Snedmusklad bog?

Kookaburra

Trådstartare
Hej hej!
Jag bara undrar om ni har lust att dela med er av några tips på träning för att rätta till en snedmusklad häst?

När han står jämnt med alla fyra benen och man tittar från rumpan, rakt fram mot manken, så sluttar höger bogsidan mycket mer än vänstersidan. Jag kan inte säga att jag ser någon större skillnad på baken, kanske något litet litet. Problemet blir ju här att sadeln gärna halkar ner mot högersidan. Nu har jag en bra och stabil sadel - men ändå så glider den något men flyttar tillbaka sig när jag byter varv.

Han är lättjobbad i v varv och lite "svagare" i höger varv. Han tycker det är lite jobbigt att göra sluta i hö varv. Allmänt jobbigt att flytta ut hö bak. Skänkelvikning för v skänkel lika jobbig.

Han är inte svår att rakrikta, utan spårar fint på rakt spår - vilket ju är lite underligt kan man tycka.

Har ni några tips på hur jag kan jobba upp högersidans muskler? Vilka övningar kan jag jobba med för att få igång bogen? Vad ska jag jobba mer/mindre med? Undrar lite över detta med att jobba mer med en sida en tid för att bygga upp - om det är bra eller dåligt?

Ja, alla tips är välkomna!! :)

Sv: Snedmusklad bog?

Det är inte säkert att det fattas muskler på högersidan utan att hästen kan ha "lyft" vä sidan. pga av att den blivit kort i musklerna som framdelen hänger i.

Försök jämför höjden och vinkeln på bogbladen

Den kan ha fläkt sig halkat eller något.

Be en duktig ET titta på det där så att hästen har full rörlighet och är någorlunda liksidig innan du börjar träna

Okej! OJ! Det låter ju allvarligt... Han är 18 år, gammal hoppare, så det är nog inte omöjligt att något sådant kan ha hänt. Ska försöka se själv om hur bogbladen sitter, kan ju höra med VET när han kommer o vaccinerar.

Så du menar att det är dumt att rida honom om han är sådan? Han har nu varit sned ganska länge. Hon som red honom före har haft honom sned, jag kanske kan fråga henne hur länge han varit sådan?

Vet ni om han kommer att kunna bli bra?

Jag menar att det kanske inte är så bra att göra specialövningar - för de kommer nog ha fel effekt.

När min häst såg ut sådär -så fick vi göra lite rörelser, med upplyftat ben och då kom bogbladet tillbaks ganska snabbt.

Men en ET vet sådan bättre än en vet. Kolla efter någon som har utbildning till ET - det borde finnas listor någonstans. Denna tråd kommer nog också bli förflyttad till hästvård - där vet säkert någon mer om var man hittar utbildad ET

Jag håller med fredrik här men h*n uttrycker sig lite snällare än mitt första inlägg som tydligen togs bort...

Jag skulle få en kiropraktiker att titta på denna häst då jag har haft en liknande skada.
Då var bröstbenet inskränkt som då påverkar de inre muskelaturen som "lyfter, ser till att bogen hålls på plats...därav den "hängande bogen"

Borde vara en kiro och inte ET som kan rätta till detta och ja- det går att rätta till men sen en tid att muskla de musklar som är "förslappade" men den träningen kan kiron råda dig om.

Jag skulle vara försiktig med ridning...bara lätt motionsridning då hästen lätt kan få belastningsskador.
Dvs att den tex i trav belastar mer den diagonala bakbenet och du kan få en överansträngning där- belastningsskada !

Åh! Tack O Tack!!! :bow:

Jag ska genast ta kontakt med en Equiterapeft (?) Kiropraktor? Vilken är egentligen bästa valet? Kanske inte spelar så stor roll. Jag ska kolla upp på "hästvård" o se om det finns lite mer info att hämta!

Tänk va bra att kunna fråga här - jag som bara trodde han var riktigt dåligt musklad!!!

Tack igen :)

Okej! Tack för det rådet DressyrMupp! Bara det att jag har försökt hitta kiropraktor till häst - men verkar inte hitta någon här! Hittar bara ET som säger att de håller på med kiropraktik oxå.

Hur hittar man alla sveriges häst-kiropraktiker? Eller någon som känner till någon här i umeå-trakten? Skicka gärna ett pm :)

Senast ändrad:

Eftersom detta även ellér snarare mest sitter i musklerna så ta du en ET som har gott renomme.

Om jag får lägga mig i :angel:

Eftersom detta även ellér snarare mest sitter i musklerna så ta du en ET som har gott renomme.

Jag har pratat med hästägaren o hon tror att jag kan försöka "rida till" honom en månad o se om det inte händer något. Om allt fortfarande är det samma efter det så tyckte hon jag skulle höra med en ET. Hon menar att det kan vara så att riktig ridning skulle kunna verka helande.

Hon sa att han har varit såhär i två år (!) och att med vettig ridning kan det nog bli bättre. Hon är en mycket duktig hästperson jag litar på - så jag ska prova ett tag skogsridning, lösgörande markarbete o rakriktning med böjövningar så får vi se. Om det inte lossnar på en månad så ska jag höra av mig till en ET/Kiropraktor. Så jag har nu tid på mig att höra efter någon som är bra :)

Någon som kan rekomendera någon i Umeå-trakten? Så skicka gärna ett PM! :)

En annan sak som jag kom på igår när jag red böjövningar i skritt. Nu var han mycket mer motstridig i v varv (?) och mycket mer följsam i hö. Gud va konstigt detta börjar bli! Han böjde kroppen bättre runt hö skänkel!!! När han varit tvärt om tidigare... tror jag. nu börjar jag bli förvirad :confused:

Jag måste börja föra dagbok på hur han rör sig varje dag. Detta kan bli riktigt intressant!

har inte läst hela tråden , bara början

skulle INTE låta en kiropraktor dra i hästen, ta ut duktig ET istället...
har hästen varit sned länge så kan en kiropraktor "rycka sönder" hästen.. musklerna drar säkert allt snett, inte skelettet egentligen.. så drar man så sabbar man musklerna... bättre att se till att musklaturen e korrekt så att skelettet kan vara där det ska vara!
rycker du så kommer musklerna ändå dra tillbaka "felet"...
stretcha & massera!

sen skulle jag köra rakt spår i skogen, rakrikta, försök inte bygga upp ena sidan... ta reda på om den "stora/svullna" sidan är överansträngd eller om det är där den har "skadan"...

kolla upp diagonalen, kanske är baken som är knas å kompenserar fram...
hur är nacken? tänderna?
kolla hästens rörelsemönster, trampar den över jämnt, rör sig korset å bogen jämnt?

Appropå vad mer du kan kolla är sadeln. Är den ojämn? Det kan den lätt ha blivit om hästen går snett. Då kan du också ha hamnat snett. Men kolla sadeln iaf och känn igenom den. Är det mer på ena sidan på ett ställe än på andra sidan? Då kan du behöva stoppa om den för att hästen inte ska bli ojämn i ryggen igen (om den är det nu) efter att du fixat till snedheten.

:bow: :) Tack för alla tips! Vi kör nu skogsridning i skritt på kuperat underlag och försöker få igång bakdelen. Avslutar på banan med att böja/stretcha och lite sidvärtes för att väcka upp honom lite. Kräver dock inte så mycket tvärning - men att han lyssnar på skänkeln för sidvärtes istället för att bara springa på framåt. Varannan dag jobbar vi på lina och busar med varandra. Känns bra att inte rida varje dag - men att röra på sig och att umgås.

Jag ska se hur det ser ut om en månad och då ta dit en ET som får kolla på honom. Kan ju vara bra hur som helst och se om de hittar något.

sen skulle jag köra rakt spår i skogen, rakrikta, försök inte bygga upp ena sidan... ta reda på om den "stora/svullna" sidan är överansträngd eller om det är där den har "skadan"...

kolla upp diagonalen, kanske är baken som är knas å kompenserar fram...
hur är nacken? tänderna?
kolla hästens rörelsemönster, trampar den över jämnt, rör sig korset å bogen jämnt?

Jo, han går mycket bra rakt, trampar jämnt med alla fötter rakt i spåren (när han e avslappnad, annars taktar han och når inte fram med bakhovarna). Han är inte så bra på att samla sig riktigt än, för han spänner sig mycket. Har tidigare blivit riden mest med hand. Han njuter av att bli riden med säte och spänner av o söker sig vackert neråt efter ca 30min. När han går avspänt är det den "stora" sidan (vänster) som är lite jobbigare att böja. Han har alltid varit stel i hö-bak säger ägaren, men jag håller förtfarande på att försöka känna efter hur han rör sig med alla ben. Det kan ju handla om diagonalen som du sa!

Tänderna e kollade för bara någon månad sedan och fick högsta betyg :)

Nacken är jag lite orolig över för han slänger runt huvudet när man jobbar lös eller på lina och även när man hämtar honom från hage - men ALDRIG när man rider. Ibland tror jag att det är hans bus men ibland undrar jag. Vid longering kan han inte ställa inåt så bra själv, vilket jag tror beror på "muskelbrist". Faller lixom utåt med huvudet och kastar in för han verkar vilja gå ställd inåt men orkar inte hålla kvar. Jobbar vi på mindre volt böjer han själv in ganska stadigt. Efterssom han är lite sprallig kan det vara svårt att själv se om han rör sig jämnt, men jag tror att han gör det när man rider. Han känns jämn, utom på böjt spår och vid sidvärtes.

Appropå vad mer du kan kolla är sadeln. Är den ojämn? Det kan den lätt ha blivit om hästen går snett. Då kan du också ha hamnat snett. Men kolla sadeln iaf och känn igenom den. Är det mer på ena sidan på ett ställe än på andra sidan? Då kan du behöva stoppa om den för att hästen inte ska bli ojämn i ryggen igen (om den är det nu) efter att du fixat till snedheten.

Sadeln han hade innan är mycket sned. Jag har köpt en "ny" (beg.) som är fin och jämn och sitter mycket bra, men efterssom han e lite sned så glider den lite över - men åker tillbaka ganska kvickt vid varvbyte. Ska hålla ett öga på sadeln och se till att stoppa om den om inte för länge - för att vara säker.

:rofl: Tack för alla tips! Frågan om en duktig ET här i umeå-trakten kvarstår! :)

Hade ett liknande problem med min häst när jag köpte honom. Han var dessutom öm typ ischias i höger bak och släpade hö bak lite. Dessutom hängde han i höger tygel, vilket ju ofta beror på att de är svaga bak.
Tog ut en kiropraktor som hittade tre sneda kotor i ryggen precis bakom sadeln, antagligen hade han gått omkull. Enligt kiropraktorn så var skadan flera år gammal, vilket hade gjort att hästen hade jobbat snett för att avlasta, och fastnat i snedbelastningen. KP flyttade tillbaka kotorna (ganska våldsamt), och sen fick hästen vila i tre dagar, därefter skritt i tre dagar, sen ridning som vanligt. Och det var en ny häst !
Fick dessutom lite strechövningar för rygg och bakdel att jobba med, vilket min häst älskar ! Han njuter verkligen när man stretchar !
Efter ett halvår tog jag ut KP igen, för jag kände att det var något lite kvar, och då fick hästen massage och ryggen "kavlades". Fick dessutom nya stretchövningar för hals, nacke och bogar.
Nu är det inget kvar av problemen, och han musklar sig jämnt och fint.
Men det är viktigt att sadeln är OK annars kommer problemen snart tillbaka.
Lycka till !

En annan sak som jag kom på igår när jag red böjövningar i skritt. Nu var han mycket mer motstridig i v varv (?) och mycket mer följsam i hö. Gud va konstigt detta börjar bli! Han böjde kroppen bättre runt hö skänkel!!! När han varit tvärt om tidigare... tror jag. nu börjar jag bli förvirad :confused:

Jag måste börja föra dagbok på hur han rör sig varje dag. Detta kan bli riktigt intressant!

Kanske börjar han få avbelastningsskada :crazy:
Det fick min !!
Det får dom om dom gåt tillräckligt länge med kotor, bäcken eller bröstbensinskränkning som min hade och din kan ha...om det är så kommer ET skicka dig vidare till kiro så därför tycker jag att du ska välja kiro direkt men du gör som du vill såklart !!

Kiron arbetar oxå med muskelaturen !

skulle INTE låta en kiropraktor dra i hästen, ta ut duktig ET istället...
har hästen varit sned länge så kan en kiropraktor "rycka sönder" hästen.. musklerna drar säkert allt snett, inte skelettet egentligen.. så drar man så sabbar man musklerna... bättre att se till att musklaturen e korrekt så att skelettet kan vara där det ska vara!
rycker du så kommer musklerna ändå dra tillbaka "felet"...
stretcha & massera!

Va :eek:

Rycka sönder musklerna :confused: Nu får du nog förklara dig lite här :mad:
Gärna källhänvisning med statistik över muskler som blivit sönderryckna......

om du har muskler som e spända å drar "allt" snett, om du sen rycker tillbaka, vad tror du då händer med musklerna som är så spända?
om du istället tar ut en skicklig ET/massör som masserar upp problemomr (och självklart balanserar övriga kroppen), jobbar med stretch osv, så kommer ju MUSKLERNA släppa på "snedheten"...

*så super på att uttrycka mig i skrift å tal* :cool:

:rofl: Jag är så glad att ni alla är så på att hjälpa mig!

Jag skulle gärna ta ut både ET OCH kiropraktor - om jag bara hitta någon!!! För det verkar inte finnas några KP på häst här uppe i norr. Eller så vet jag inte hur man hittar dom. De ET som finns här säger sig jobba med kiropraktik med. Är de då samma/lika bra?

Finns det någon samlad lista över hästkiropraktiker i sverige?

Lite uppdatering bara, om ni ville höra hur det gått.

Nu har jag haft en ET här och han säger att det inte är någon bog som lossnat, inte heller ryggkotor som ställt till det. Han är bara stel och felriden, lite försiktig med sitt v bakben av någon anledning men inget som inte löser upp sig med god uppvärmning. På höger framben är han stelare och mindre musklad. Han är mest gammal och aldrig rakriktad i hela sitt liv. Sedan att han är något överbyggd gör ju att han hamnar lättare på bogen och har inte helt lätt att sätta under sig alla gånger. Kort och gott är det inget allvarligt fel på skrutten. Det känns ju bra!

Ordinerat arbete från mark, barbackaridning och rakriktning - precis som jag har jobbat tidigare. Det kommer att ta lång tid att få honom liksidig, men vi e på god väg. Jag har märkt skillnad från när jag börja denna tråden :)

När jag startade denna tråden satte han halsen högt och stressade ner ryggen och taktade när jag satt upp. Nu står han stilla och väntar in min signal. Han har värsta underhalsen, innan var det näst intill omöjligt att få honom till att slappna av. Nu mer när vi skrittar så söker han sig neråt när jag påminner honom om att det är ju där han ska gå. Han glömmer ju så lätt. Pigg och glad och full av liv, precis som vanligt.

Jag är fortfarande intresserad av hur ni jobbar med rakriktning och med en ev snedmusklad bog? Nu jobbar jag mest öppna/sluta/skvikningar, övergångar skritt-trav-skritt (har inte börjat med galoppen än) och lite allmänt arbete från marken.

Jag är mycket nyfiken på hur ni gör. Både från hästryggen och från marken.

Alla tips och idéer är välkomna!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 310
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 324
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025