillbaka bakom. Då brukar det funka efter ett tag. Sedan när jag tar trav så börjar jag om från början fast i traven och jobbar övergångar bakom först och sedan smyger mig in i mitten. Ja du fattar ;)
Jag har dock börjat jobba ganska mycket i bara tyglar nu på sistone. Kör storlek Full på c-ponny och dom blir ganska bra i längd för skritt och trav. Kanske lite för korta i galopparbete på volt, men jag har tänkt försöka prova att använda ett par gramantyglar någon gång i framtiden för det. Tror att dom kan bli lagom i längd. Då har jag inte tyglarna bakom rumpan såklart :cool:. Men ändå blir yttertygeln lite som en skänkel - fast på halsen och leder in bogen om det skulle behövas.
Visst är det härligt med framsteg?:banana:

Shit, du är ju värsta duktig på det här :eek: Jag har funderat på att bara ta tyglarna, och göra övningarna innan jag sitter upp, för att mjuka upp honom lite. Dock går det mycket bättre nu när jag börjat göra allt med sitsen, utan så mycket skänkel. vill bara ha en sandväg så jag kan ta det i trav, han ömmar så mycket på grusvägarna :(
Förstod inte riktigt hur du menade med stigbyglarna, du har ingen bild?!
Jag kunde stå i mitten av en volt med tömmar, men när jag longerar kliver han bara in och hoppas på att vi ska sluta. Tror inte att han riktigt förstår varför han ska springa runt runt ;)
Men jag ska testa att tömköra någon dag nu, så får jag återkomma om hur det gick :bump:

Shit, du är ju värsta duktig på det här :eek: Jag har funderat på att bara ta tyglarna, och göra övningarna innan jag sitter upp, för att mjuka upp honom lite. Dock går det mycket bättre nu när jag börjat göra allt med sitsen, utan så mycket skänkel. vill bara ha en sandväg så jag kan ta det i trav, han ömmar så mycket på grusvägarna :(
Förstod inte riktigt hur du menade med stigbyglarna, du har ingen bild?!
Jag kunde stå i mitten av en volt med tömmar, men när jag longerar kliver han bara in och hoppas på att vi ska sluta. Tror inte att han riktigt förstår varför han ska springa runt runt ;)
Men jag ska testa att tömköra någon dag nu, så får jag återkomma om hur det gick :bump:

:o Äsh, duktig och duktig. Det ser ju så enkelt ut när man skriver såhär på datorn.

Ska se om jag kommer ihåg att arrangera ett foto nästa gång jag sadlar.

Jag tycker helt klart du ska prova att öva med bara tyglar. Det är jätte effektivt och hästen får en chans att bygga lite muskler utan ryttare på.

Detta "problem" du har med longeringen känner jag igen. Jag fixade det med en lång longerpisk och mycket bestämda steg och massa beröm. Lille islänningen hatar att gå i vänster varv och ställer upp efter ett kvarts varv mot mitten o säger "så! nu var det klart" med öronen rakt mot mig och ser jättenöjd ut. Då gäller det att helatiden vara rätt placerad i drivande position mot bakdelen och även ligga lite före dom i tanken och se när dom är påväg att bara fundera på att vända in. Då går jag med bestämda och drivande steg mot bakdelen med longerpisken och driver på. Och ush va sur pållan kan bli - men det funkar. När dom gjort rätt och får massa beröm så försvinner allt det sura och så går allt mycket lättare. Det gäller att bara inte ge sig. I början fick jag stå ansikte mot ansikte med ett riktigt tjurigt litet sto som skakade på huvudet och stampa i backen och bara hatade mig för att jag ville bestämma. Man får inte falla i fällan att dom ju e så gulliga när dom vill komma in i volten utan att man ha begärt det. Då är det kört! Glöm inte att ofta byta vav genom vändningar i volten eller byta gångart eller skoja och busa emellanåt. Annart blir det ju lätt tråkigt med longering, och det är ju inte det man vill.

Hmm, kanske ska vi ta denna diskussion på PM istället?;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 310
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 324
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025