Sned häst

Pilo

Trådstartare
Hej.

Någon här som har erfarenhet av sned häst och som skulle vilja dela med sig av tips och råd.
Jag har haft min häst (nordsvensk, travare. aldrig kvalad) sen han var 4 och fick höra av tidigare ägaren att han inte kunde hålla till trav då hans snedhet är pga av att han halkade i hagen som ung och ena bakbensmuskeln blev fortkortad så han kan inte ta ut steget så långt som travet kräver. Han går då över i galopp. Men att han kunde bli en fin ridhäst och han är världens bästa :love:

Nu är han 16 och jag har provat med sulor, streching mm. mm.
Vad som är det värsta är att jag är rädd att ridningen kanske skadar honom, men samtidigt vill han ha så mycket stimulering och han är pigg som bara den (travet sitter i huvudet). Nu har han tyvärr stått länge för att jag har studerat så ridningen är mulle just nu.
Jag har bara upplevt på sistonde att det känns som om jag sitter på sadelns vänstra sittsida. Och när han travar fort och jag rider lätt så hamnar mitt högra ben "framför" det vänstra och det känns som att sadeln håller på att sno runt åt höger. Ifall jag skulle stå på golvet skulle mitt högra ben vara ca 1-1,5 fot framför det vänstra.

Hans ET kommer ut idag jag ska rida så hon får se hur det ser ut.
Men jag tänkte att kanske nån har en tanke eller nått råd om övning eller vad som helst.

Borde jag rida honom - borde jag inte?
Blir hans muskler sämre - bättre?
Jag vill bara ge honom en bra tillvaro och en frisk och hel häst - så mycket som det går.

22641187.jpg

Det är bakbenet närmast som om ni ser han vinklar lite utåt. Det är muskeln som går från ljumsken och ner som blev skadad.

Tacksam för svar.

Sv: Sned häst

På min ridtravare känns det också som att sadeln glider runt åt höger. Har alltid trott att det var mig det var fel på, så att säga, men nu blev jag lite nojig.

Har inte känt på någon annan häst att det känts som att sadeln ska glida runt, så kanske det är han som är sned. Måste kollas upp!

Jag har dessvärre inget svar på din fråga. :grin:

Nomina, det kan bero på flera olika saker att hästen är skev. Felmusklad, sned i böckenet eller som TS, gammal skada eller så. Men om DU är sned kanske du har gjort din häst sned? Du borde kolla upp så ditt bäcken eller så inte är snett. Det påverkar hästen mer än vad man tror.

Jo, men som jag sade så har jag inte märkt av detta på någon annan häst. Men jag ska kolla upp det :)

Men jag tror mest på att han skulle vara ojämnt musklad faktiskt, får jobba på det :D

Ja, tyvärr så påverkar man varandra väldigt mycket. Jag har tyvärr blivit sned utav att rida Pilo. Jag har sk. falsk ichias enligt den osteopat jag brukade gå till. Han undrade om den inte fanns en annan häst att rida.

Tack och lov sa ET idag att musklerna såg fina ut, men att han som alltid är sned i korset.

Tack och lov sa ET idag att musklerna såg fina ut, men att han som alltid är sned i korset.

Då är det nog dags att veterinärt kolla upp varför han alltid blir sned....säger jag som haft samma problem och hästen visade sig ha artros i SI-leden av ett gammalt trauma (förmodligen gått omkull).

Tack för respons.
Veterinär har tittat på honom mer än en gång och han är alltid sned, alltid varit sen sin skada. Håkan Lundell har också tittat på honom och han arbetar med SI problem och han sa att han aldrig kommer att kunna rak.

Jag har bara en ständig oro för om ridningen gör honom värre eller bättre.

Vilka undersökningar har gjorts av veterinär? Både röntgen av rygg och ultraljud SI-led? Vilken diagnos och prognos?

Om det bara beror på att "bakbensmuskeln" är förkortad så borde mycket av det kunna avhjälpas med regelbunden massage och stretching så att musklerna inte blir spända och förkortade. Dock tror jag att det ligger något annat bakom om problemet är ständigt återkommande.

Jag har ju fått väldigt tydliga instruktioner av min veterinär för hur min häst ska sättas igång och arbetas och det tycker jag att man ska kunna kräva. Jag vet att jag inte kommer få rida på minst två månader för nu är det bara arbete från marken som gäller för att bygga muskler. Om två månader ska jag göra en avstämning med veterinär för att se vilket resultat markarbetet har gett och om det går bra kanska jag kan börja rida lite grann.

Hm, fast alla hästar och människor är ju lite sneda "automatiskt" och så länge är det ju bra med allsidig ridning och sådär.
Så min oproffesionella tanke är att ridning och rörelse borde vara bra även för din häst, med sin skada. Den borde ju bara bli mer stel och sned av att stå. Rörelse = blodcirkulation, och så kanske du kan jobba den mindre sned iaf? :-)

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar