snavande/snubblande häst!

Sv: snavande/snubblande häst!

tack för alla svar, kul med respons! det underliga är att han är utbildad msv. dressyr och alltid tränats regelbundet vid sidan av galoppen, har sett dressyr film där han går väldigt fint men snubblar även då till en gång... hoppas att det beror på att jag inte riktigt hittat den rätta formen och att det är det som stör hans balans.

Går den i övertempo i traven kanske det handlar om balans, men jag skulle ändå undra över snubblandet, om det är så pass att du frågar här.

Visst kan det vara att hästen inte ser sig för om det är i skogen (min fblhingst var lite sån), men han snubblade aldrig annars, på plan mark eller så. Utan det var ren okoncentration när han tittade på annat.

På dressyrbanan ska hästen inte snubbla, tycker jag. Om den inte går i obalans väldigt mycket. Men det är ju i sej skadligt och måste ändras i så fall.
En häst jag känner till börjar snubbla när han har sina återkommande problem i ryggen, har lätt att bli öm där. Jag kommer inte ihåg varför eftersom jag inte kan historien men den har en skevhet i kroppen efter någon skada.
Den behöver då ET.

Sv: snavande/snubblande häst!

En häst jag känner till börjar snubbla när han har sina återkommande problem i ryggen, har lätt att bli öm där. Jag kommer inte ihåg varför eftersom jag inte kan historien men den har en skevhet i kroppen efter någon skada.
Den behöver då ET.

Min hade lite samma symptom och det visade sig vara artros i SI-leden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 881
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar