sneda hundar

S

Snicks

I princip alla hundar jag sett travar snett. Vad är er förklaring?

Jag har hört:

Nånting med att bröstkorgen inte är symmetrisk. Sned eller olika i storlek på olika sidor(?) och hunden springer då snett.

Att hunden är starkare i ena benet och bär sig hellre med det starka. Alltså springer med det benet mer under sig.

Vet inte om jag ska tro på någon av förklaringarna..

Någon som har en bättre/annan förklaring?

Sv: sneda hundar

jag tror det beror på kroppsformen, att de är så kvadratiska. i snabb trav trampar de sig själv på frambenen om de inte springer snett.

Vad jag har hört så gör de det för att spara energi.

Jag har sett att många hundar gör så om de har kopplet på en sida, så att kopplet inte ska ta emot dem. Men vissa gör det även annars.

Vad jag har hört så beror det på att hunden bara har en njure, vet inte om det är sant, men det låter bra :angel:

till alla som svarat:

Tycker det verkar finnas lika många förklaringar som det finns hundar... :)

pippilotta skrev:
Vad jag har hört så beror det på att hunden bara har en njure, vet inte om det är sant, men det låter bra :angel:

lite mera exakt hur skulle avsaknaden av den ena njuren
ha med springstilen att göra??

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 945
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 234
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 476
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar