Sned "nacke" sjukgymnastik?

Jolanta

Trådstartare
Arvid har alltid huvudet åt höger, eller "rakt upp". Lägger man rätt huvudet åt vänster så åker det tillbaka till högerläget.

Jag har försökt att lägga en ihoprullad handdukn som stopp mot högersidan, så att han ska vara tvungen att titta åt vänster, men huvudet åker ändå tillbaka.

Nu när han sitter upp när jag håller honom så lutar huvudet alltid åt höger axel, precis som om den muskeln är kortare, eller mindre tränad då, vilket den borde vara eftersom han aldrig använder den.

Har någon haft samma problem, och hur har ni isåfall fixat det? Eller har det växt ifrån.

BVC verkar inte tycka att det är något att bry sig om, men det ser inte så kul ut att bara kunna titta åt ett håll, och vara sne
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Det du kan göra är ju att uppmuntra honom att titta åt andra hållet, t.ex. med intressanta leksaker.

Men tycker inte BVC att det är något att oroa sig för så tror jag du kan vara lugn. Det kommer säkert växa bort när han blir mer rörlig.
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Kan säkert vara så och jag skulle fortsätta som du gjort och alltid ha all intressant åt vänster.

Behöver ju inte vara något fel men ligger han oftast åt samma håll så borde ju huvudet bli snett.
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Om det är samma som min flicka hade när hon föddes så ska det kollas upp av läkare och sen ska dom ha sjukgymnastik. Och det är bättre ju tidigare man tar det. Största nackdelen är att huvudformen blir deformerad om dom alltid ligger med huvudet likadant.

Vår dotter är 19 månader nu och är avskriven helt. Hon har fått full rörlighet i nacken. Det enda som är kvar är att hon fortfarande har huvudet lite till höger när hon ligger på rygg och sover eller vilar. Vilket beror på att det är lite platt på ena sidan. Men det syns inte annars pga håret. Och att hon aldrig är still. :)

Enligt vad läkarna sa så kommer det antagligen från förlossningen. Vi hade en svår och lång förlossning. Eller så låg hon ett längre tag i magen med huvudet vinklat så att det blev en "senknuta" vilket jag tror mer på. Eller kanske en kombination av båda.

Det heter congenital muscular torticollis. Här är en länk till en sida.

http://www.bostream.nu/torticollis/

Men det är i mina ögon absolut ingen katastrof.
Fast jag tycker att du ska se till så att en barnläkare tittar på det så att du får veta. Vi upptäckte en knöl på halsen, så vi åkte ju dit fort. Men det visade sig alltså bara vara en "senknuta".

Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Arvid har alltid huvudet åt höger, eller "rakt upp". Lägger man rätt huvudet åt vänster så åker det tillbaka till högerläget.

Jag har försökt att lägga en ihoprullad handdukn som stopp mot högersidan, så att han ska vara tvungen att titta åt vänster, men huvudet åker ändå tillbaka.

Nu när han sitter upp när jag håller honom så lutar huvudet alltid åt höger axel, precis som om den muskeln är kortare, eller mindre tränad då, vilket den borde vara eftersom han aldrig använder den.

Har någon haft samma problem, och hur har ni isåfall fixat det? Eller har det växt ifrån.

BVC verkar inte tycka att det är något att bry sig om, men det ser inte så kul ut att bara kunna titta åt ett håll, och vara sne

min son ville alltid ligga på/åt vänster. det resulterade i att huvudet blev platt på vänster sida och att vi fick en varning om muskelsträckning i halsen/nacken om vi inte ändrade på det.
vi fick träffa en barnläkare som kollade, för att BVC barnmorskan tyckte att man lika gärna kunde kolla så att det inte blir problem senare.

så efter det att vi vart hos läkarn, så la vi alltid en handduk lr så, så att han inte kunde vrida åt vänster.
när vi la han för att sova, la vi honom på höger sida.

det tog väl en månad eller så, men nu börjar vi märka av ganska klar skillnad igen.
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Delvis kl

tack för era svar, maiagull, jag läste din länk, och det låter precis som det är det Arvid har. Barnläkaren kommenterade att Arvids huvud var lite platt på ena sidan, men sa inget mer om det.

Jag ska försöka ringa och få en tid till en läkare, känns bättre att ha kollat upp det, och om det är det han har, börja åtgärda det.
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Lokes huvud var ju inte så jätteplatt i början, men det blev ju plattare eftersom att han hade fått för sig att ligga på vänster.

vill ju inte göra dig nervös lr så, men jag fick ju mig en riktig tankeställare när jag hörde det från barnläkaren att i vissa fall blir det så illa att lösningen är operation......

men försök få en tid till läkare så kan dom kolla och ge dig lite mer information.

bättre att åka in nu även fastän det kanske inte e så nödvändit.

vi kom ju i grevens tid...

nu har jag lagt bild på honom på bildtråden, och där ser man kanske att det inte är så platt längre. och han vill inte bara ligga åt vänster längre.
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Kl

Har nu varit hos läkaren, det var torticollis. Så på måndag ska vi till sjukgymnasten för att få övningar så vi kan träna den "dåliga" muskeln.

Hans huvud hade blivit platt :crazy:
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Alde var sned i nacken som bebis. Det har rätat upp sig alldeles själv. Läkare och BVC sköterska har heller aldrig varit bekymrade över det.

Vi hade en lätt förlossning, men med ett utdraget krystarbete. Hon var rätt svullen på ena sidan av hjässan då hon kom ut, och huvudformen var lite tilltryckt i några månader. Förmodligen stod hon med huvudet snett i förlossningskanalen
 
Senast ändrad:
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Min väninnas barn gör också så, det såg vi igår! Hon hade inte märkt det tidigare.

Hur mycket vi än försökte så går det bara inte att förmå honom att vända huvudet åt vänster.

Så jag påtalade för henne att det kunde vara bra att kolla med läkare, hon skulle det. Hon visste inte att det kunde vara något "fel", och det behöver det ju inte vara heller. Men hade jag inte läst tråden här så hade jag också trott att det inte var något speciellt.
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Precis!

Sen bli de ju lätt platta på den sidan de alltid ligger på, som Arvid nu blivit.

Det är ju likabra hon kollar med läkare, så slipper det bli något senare
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Byt håll på sängarna ofta. Fönster brukar vara dragningspunkter så lägger man barnet åt samma håll jämt så är risken stor att den hamnar med näsan mot fönstret och huvudet blir plattare på ena sidan. En bra, fluffig kudde underlättar också för att undvika "platthuvud".
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Skönt att du fick det konstaterat så att det åtgärdas i tid.
Jag ska till barnläkaren för en uppföljningskoll på tisdag. Då får vi se om det ska behövas göra nåt mer.
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Nu har jag varit hos sjukgymnasten, Arvid har redan blivit mycket bättre, och idag när sjukgymnasten la ner honom på rygg så vände han på sig, åt det hållet som han inte ens kunnat titta åt innan. :o

Vi ska dit på en koll om några veckor igen, men hon trodde inte att det skulle bli några problem, vi fick några övningar vi skulle göra.

Skönt att fått det kollat!
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

dom hade ett repotage om det här i nya numret av vi föräldrar, sjukgymnasten där rekomenderade att låta dom liga mycket på mage när dom var vakna
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Ja, jag blev ju jättenojig....

Men det är skönt att det inte var något allvarligt..

Jag får se i morrn efter 11 tiden ifall om det har blivit bättre eller om man måste köpa en sidokudde eller göra sjukgymnastik.
Jag och andra människor i hans närhet har ju märkt att det har blivit bättre, det är lite mindre plattare.
 
Sv: Sned "nacke" sjukgymnastik?

Min son avskydde att ligga på mage, men han börjar tycka om det lite mer nu för han börjar försöka krypa
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 614
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 952
Senast: Migo
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 056
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 493
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp